4.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: sähköautoilun kenraaliharjoitus – Audi E-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi E-tron yhdistää toimivan sähkövoimalinjan ja perinteisen Audin. Osiensa summa se ei silti ole. Hyvää: Tuntuu normaalilta Audilta, tehokas lataus, tilat. Huonoa: Hurja massa, sähkönkulutus, toimintamatka. Audin sähkövyörytys ei ala vallankumouksella: E-tronista on tehty mahdollisimman audimainen. Ohjaus tuntuu tutulta, äänieristys on kokonaisuudessaan erinomainen ja viimeistelyn laatu moitteeton. E-tron jopa tuoksuu Audilta.Abu Dhabissa järjestetyissä ensikoeajoissa saatu ensivaikutelma pitää: uutuus on helposti lähestyttävä. Toisaalta konservatiivisuudella saksalaismerkki on rajannut pois sähkövoimalinjan mahdollistamia raikkaita ideoita. Tesla Model 3:n jälkeen erillinen käynnistyspainike tuntuu jäänteeltä, ja MMI-järjestelmänkin verkkotoiminnot ovat vähän kankeita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomaamatonOletusasetuksilla E-tron rullaakin polttomoottorimallien tapaan, ja automaattinen moottorijarrutus voimistuu vasta jyrkän kaarteen tai liikenteen vaatiessa hidastusta. Sähköpuolta voi sanoa huomaamattomaksi. Taajamavauhdissa voi erottaa voimalinjasta vienon ujelluksen, mutta muutoin kokemus on kuin täydellisellä vaihteistolla varustetusta polttomoottori-Audista. Kaasuvastekin on hyvin konservatiivinen, taloudellisuusmoodissa jopa rasittavan hidas. Hyundain tai Teslan sähköautoista tuttu välitön sähäkkyys puuttuu E-tronista.Vain vaihteenvalitsin erottaa E-tronin muista Audeista.Etumatkaa lataamallaAudin suurin panostus sähköpuoleen liittyy ladattavuuteen. E-Tronin suuri 95 kilowattitunnin (käytettävä kapasiteetti 84 kWh) akku latautuu pikalaturilla peräti 150 kilowatin teholla. Kyse ei ole hetkellisestä piikkitehosta, vaan luvattu latausteho säilyy lähes tasaisena 80 prosentin varausasteeseen saakka – eli ensimmäiset 80 prosenttia akusta täyttyvät vain puolessa tunnissa. Toistaiseksi Suomessa on vain yksi yli 50 kilowatin CCS-laturi Lohjan ABC:llä, mutta lähitulevaisuudessa Audin nopeasta ladattavuudesta päässee nauttimaan enemmänkin.Vaihtovirtalataus onnistuu kolmivaiheisesti 11 kilowatilla, myöhemmin tarjolle tulee 22 kilowatin versio. Audin kylkeen sijoitettu latausportti ei ole Suomen pikalatureilla kätevin mahdollinen, toisaalta kotilatauksessa lähellä kuljettajan ovea oleva liitin on kätevä.MassakauhuE-tron yhdistää Audin ja sähköauton vahvuudet yhdeksi paketiksi. Valitettavasti kokonaisuus jää osien summasta. Vaikka merkin ensimmäinen sähköauto on suuren työn tulos, perustuu se yhä vain muokattuun polttomoottorirakenteeseen – suuriin sähköautoihin Porschen kanssa kehitettävä PPE-perusrakenne saapuu vasta joskus 2021–2022.Polttomoottoriperustalla lienee tuotantoteknisiä etuja, mutta hinta on kova: keulapellin alta löytää vaikeakäyttöisen kannellisen lokeron hukkatilaa täyttämästä, tavaratilan pohja taas nousee turhankin korkealle. Ihmisille tilaa onneksi riittää mainiosti. Eniten sähkötekniikan tuominen muovattuun polttomoottorirakenteeseen näkyy vaa'alla: omamassa on huimat 2565 kiloa!Massan huomaa terävissä saumoissa ja hidastetöyssyissä, mutta muutoin se ei jousitusmukavuutta haittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin kuluttajaMassa, ja katumaasturirakenne, näkyy sähkönkulutuksessa, joka on markkinoiden suurimpia. Kun 75 kilowattituntisella akulla varustettu Tesla Model 3 Performance taittaa WLTP-mittauksessa 530 kilometriä latauksella, riittää Audin 84 kilowattituntia vain 417 kilometriin.Hyvin realistisena pidetty Yhdysvaltojen EPA-mittaus kertoo sekin karua kieltä: Audin 328 kilometriä jää kauas Model 3:n 496 kilometristä – ja Hyundai Kona Electrickin yltää 415 kilometriin.Käytäntö vahvistaa teorian: Audin ensimmäisellä sähköautolla saa vierailla laturilla useammin kuin toivoisiE-tronilla Audi todistaa hallitsevansa sähköautojen teknologian, mutta todellisen voimannäytön sijaan kyse on yhä harjoituksesta.Päivitetty 6.5. Lisätty akun käytössä oleva kapasiteetti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi E-tron Advanced 55 quattro Hinta alkaen 88 915 € Koeajetun auton hinta varusteineen 103 908 € Moottori Kaksi sähkömoottoria, edessä 135 kW (184 hv), takana 165 kW (224 hv), neliveto Teho 300 kW (408 hv) Akku 95 kWh Toimintamatka 417 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 200 km/h Mitat pituus 4901 mm, leveys 1935 mm, korkeus 1616 mm, akseliväli 2928 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta (akku 8 vuotta) Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”