29.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne E-Hybrid – Virallisesti vihreä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne -katumaasturimallistossa ladattava E-Hybrid on lähes selvä valinta: tehokas, nopea ja matalasti verotettu. Hyvää: toimiva hybridivoimalinja, erinomainen ajettavuus, joustavasti muokattava tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: Kulutus pitkillä moottoritiematkoilla, lisävarusteet valittava huolella. Porsche Cayenne E-Hybrid edustaa monella tapaa nykyaikaisen ideaaliauton käsitystä. Ensinnäkin se on katumaasturi. Toiseksi se edustaa automaailman halutuimman pään brändiä. Ja tietysti se on virallisesti vihreä – hiilidioksidia syntyy vain 93 grammaa kilometriltä WLTP-mittauksella, vanhalla NEDC-mittauksella vieläpä vain 72 g/km. Suorituskyvystäkään ei tarvitse tinkiä, parhaimmillaan käytössä on 462 hevosvoimaa. Vihreät yksityiskohdat paljastavat E-Hybridin – ellei autoa ole tilattu korostuksen poistolla. Taustalla on tietysti ladattava hybriditekniikka, Porschen kielellä E-Hybrid. Voimalinja koostuu 3-litraisesta turboahdetusta V6-moottorista, 8-vaihteisesta automaatista ja sen yhteyteen asennetusta sähkömoottorista. Paketin perässä on tietysti neliveto. Polttomoottori kehittää 335 hevosvoimaa, sähkömoottori 135. Yhteisvaikutus vie 2,4 tonnisen järkäleen sataseen viidessä sekunnissa, ja huvi loppuu vasta 253 kilometrissä tunnissa. Porsche Cayenne E-Hybridin kokonaisteho on hevosvoimalleen sama kuin merkin edustusauto Panamera E-Hybridissä. Teknisiä tietoja tarkastelemalla autojen välistä löytyy kuitenkin yllättäviä eroja: Cayennen 3-litraisen yhden turbon V6:n sijaan Panamera luottaa saman voimanlähteen 2,9-litraiseen tuplaturboversioon. Panamera luottaa myös Porschen omaan 8-vaihteiseen PDK-kaksoiskytkinlaatikkoon, kun Cayennessä saman vaihdemäärän tarjoaa ZF:n valmistama momentinmuunninautomaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taloudellisuus käyttäjän käsissä Eri ajotilojen välillä siirtyminen käy helposti kosketusnäytöltä... Se anekdooteista. Porsche Cayennen hybridielämys riippuu vahvasti käyttäjän innokkuudesta. Pyydettäessä mittaristoon ja suureen kosketusnäyttöön saa runsaasti hybridiasiaa, ja 14,1 kilowattitunnin ajoakku liikuttaa autoa virallisten NEDC-mittausten mukaan 44 kilometriä. Koeajohetkellä vallinneen vaikean sään vuoksi jätimme oman toimintamatkamittauksen tällä kertaa tekemättä. Tai ohjauspyörän rullasta. Sähkömoottorin teho liikuttaa Porschea vaivatta arkiliikenteen mukana. Lisätehonkaipuuseen auttaa nerokas kaasupoljin, johon ilmestyy täyssähköajolla keinotekoinen pykälä. Kun polkimen survaisee tämän pykälän läpi, herää polttomoottori siivittämään menoa. Sähköajon päätteeksi akku latautuu perusvarustein 3,6 kilowatin teholla, mutta lisävarusteena (noin750 euroa) valmistaja tarjoaa latausajan puolittavaa 7,2 kilowatin laturia. Tällöin akku täyttyy 2,3 tunnissa. Cayenne mikä Cayenne Ajoltaan hybridiversio ei muista Cayenneistä poikkea. Ainakaan talvirenkain ja talvinopeusrajoituksin on vaikea väittää aistivansa akun lisäpainoa, ja muutoinkin voimalinja toimii valmistajalta odotetulla sulavuudella. Jarrutuntuma on hybridiksi hyvä, vaikka merkin urheiluautojen tasolle energian talteenkeräystä ja hydraulisia levyjarruja yhdistävä järjestelmä ylläkään tuntumassa. Ajoltaan Cayenne on mainio, kenties luokkansa priimus. Koeajoauton nastarenkaiden aiheuttama melu kantautuu ohjaamoon kohtalaisen voimakkaasti moottoritienopeuksilla, mutta toisaalta niiden erinomainen pito ja ohjauksen erittäin kirkas tuntuma palkitsevat talvisilla mutkateillä. Peruskäytös on turvallista, mutta pyydettäessä Cayenne käyttäytyy kokoisekseen ketterästi. Voimalinja vastaa pyyntöön viiveettä, ja suorituskykyä voi kuvailla vähintäänkin riittäväksi. Mukavaa muokattavuutta Käyttöominaisuuksisissa ei tarvitse tinkiä – kunhan muistaa tilatessa ruksata muutamat lisävarustelistalle jääneet itsestäänselvyydet, kuten lämmitettävät istuimet. Takaistuin tarjoaa mukavat tilat aikuisellekin, ja istuimet säätyvät kahdessa osassa pituussuunnassa ja selkänojan kulmassa. Keskikonsolia hallitsee suuri kosketusnäyttö, joka paljastuu ensivaikutelmaa helppokäyttöisemmäksi. Järjestelmä mahdollistaa myös päänäytön poikkeuksellisen monipuolisen personoinnin – kerrankin digitaalitekniikan joustavuudesta on otettu jotain irti. Mittaristo noudattaa Porschen nykytyyliä, jossa näkymää hallitsee yhä perinteinen keskelle sijoitettu moottorin pyörintänopeusmittari, jota ympäröivät muokattavat näytöt. Porsche Cayenne E-Hybrid on hyvin toimiva kokonaisuus. Sen järkevyys riippuu kaikkien muiden ladattavien hybridien tavoin tietysti käytöstä: ahkeralla lataamisella auto voi olla hyvinkin taloudellinen, toisaalta latailut unohtamalla keskikulutus pyörinee helposti 8–9 litran välillä sataa kilometriä kohden. Ostajan onneksi verottajaa kiinnostaa vain viralliset lukemat. Matalan autoveron myötä E-Hybrid edustaakin Cayenne-malliston houkuttelevinta vaihtoehtoa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne E-Hybrid Hinta alkaen 103 164 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 876 € Moottori Bensiinikäyttöinen hybridi, 2 995 cm³, bensiinimoottori, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteiston neliveto, sähkömoottori 100 kW (136 hv) Teho 250 kW (340 hv), 5300–6400 r/min Vääntö 450 Nm (1340–5300 r/min) Vääntö 450 Nm (1340–5300 r/min) Akku 14,1 kWh Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 340 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 253 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 78 g/km Mitat pituus 4918 mm, leveys 2194 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt