4.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Renault Megane E-Tech Electric – tuttua vain nimi ja tyyli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö on niin iso muutos, että Renault Megane uudistuu täysin. Samalla se on mahdollisuus ranskalaismerkille kääntää uusi lehti muissakin yksityiskohdissa. Hyvää: tyyli, tilat, paketointi. Huonoa: hinta varusteltuna, ohjelmiston viimeistely. Crossover-olemus, hatchbackin tyyli ja tuttu nimi. Renaultin tutulle mallille täyssähkö koittaa kokonaan uuden mallin muodossa. Renault Megane E-Tech Electric tekee samalla eron jopa lataushybridiversioonsa, sillä kyseessä on täysin eri auto kuin edes Meganen E-Tech -lataushybridiversio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaalta pöydältäTäyssähköiselle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Megane on samalla se piste, kun kaikki asiat on voitu tehdä uudelleen. Tietoviihdejärjestelmä on uusi, mittaristo on uusi, auton äänet ovat uudet ja jopa vaihdevalitsin on siirretty viikseksi ohjauspylvääseen.Kyse on myös trendien seuraamisesta. Kuvissa Renault Megane Electric antaa mielikuvan nykymuotoisesta crossoverista, mutta todellisuudessa auton mitat ovat melko perinteiset C-sarjan pystyperälle. Kiitos tästä kuuluu vain 11 senttimetriä paksulle akustolle, jonka sijoittaminen auton pohjaan ei tee autosta katumaasturihenkisen korkeaa.Sähkön väri on Ranskassa ilmeisesti satiinikultainen ja pohjamaaliharmaa sopii muotoihin upeasti. Etuovien kahvat ovat piiloutuvaa mallia, takaovien kahvat on piilotettu alfamaisesti mustaan ikkunakarmiin ja takaluukun avauspainike on nyt painettava pikseli. Latausluukku on oikeassa etulokasuojassa. Sisällä matkustamossa tunnelma on makea, sillä puumaisesti kuvioidut listat, somisteet ja elementit huokuvat olemisen mukavuutta ja arkiluksusta. Tilaa on etuistuimilla mainiosti ja takaistuimilla hyvin. Tavaratilaa on 440 litraa ja takakontti on ennen kaikkea syvä. Lisäksi pohjan alla on vielä tilaa esimerkiksi latauskaapelille. Keulassa ei ole tavaratilaa.Nettiajan kasvattiDigiteema jatkuu erilaisissa käynnistysäänissä ja näyttöefekteissä. Mittaristonäkymä on muokattavissa kohtuullisen kattavasti. Tietoviihdejärjestelmästä vastaa useimmissa varustetasoissa 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö Android Automotivella, tuoden Googlen älyn esimerkiksi navigointiin. Käyttöliittymä ja järjestelmän tasaisuus odottelevat vielä joitain päivityksiä, mutta kyvyt ovat lupaavia. Liikenteessä Renault Megane Electric on kevyesti liikkuva ja sen kuusikulmaisen ohjauspyörän painotus on sopiva. Alustan perusvire on hiukan napakka olematta turhan kova. Kääntösäde yllättää positiivisesti. Energian talteenottoa voi säätää ohjauspyörän vaihdevivuilla tilanteen mukaan, joskin säätö vaikuttaa suoraan kaasupolkimen kalibrointiin.Näkyvyys eteen on melko hyvä, mutta taustapeili on mallia ampuma-aukko, eikä siitä oikeastaan näe kuin takaistuinten pääntuet. Renault tarjoaa onneksi vaihtoehtona kamerapohjaista ratkaisua ja kamera on sijoitettu takalasin sisäpuolelle, joten takalasinpyyhin yltää huolehtimaan virtuaalipeilin puhtaudesta. Kookkaampi 60 kilowattitunnin akku yhdessä 160 kilowatin tehon kanssa riittää noin 350 kilometrin vaivattomaan ajoon reitistä ja säästä riippuen. Moottoritiellä kulutus kohoaa paikoin yli 20 kWh/100 km, toisaalta kaupungeissa sähköä ei tunnu kuluvan nimeksikään. CCS-pikalatausteho on kookkaamman akun yhteydessä 130 kW. Megane aloittaa lataamisen vauhdikkaasti ja hivuttaa sitten latausnopeutta alas tasaisen varmasti.Ilahduttavasti Type 2 AC-latauksen huipputeho on kaikissa malliversioissa 22 kW (3x32A), lisäten esimerkiksi kauppakeskusten ilmaisten asiointilatauspaikkojen mielekkyyttä merkittävästi. Lataaminen kestää pikalatauksen reilusta puolesta tunnista aina Type 2 -lataamisen 3-19 tuntiin. Jos täyslatauksen haluaa jostain syystä suorittaa suko-kotilatauksena, aikaa kuluu noin 1,5 vuorokautta.Mallistonsa huipultaRenault Megane E-Tech Electricin mallistohinnat alkavat 41 390 eurosta. Maltillisempi 40 kilowattitunnin akku näkyy pienemmän toimintamatkan lisäksi maltillisempana pikalatausnopeutena ja 96 kilowatin moottoritehona. Tehokkaampi moottoriversio on tarjolla vain kookkaamman akkuvaihtoehdon yhteydessä.Nyt testattu autoyksilö on malliston arvokkaimmasta päästä, joka puolestaan asettaa Meganen kovasti kilpailtuun hintaluokkaan sähköautomarkkinoilla. Vaikka Renault on tuolloin jo melko hyvin varusteltu, on osa kilpakumppaneista jo tehokkaampia ja nelivetoisia.Hyvin paketoitu Renault Megane E-Tech Electric on antanut ranskalaismerkille mahdollisuuden keskittyä oleelliseen tyylissä ja yksityiskohdissa. Yksi vuoden mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic Hinta alkaen 53 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 680 € Moottori Sähkömoottori etuakselilla, etuveto. Teho 160 kW (218 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 60,0 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 450 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus (yhdistetty) 16,1 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4199 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2685 mm Tavaratila: 440-1332 l Omamassa: 1711 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta (6 vuotta jatkotakuulla) / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous