5.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio 90 X-Tronic on automaattina vieläkin aikuismaisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Portaattoman automaatin vaivattomuus korostaa Renault Clio X-Tronicin aikuismaista luonnetta. Hyvää: isomman auton tuntu ja melutaso. Huonoa: tavaratilan nostokynnys, näkyvyys takaviistoon. Vuonna 2019 esitelty viidennen sukupolven Renault Clio jatkaa kypsymistään portaattomalla automaattivaihteistolla. Uusi X-Tronic -laatikko yhdistää variaattorivaihteiston ja planeettapyörästön. Vaihteistotyypille ominaisen kuminauhamaisuuden välttämiseksi X-Tronicista löytyy keinotekoiset pykälät, kun kaasua poljetaan yli puolenvälin. Lisäksi vaihteisto tarjoaa L-asennon hitaaseen ajoon jyrkissä mäissä.Kritiikkiä annamme siitä, että vaihdekaaviota joutuu tihrustamaan mittaristosta varmistuakseen, tuliko kytkeneeksi L- vai D-vaihteen. Moottorin kierrokset seilaavat ajon aikana, mutta tämän havaitsee vain kierroslukumittarin neulan liikkeenä, eikä piirre siten häiritse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaa ja hiljainenPikkuautoksi Clio on hyvin vakaa ja varsin hiljainen. Moottorin 90 hevosvoimaa riittävät arkiaskareisiin, mutta sporttisuus kannattaa unohtaa. Poljinta on turha survaista pohjaan, sillä se lisää lähinnä ääntä. Keskialueen vääntö on siinä määrin paksu, että yläkierroksilla ei tapahdu juuri lisää. Sisätilojen laatuvaikutelma voisi olla jopa luokkaa ylempää, ja kosketusnäyttö on käytettävyydeltään kohtalainen. Ratin takana olevasta ohjaimesta radiota käskyttävää asia ei häiritse, mutta matkustajan on naputeltava äänenvoimakkuutta kosketusnäytöltä – perinteinen rulla olisi tässä ylivertainen. Kuljettajan paikalla istuessa moitteita jaetaan lisäksi lähinnä näkyvyydestä takaviistoon, sen verran leveä C-pilari on.Asiallinen kulutusTakaistuintilat eivät aivan vastaa ajokokemusta kokoistaan suuremmasta autosta, sillä polvitila loppuu kesken vähänkin pidemmän kuljettajan takana. Sen sijaan tavaratilaa on peräti 391 litraa, kun mukaan lasketaan kaikki välipohjan alla olevat lokerot, mutta nostokynnys on inhottavan korkea. Kulutusmittarin lukema on mahdollista saada alkamaan viitosella, mutta sekalaisessa ajossa se osuu lähemmäksi kuutta. Asiallinen suoritus automaattivaihteiselle bensiinimoottoriselle autolle, jolla jaksaa ajaa moottoritietäkin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Renault Clio TCe 90 X-Tronic aut Intens Hinta alkaen 19 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 450 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 142 Nm (2000–3750 r/min) Vääntö 142 Nm (2000–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää