5.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio 90 X-Tronic on automaattina vieläkin aikuismaisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Portaattoman automaatin vaivattomuus korostaa Renault Clio X-Tronicin aikuismaista luonnetta. Hyvää: isomman auton tuntu ja melutaso. Huonoa: tavaratilan nostokynnys, näkyvyys takaviistoon. Vuonna 2019 esitelty viidennen sukupolven Renault Clio jatkaa kypsymistään portaattomalla automaattivaihteistolla. Uusi X-Tronic -laatikko yhdistää variaattorivaihteiston ja planeettapyörästön. Vaihteistotyypille ominaisen kuminauhamaisuuden välttämiseksi X-Tronicista löytyy keinotekoiset pykälät, kun kaasua poljetaan yli puolenvälin. Lisäksi vaihteisto tarjoaa L-asennon hitaaseen ajoon jyrkissä mäissä.Kritiikkiä annamme siitä, että vaihdekaaviota joutuu tihrustamaan mittaristosta varmistuakseen, tuliko kytkeneeksi L- vai D-vaihteen. Moottorin kierrokset seilaavat ajon aikana, mutta tämän havaitsee vain kierroslukumittarin neulan liikkeenä, eikä piirre siten häiritse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakaa ja hiljainenPikkuautoksi Clio on hyvin vakaa ja varsin hiljainen. Moottorin 90 hevosvoimaa riittävät arkiaskareisiin, mutta sporttisuus kannattaa unohtaa. Poljinta on turha survaista pohjaan, sillä se lisää lähinnä ääntä. Keskialueen vääntö on siinä määrin paksu, että yläkierroksilla ei tapahdu juuri lisää. Sisätilojen laatuvaikutelma voisi olla jopa luokkaa ylempää, ja kosketusnäyttö on käytettävyydeltään kohtalainen. Ratin takana olevasta ohjaimesta radiota käskyttävää asia ei häiritse, mutta matkustajan on naputeltava äänenvoimakkuutta kosketusnäytöltä – perinteinen rulla olisi tässä ylivertainen. Kuljettajan paikalla istuessa moitteita jaetaan lisäksi lähinnä näkyvyydestä takaviistoon, sen verran leveä C-pilari on.Asiallinen kulutusTakaistuintilat eivät aivan vastaa ajokokemusta kokoistaan suuremmasta autosta, sillä polvitila loppuu kesken vähänkin pidemmän kuljettajan takana. Sen sijaan tavaratilaa on peräti 391 litraa, kun mukaan lasketaan kaikki välipohjan alla olevat lokerot, mutta nostokynnys on inhottavan korkea. Kulutusmittarin lukema on mahdollista saada alkamaan viitosella, mutta sekalaisessa ajossa se osuu lähemmäksi kuutta. Asiallinen suoritus automaattivaihteiselle bensiinimoottoriselle autolle, jolla jaksaa ajaa moottoritietäkin.Teksti ja kuvat: Henri Posa Renault Clio TCe 90 X-Tronic aut Intens Hinta alkaen 19 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 450 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 142 Nm (2000–3750 r/min) Vääntö 142 Nm (2000–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja