29.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne E-Hybrid – Virallisesti vihreä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne -katumaasturimallistossa ladattava E-Hybrid on lähes selvä valinta: tehokas, nopea ja matalasti verotettu. Hyvää: toimiva hybridivoimalinja, erinomainen ajettavuus, joustavasti muokattava tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: Kulutus pitkillä moottoritiematkoilla, lisävarusteet valittava huolella. Porsche Cayenne E-Hybrid edustaa monella tapaa nykyaikaisen ideaaliauton käsitystä. Ensinnäkin se on katumaasturi. Toiseksi se edustaa automaailman halutuimman pään brändiä. Ja tietysti se on virallisesti vihreä – hiilidioksidia syntyy vain 93 grammaa kilometriltä WLTP-mittauksella, vanhalla NEDC-mittauksella vieläpä vain 72 g/km. Suorituskyvystäkään ei tarvitse tinkiä, parhaimmillaan käytössä on 462 hevosvoimaa.Vihreät yksityiskohdat paljastavat E-Hybridin – ellei autoa ole tilattu korostuksen poistolla.Taustalla on tietysti ladattava hybriditekniikka, Porschen kielellä E-Hybrid. Voimalinja koostuu 3-litraisesta turboahdetusta V6-moottorista, 8-vaihteisesta automaatista ja sen yhteyteen asennetusta sähkömoottorista. Paketin perässä on tietysti neliveto. Polttomoottori kehittää 335 hevosvoimaa, sähkömoottori 135. Yhteisvaikutus vie 2,4 tonnisen järkäleen sataseen viidessä sekunnissa, ja huvi loppuu vasta 253 kilometrissä tunnissa.Porsche Cayenne E-Hybridin kokonaisteho on hevosvoimalleen sama kuin merkin edustusauto Panamera E-Hybridissä. Teknisiä tietoja tarkastelemalla autojen välistä löytyy kuitenkin yllättäviä eroja: Cayennen 3-litraisen yhden turbon V6:n sijaan Panamera luottaa saman voimanlähteen 2,9-litraiseen tuplaturboversioon. Panamera luottaa myös Porschen omaan 8-vaihteiseen PDK-kaksoiskytkinlaatikkoon, kun Cayennessä saman vaihdemäärän tarjoaa ZF:n valmistama momentinmuunninautomaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaloudellisuus käyttäjän käsissäEri ajotilojen välillä siirtyminen käy helposti kosketusnäytöltä...Se anekdooteista. Porsche Cayennen hybridielämys riippuu vahvasti käyttäjän innokkuudesta. Pyydettäessä mittaristoon ja suureen kosketusnäyttöön saa runsaasti hybridiasiaa, ja 14,1 kilowattitunnin ajoakku liikuttaa autoa virallisten NEDC-mittausten mukaan 44 kilometriä. Koeajohetkellä vallinneen vaikean sään vuoksi jätimme oman toimintamatkamittauksen tällä kertaa tekemättä.Tai ohjauspyörän rullasta.Sähkömoottorin teho liikuttaa Porschea vaivatta arkiliikenteen mukana. Lisätehonkaipuuseen auttaa nerokas kaasupoljin, johon ilmestyy täyssähköajolla keinotekoinen pykälä. Kun polkimen survaisee tämän pykälän läpi, herää polttomoottori siivittämään menoa.Sähköajon päätteeksi akku latautuu perusvarustein 3,6 kilowatin teholla, mutta lisävarusteena (noin750 euroa) valmistaja tarjoaa latausajan puolittavaa 7,2 kilowatin laturia. Tällöin akku täyttyy 2,3 tunnissa.Cayenne mikä CayenneAjoltaan hybridiversio ei muista Cayenneistä poikkea. Ainakaan talvirenkain ja talvinopeusrajoituksin on vaikea väittää aistivansa akun lisäpainoa, ja muutoinkin voimalinja toimii valmistajalta odotetulla sulavuudella. Jarrutuntuma on hybridiksi hyvä, vaikka merkin urheiluautojen tasolle energian talteenkeräystä ja hydraulisia levyjarruja yhdistävä järjestelmä ylläkään tuntumassa.Ajoltaan Cayenne on mainio, kenties luokkansa priimus. Koeajoauton nastarenkaiden aiheuttama melu kantautuu ohjaamoon kohtalaisen voimakkaasti moottoritienopeuksilla, mutta toisaalta niiden erinomainen pito ja ohjauksen erittäin kirkas tuntuma palkitsevat talvisilla mutkateillä. Peruskäytös on turvallista, mutta pyydettäessä Cayenne käyttäytyy kokoisekseen ketterästi. Voimalinja vastaa pyyntöön viiveettä, ja suorituskykyä voi kuvailla vähintäänkin riittäväksi.Mukavaa muokattavuuttaKäyttöominaisuuksisissa ei tarvitse tinkiä – kunhan muistaa tilatessa ruksata muutamat lisävarustelistalle jääneet itsestäänselvyydet, kuten lämmitettävät istuimet. Takaistuin tarjoaa mukavat tilat aikuisellekin, ja istuimet säätyvät kahdessa osassa pituussuunnassa ja selkänojan kulmassa.Keskikonsolia hallitsee suuri kosketusnäyttö, joka paljastuu ensivaikutelmaa helppokäyttöisemmäksi. Järjestelmä mahdollistaa myös päänäytön poikkeuksellisen monipuolisen personoinnin – kerrankin digitaalitekniikan joustavuudesta on otettu jotain irti.Mittaristo noudattaa Porschen nykytyyliä, jossa näkymää hallitsee yhä perinteinen keskelle sijoitettu moottorin pyörintänopeusmittari, jota ympäröivät muokattavat näytöt. Porsche Cayenne E-Hybrid on hyvin toimiva kokonaisuus. Sen järkevyys riippuu kaikkien muiden ladattavien hybridien tavoin tietysti käytöstä: ahkeralla lataamisella auto voi olla hyvinkin taloudellinen, toisaalta latailut unohtamalla keskikulutus pyörinee helposti 8–9 litran välillä sataa kilometriä kohden. Ostajan onneksi verottajaa kiinnostaa vain viralliset lukemat. Matalan autoveron myötä E-Hybrid edustaakin Cayenne-malliston houkuttelevinta vaihtoehtoa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne E-Hybrid Hinta alkaen 103 164 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 876 € Moottori Bensiinikäyttöinen hybridi, 2 995 cm³, bensiinimoottori, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteiston neliveto, sähkömoottori 100 kW (136 hv) Teho 250 kW (340 hv), 5300–6400 r/min Vääntö 450 Nm (1340–5300 r/min) Vääntö 450 Nm (1340–5300 r/min) Akku 14,1 kWh Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 340 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 253 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 78 g/km Mitat pituus 4918 mm, leveys 2194 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen