11.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Full Hybrid – erittäin vakavasti otettava Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault on onnistunut tekemään voimalinjan, joka on miellyttävyydessään ja ajettavuudessaan huippua. Clioon se istuu kuin nenä päähän. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ketteryys, kulutus. Huonoa: etuistuimen reisituki, tavaratilan nostokynnys. Pikkuautojen B-segmentti on viime vuosina kuihtunut jonkin verran, kun yksi jos toinenkin autovalmistaja on pudottanut b-segmenttiläiset pois mallistostaan. Esimerkiksi Ford Fiestan valmistus lopetettiin kuluneena kesänä.Kaikki autonvalmistajat eivät ole kuitenkaan näin tehneet ja esimerkiksi Renault on pistänyt Clio-mallinsa iskukykyiseksi kyseiseen segmenttiin. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kyseinen segmentti on Euroopan myydyin kokoluokka, noin 20 prosenttia Euroopassa myytävistä autoista kuuluu B-segmenttiin. Clio on vuosia ollut kyseisessä segmentissä vahva tekijä ja esimerkiksi kotimaassaan Ranskassa se on vuodesta toiseen yksi myydyimmistä malleista. Toki sähköautojen yleistyminen muuttaa pelikenttää melkoisesti tänä vuonna ja tulevina vuosina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyota hallitsee SuomessaRenault Clion kotimaassa Ranskassa esimerkiksi Toyota Yaris jää myyntiluvuissa Clion jalkoihin armotta. Clion myynti Yarikseen verrattuna on lähes kolminkertainen Ranskassa. Suomessa b-segmenttiä on hallinnut vuodesta toiseen Toyota Yaris, joka se on erittäin pätevä b-segmentin edustaja. Renault Cliosta voi sanoa samaa, Clio on tällä hetkellä erittäin vakavasti otettava b-segmentin edustaja.Clioon on tehty nyt niin sanottu puolivälin päivitys, eli kysymyksessä on vuonna 2019 esitellyn auton facelift. Keulan ilme on kuitenkin uudistunut nyt perusteellisesti. Myös takavalot ovat uudistuneet.Uudistunut Clio on Renault’n ensimmäinen edustaja, jossa esitellään Renault’n uusi Gilles Vidalin johdolla luotu Nouvelle Vague -muotoilu. Sen lähtökohtana on Renault’n uusi logo. Clion jälkeen Renault’n muutkin esiteltävät mallit edustavat Clion kanssa samaa muotokieltä. Renault Clio on tällä hetkellä saatavilla pienellä 67-kilowattisella (90 hv) bensiinimoottorilla, joka niin sanottu hinnat alkaen -malli, alkaen hinta sillä on 21 390 euroa.Sen lisäksi tarjolla on 105-kilowattinen (143 hv) täyshybridi, jota maahantuoja uskoo myytävän kaikkein eniten. Täyshybridin alkaen hinta on 25 390 euroa. Voimalinjan toiminta on erittäin loogista ja miellyttävää – tämä samahan on todettu aiemmin muun muassa Renault Arkanan ja Dacia Joggerin koeajossa. Voimalinjan toiminnan vuoksi ei ole toisaalta ihme, että maahantuoja uskoo sen olevan myös Clion myyntivaltti.Pihi kuin mikäVoimansiirrosta huolehtii 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka kylkeen on kytketty 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Renault’n hybridivoimalinjaan kuuluu myös kaksi sähkömoottoria, jotka tekevät voimalinjan toiminnasta mielenkiintoisen – ja sellaisen, että sitä ei voi edes oikein sanoin kuvailla.Renault kertoo, että 6-portainen automaattivaihteisto ja sähkömoottorit muodostavat automaattisen monitilavaihteiston, jossa on peräti 14 eri välitystä. Auto siis säätää jatkuvasti ajon mukaan itselleen sopivaa ”tilaa”, jota kuljettajat ja matkustajat eivät huomaa lainkaan. Eivätkä todella huomaa, kuten aiemmin todettu, voimalinja toimii erittäin miellyttävästi.Toisella puolella tämä näkyy myös polttoaineen kulutuksessa. Voimalinjan yhteisteho, lähes 150 hevosvoimaa tarkoittaa pieneen autoon sitä, että voimaa on koko ajan käytettävissä enemmän kuin tarpeeksi – eteneminen ei ole voimalinjalle mitenkään työlästä. Silti tämä näkyy pienenä polttoaineen kulutuksena. Koeajossa muutamien satojen kilometrien matkalla auto vei melko tarkkaan neljä litraa bensiiniä per satanen. Ajossa oli mukana reilu parisataa kilometriä vauhdikasta moottoritieajoa, jossa auto kuin auto nostaa kulutustaan. Kolmosella alkavat bensalitralukemat sadalle kilometrille eivät ole Cliolle mikään mahdottomuus. Valmistajan mukaan auton pitäisi kaupunkiajossa kulkea 80 prosenttia auton itsensä talteenottamalla sähköllä. Kun allekirjoittanut on kyseistä voimalinjaa käskenyt nyt useamman koeajoauton kohdalla, ei pidä missään tapauksessa mahdottomana, etteikö Clio suoriutuisi kaupunkiajosta myös siten, että polttomoottori ei paljoa matkalla itseään käynnistele. Moottoritielläkin Clio on mukava, eikä sillä ajaminen ole millään tavalla muun liikennevirran mukana raskasta.Voimalinja on yksi tekijä Cliossa, mikä tekee siitä tällä hetkellä erittäin vakavasti otettavan automallin luokassaan. Muitakin syitä löytyy, yksi on ajettavuus, auton yleisilme sekä esimerkiksi infotainment ja sen käytettävyys, siinäkin Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssi on onnistunut, sama yksinkertainen ja looginen käyttöliittymä löytyy monista muista automalleista.Tavaratilan kuormauskynnys Cliossa on hieman korkea, ja etuistuimen reisituki jää hieman vajaavaiseksi, joka rasittaa pidemmällä matkalla.Sama auto puetaan vielä tämän vuoden puolella Mitsubishi Coltin kuoriin, Mitsubishin version autosta pitäisi saapua Suomeen vielä marraskuun aikana.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 Techno Hinta alkaen 21 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 783 € Moottori Hybridi, vapaasti hengittävä bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv). Teho 69 kW (93 hv), 5 600 r/min Vääntö 148 Nm (3 200 r/min) Vääntö 148 Nm (3200 r/min) Akku Litium-ioni, 200 V, 1,2 kWh Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 174 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,3 (yhd.) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Tavaratila: 301–979 l Omamassa: 1 238 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 655 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle