4.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: säästöluokan SUV – Opel Karl Rocks Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maastomeikilläkin voi luoda uskottavan katumaasturintapaisen. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, moottorin luonne kaupunkiajossa. Huonoa: vanhanaikainen takaistuimen muunneltavuus, ohituksissa kiusaamista kaipaava moottori Opel Karl Rocks vaikuttaa ensisilmäyksellä löytäneen silkan oikotien katumaasturiluokkaan. Tanakammat helmat ja puskurien alaosat, paksunmustat lokasuojien kaaret sekä ryhdikkäät kattokaiteet yhdistettynä 18 millimetriä korkeampaan maavaraan – siinä pääkohdat, joilla Rocks eroaa vakiomallista.Hinnaltaan Karl Rocks, jossa ei erillisiä varustetasoja ole, sijoittuu Enjoy- ja Innovation-varusteisten perus-Karlien välimaastoon. Koeajetun manuaalivaihteiston saa halutessaan automatisoituna versiona 400 euron lisähintaan.Tarkemmin ajateltuna tästä miniauton maastopainoksesta löytyy kuitenkin syvällisempiäkin merkityksiä. Kun katumaasturit kerran ovat suurinta muotia, miksi tehdä kokonaan uusi malli, kun tällaisella koristelulla saavutetaan käytännössä sama lopputulos? Huokuuhan jo A-segmentin ulkomittojen sanelema töpö korimuoto silkkaa SUV-henkisyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeana kaupungissaJa kun kyseessä on kaupunkiauto, korkeamman alustan tuomaa vieläkin helpompaa kulkua ohjaamoon voi vain kiitellä. Toisin kuin maantiennielijöissä, noita sisään menoja ja ulos tulemisia kertyy per päivä selvästi enemmän, joten asialla on ihan oikeasti merkitystäkin.Oma lukunsa ovat hidastetöyssyt, joihin voi tietysti ladata vähän suruttomampaa vauhtia vakioalustalla varustettuun versioon verrattuna. Ja vaikka nelivetoa ei tarjotakaan, isompi maavara eittämättä auttaa myös talvella, kun aamulumiaurat eivät ole ehtineet putsata juuri sitä reitille osunutta kadunpätkää.Karl Rocksin muutkin ominaisuudet puoltavat kaupunkikäyttöä. Hyvä näkyvyys, mukavuus mukulakivetyksellä, höyhenenkevyt ohjaus paikallaan pyöriteltäessä, hyvin kaasuun vastaava moottori tyhjäkäynniltä lähtien, lupsakka vaihteensiirto sekä runsaat säilytystilat pikkutavaroille – on pakko kehua useampiakin ulottuvuuksia, kun siihen kerran on aihetta. Vain mittariston keskinäytön symboleita voisi viilata paremmin näkyviksi.Maantiekin maistuuEipä silti, kyllä tällaisella nykyaikaisella pikkuautolla taittaa mielikseen ihan matkaakin. Heitimme Karl Rocksilla sattumalta 600 kilometrin maantiekeikan, eikä auton kokoluokka lopulta tuntunut muussa kuin isompia autoja korkeammassa melutasossa – seikka, johon korva kyllä vaikuttaa tottuvan kilometrien myötä.Kaikki muut piirteet, kuten väsyttämätön ajoasento laajoine säätövaroineen, nopeuden myötä tanakoituva ohjaus ja moitteeton suuntavakavuus, virheettömästi pelaava vakionopeudensäädin sekä, lopulta, myös suorituskyky suorastaan yllättivät kaiken kokeneen koeajajan.”Lopulta”-sana kulkupuolta kuvailtaessa tarkoittaa sitä, että ajoin aluksi Karl Rocksilla ihan väärällä tavalla. Kuvittelin, että kaupunkiauton viisivaihteisen laatikon välitykset olisivat lyhyenlännät, ja uskottelin tätä myötä itselleni, että ohitukset sujuisivat nelosvaihteella kohtuullisella ripeydellä.Kun sitten auto ei tuntunut kiihtyvän kerta kaikkiaan mihinkään, keksin kokeilla kolmosta. Se tepsi: reilusti yli meikäläisten moottoritienopeuksien yli vetävänä tuo pykälä siivitti alkuvauhdin kera 75-heppaisen Rocksin hämmästyttäviin suorituksiin. Kokemattomalle suosittelemme kuitenkin kiihdytysharjoitteluja ennen rekkojen kimppuun käymistä.Myös mökilleEli: kyllä Karl Rocksilla uskaltaa lähteä jopa sinne mökkimatkalle – kunhan mukaan otettavan tavaran ja pikkuruisen kontin välinen suhde on saatu ensin tasapainoon. Lisätilaa kaipaavalle takapenkki toki laajenee matkustamoon, mutta jo väistyneeseen tyyliin, eli ensin nostetaan istuinosa pystyyn, irrotetaan pääntuki ja kaadetaan selkänoja alas.Tämä monimutkainen proseduuri tuottaa sen, että pitkä kuljettaja joutuu jo tinkimään etäisyyssäätövarastaan. Kuoppaisemmalla tiellä läpi lyövä jousitus sekä jatkuva keikkuminen toki paljastavat auton pienuuden, mutta ajettavuudesta ei löydy matoja, vaikka kurvailisi reippaamminkin. Ja se lähellä määränpäätä odottava kinttupolku ei tälle autolle ole kuin hidaste, tai ainakaan kaikkia kiviä ei tarvitse pohjakosketusten pelossa väistellä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Karl Rocks 1.0 Ecotec M5 Hinta alkaen 14 397 € Koeajetun auton hinta varusteineen 14 647 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 55 kW (75 hv), 6500 r/min Vääntö 96 Nm (4500 r/min) Vääntö 96 Nm (4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3676 mm, leveys 1632 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2385 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster