4.6.2022

Koeajo: Renault Megane E-Tech Electric – tuttua vain nimi ja tyyli

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Sähkö on niin iso muutos, että Renault Megane uudistuu täysin. Samalla se on mahdollisuus ranskalaismerkille kääntää uusi lehti muissakin yksityiskohdissa. Hyvää: tyyli, tilat, paketointi. Huonoa: hinta varusteltuna, ohjelmiston viimeistely.

Crossover-olemus, hatchbackin tyyli ja tuttu nimi. Renaultin tutulle mallille täyssähkö koittaa kokonaan uuden mallin muodossa. Renault Megane E-Tech Electric tekee samalla eron jopa lataushybridiversioonsa, sillä kyseessä on täysin eri auto kuin edes Meganen E-Tech -lataushybridiversio.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puhtaalta pöydältä

Täyssähköiselle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Megane on samalla se piste, kun kaikki asiat on voitu tehdä uudelleen. Tietoviihdejärjestelmä on uusi, mittaristo on uusi, auton äänet ovat uudet ja jopa vaihdevalitsin on siirretty viikseksi ohjauspylvääseen.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Kyse on myös trendien seuraamisesta. Kuvissa Renault Megane Electric antaa mielikuvan nykymuotoisesta crossoverista, mutta todellisuudessa auton mitat ovat melko perinteiset C-sarjan pystyperälle. Kiitos tästä kuuluu vain 11 senttimetriä paksulle akustolle, jonka sijoittaminen auton pohjaan ei tee autosta katumaasturihenkisen korkeaa.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Sähkön väri on Ranskassa ilmeisesti satiinikultainen ja pohjamaaliharmaa sopii muotoihin upeasti. Etuovien kahvat ovat piiloutuvaa mallia, takaovien kahvat on piilotettu alfamaisesti mustaan ikkunakarmiin ja takaluukun avauspainike on nyt painettava pikseli. Latausluukku on oikeassa etulokasuojassa.

Sisällä matkustamossa tunnelma on makea, sillä puumaisesti kuvioidut listat, somisteet ja elementit huokuvat olemisen mukavuutta ja arkiluksusta. Tilaa on etuistuimilla mainiosti ja takaistuimilla hyvin. Tavaratilaa on 440 litraa ja takakontti on ennen kaikkea syvä. Lisäksi pohjan alla on vielä tilaa esimerkiksi latauskaapelille. Keulassa ei ole tavaratilaa.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Nettiajan kasvatti

Digiteema jatkuu erilaisissa käynnistysäänissä ja näyttöefekteissä. Mittaristonäkymä on muokattavissa kohtuullisen kattavasti. Tietoviihdejärjestelmästä vastaa useimmissa varustetasoissa 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö Android Automotivella, tuoden Googlen älyn esimerkiksi navigointiin. Käyttöliittymä ja järjestelmän tasaisuus odottelevat vielä joitain päivityksiä, mutta kyvyt ovat lupaavia.

Liikenteessä Renault Megane Electric on kevyesti liikkuva ja sen kuusikulmaisen ohjauspyörän painotus on sopiva. Alustan perusvire on hiukan napakka olematta turhan kova. Kääntösäde yllättää positiivisesti. Energian talteenottoa voi säätää ohjauspyörän vaihdevivuilla tilanteen mukaan, joskin säätö vaikuttaa suoraan kaasupolkimen kalibrointiin.

Näkyvyys eteen on melko hyvä, mutta taustapeili on mallia ampuma-aukko, eikä siitä oikeastaan näe kuin takaistuinten pääntuet. Renault tarjoaa onneksi vaihtoehtona kamerapohjaista ratkaisua ja kamera on sijoitettu takalasin sisäpuolelle, joten takalasinpyyhin yltää huolehtimaan virtuaalipeilin puhtaudesta.

Kookkaampi 60 kilowattitunnin akku yhdessä 160 kilowatin tehon kanssa riittää noin 350 kilometrin vaivattomaan ajoon reitistä ja säästä riippuen. Moottoritiellä kulutus kohoaa paikoin yli 20 kWh/100 km, toisaalta kaupungeissa sähköä ei tunnu kuluvan nimeksikään. CCS-pikalatausteho on kookkaamman akun yhteydessä 130 kW. Megane aloittaa lataamisen vauhdikkaasti ja hivuttaa sitten latausnopeutta alas tasaisen varmasti.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Ilahduttavasti Type 2 AC-latauksen huipputeho on kaikissa malliversioissa 22 kW (3x32A), lisäten esimerkiksi kauppakeskusten ilmaisten asiointilatauspaikkojen mielekkyyttä merkittävästi. Lataaminen kestää pikalatauksen reilusta puolesta tunnista aina Type 2 -lataamisen 3-19 tuntiin. Jos täyslatauksen haluaa jostain syystä suorittaa suko-kotilatauksena, aikaa kuluu noin 1,5 vuorokautta.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Mallistonsa huipulta

Renault Megane E-Tech Electricin mallistohinnat alkavat 41 390 eurosta. Maltillisempi 40 kilowattitunnin akku näkyy pienemmän toimintamatkan lisäksi maltillisempana pikalatausnopeutena ja 96 kilowatin moottoritehona. Tehokkaampi moottoriversio on tarjolla vain kookkaamman akkuvaihtoehdon yhteydessä.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Nyt testattu autoyksilö on malliston arvokkaimmasta päästä, joka puolestaan asettaa Meganen kovasti kilpailtuun hintaluokkaan sähköautomarkkinoilla. Vaikka Renault on tuolloin jo melko hyvin varusteltu, on osa kilpakumppaneista jo tehokkaampia ja nelivetoisia.

Hyvin paketoitu Renault Megane E-Tech Electric on antanut ranskalaismerkille mahdollisuuden keskittyä oleelliseen tyylissä ja yksityiskohdissa. Yksi vuoden mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista.

Renault Megane E-Tech Electric sähköauto 60 kwh koeajo 160 kw

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic

Hinta alkaen

53 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

57 680 €

Moottori

Sähkömoottori etuakselilla, etuveto.

Teho

160 kW (218 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 60,0 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 130 kW.

Toimintamatka

450 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,4 s

Huippunopeus

150 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus (yhdistetty) 16,1 kWh/100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4199 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2685 mm
Tavaratila: 440-1332 l
Omamassa: 1711 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta (6 vuotta jatkotakuulla) / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia