4.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Renault Megane E-Tech Electric – tuttua vain nimi ja tyyli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö on niin iso muutos, että Renault Megane uudistuu täysin. Samalla se on mahdollisuus ranskalaismerkille kääntää uusi lehti muissakin yksityiskohdissa. Hyvää: tyyli, tilat, paketointi. Huonoa: hinta varusteltuna, ohjelmiston viimeistely. Crossover-olemus, hatchbackin tyyli ja tuttu nimi. Renaultin tutulle mallille täyssähkö koittaa kokonaan uuden mallin muodossa. Renault Megane E-Tech Electric tekee samalla eron jopa lataushybridiversioonsa, sillä kyseessä on täysin eri auto kuin edes Meganen E-Tech -lataushybridiversio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtaalta pöydältäTäyssähköiselle CMF-EV-pohjarakenteelle perustuva Renault Megane on samalla se piste, kun kaikki asiat on voitu tehdä uudelleen. Tietoviihdejärjestelmä on uusi, mittaristo on uusi, auton äänet ovat uudet ja jopa vaihdevalitsin on siirretty viikseksi ohjauspylvääseen.Kyse on myös trendien seuraamisesta. Kuvissa Renault Megane Electric antaa mielikuvan nykymuotoisesta crossoverista, mutta todellisuudessa auton mitat ovat melko perinteiset C-sarjan pystyperälle. Kiitos tästä kuuluu vain 11 senttimetriä paksulle akustolle, jonka sijoittaminen auton pohjaan ei tee autosta katumaasturihenkisen korkeaa.Sähkön väri on Ranskassa ilmeisesti satiinikultainen ja pohjamaaliharmaa sopii muotoihin upeasti. Etuovien kahvat ovat piiloutuvaa mallia, takaovien kahvat on piilotettu alfamaisesti mustaan ikkunakarmiin ja takaluukun avauspainike on nyt painettava pikseli. Latausluukku on oikeassa etulokasuojassa. Sisällä matkustamossa tunnelma on makea, sillä puumaisesti kuvioidut listat, somisteet ja elementit huokuvat olemisen mukavuutta ja arkiluksusta. Tilaa on etuistuimilla mainiosti ja takaistuimilla hyvin. Tavaratilaa on 440 litraa ja takakontti on ennen kaikkea syvä. Lisäksi pohjan alla on vielä tilaa esimerkiksi latauskaapelille. Keulassa ei ole tavaratilaa.Nettiajan kasvattiDigiteema jatkuu erilaisissa käynnistysäänissä ja näyttöefekteissä. Mittaristonäkymä on muokattavissa kohtuullisen kattavasti. Tietoviihdejärjestelmästä vastaa useimmissa varustetasoissa 12-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttö Android Automotivella, tuoden Googlen älyn esimerkiksi navigointiin. Käyttöliittymä ja järjestelmän tasaisuus odottelevat vielä joitain päivityksiä, mutta kyvyt ovat lupaavia. Liikenteessä Renault Megane Electric on kevyesti liikkuva ja sen kuusikulmaisen ohjauspyörän painotus on sopiva. Alustan perusvire on hiukan napakka olematta turhan kova. Kääntösäde yllättää positiivisesti. Energian talteenottoa voi säätää ohjauspyörän vaihdevivuilla tilanteen mukaan, joskin säätö vaikuttaa suoraan kaasupolkimen kalibrointiin.Näkyvyys eteen on melko hyvä, mutta taustapeili on mallia ampuma-aukko, eikä siitä oikeastaan näe kuin takaistuinten pääntuet. Renault tarjoaa onneksi vaihtoehtona kamerapohjaista ratkaisua ja kamera on sijoitettu takalasin sisäpuolelle, joten takalasinpyyhin yltää huolehtimaan virtuaalipeilin puhtaudesta. Kookkaampi 60 kilowattitunnin akku yhdessä 160 kilowatin tehon kanssa riittää noin 350 kilometrin vaivattomaan ajoon reitistä ja säästä riippuen. Moottoritiellä kulutus kohoaa paikoin yli 20 kWh/100 km, toisaalta kaupungeissa sähköä ei tunnu kuluvan nimeksikään. CCS-pikalatausteho on kookkaamman akun yhteydessä 130 kW. Megane aloittaa lataamisen vauhdikkaasti ja hivuttaa sitten latausnopeutta alas tasaisen varmasti.Ilahduttavasti Type 2 AC-latauksen huipputeho on kaikissa malliversioissa 22 kW (3x32A), lisäten esimerkiksi kauppakeskusten ilmaisten asiointilatauspaikkojen mielekkyyttä merkittävästi. Lataaminen kestää pikalatauksen reilusta puolesta tunnista aina Type 2 -lataamisen 3-19 tuntiin. Jos täyslatauksen haluaa jostain syystä suorittaa suko-kotilatauksena, aikaa kuluu noin 1,5 vuorokautta.Mallistonsa huipultaRenault Megane E-Tech Electricin mallistohinnat alkavat 41 390 eurosta. Maltillisempi 40 kilowattitunnin akku näkyy pienemmän toimintamatkan lisäksi maltillisempana pikalatausnopeutena ja 96 kilowatin moottoritehona. Tehokkaampi moottoriversio on tarjolla vain kookkaamman akkuvaihtoehdon yhteydessä.Nyt testattu autoyksilö on malliston arvokkaimmasta päästä, joka puolestaan asettaa Meganen kovasti kilpailtuun hintaluokkaan sähköautomarkkinoilla. Vaikka Renault on tuolloin jo melko hyvin varusteltu, on osa kilpakumppaneista jo tehokkaampia ja nelivetoisia.Hyvin paketoitu Renault Megane E-Tech Electric on antanut ranskalaismerkille mahdollisuuden keskittyä oleelliseen tyylissä ja yksityiskohdissa. Yksi vuoden mielenkiintoisimmista sähköautouutuuksista.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Iconic Hinta alkaen 53 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 680 € Moottori Sähkömoottori etuakselilla, etuveto. Teho 160 kW (218 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 60,0 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 130 kW. Toimintamatka 450 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus (yhdistetty) 16,1 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4199 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2685 mm Tavaratila: 440-1332 l Omamassa: 1711 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta (6 vuotta jatkotakuulla) / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon