23.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – ensimmäinen täyssähköinen pieni katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric kumoaa viimeisiäkin esteitä sähköautoiluun siirtymisen edestä. Täyssähköauto, jopa 482 kilometrin toimintamatka ja hinta alkaen 42 990 euroa. Hyvää: toimintamatka, suorituskyky, hinta. Huonoa: pienehkö tavaratila. Suosittu pienten katumaastureiden, crossovereiden, autoluokka on nyt saanut kirjaimellisesti uutta virtaa, kun täyssähköinen Hyundai Kona avasi pelin. Täyssähköisen Hyundai Kona Electricin tulo on merkki siitä, että sähkö leviää nopeasti käyttövoimana kaikkiin autoluokkiin. Se on autonostajan etu, sillä valikoiman lisääntyminen lisää asiakkaan valinnan varaa ja leventää hintahaarukkaa. Hyundai Kona Electric on ostettavissa halvimmillaan Comfort-varusteltuna 42 990 eurolla. 4000 euron hintaero kalliimpaan Style-malliversioon muodostuu varusteista, itse auton ominaisuudet ja suorituskyky ovat samat molemmissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYön aikana täysi latausPitkän toimintamatkan tarjoavan akun lataamiseen on varattava aikaa, koska virtaakin tarvitaan enemmän kuin lyhyemmille taipaleille ulottuvilla malleilla.Pikalataus 80 prosentin varaustasoon täyssähköiselle Hyundai Konalle tarkoittaa valmistajan mukaan 54 minuutin latauspysähdystä 100 kW:n tasavirtalaturilla. Suomessa on toistaiseksi vain yksi tällainen latauspiste Lohjalla. Yleisempi pikalataus 50 kW:n latauspisteellä täyttää Konan akun 80-prosenttisesti valmistajan mukaan 75 minuutissa. Annetut ajat ovat kuitenkin suuntaa antavia, koska pikalatauspisteilläkään virtaa ei saada jatkuvasti luvatun maksimin mukaan.Pikalatausverkoston ulkopuolella Kona Electricin lataus onnistuu Ioniqin tapaan 7,2 kilowatin teholla, jolloin Konan lataus kestää noin 10 tuntia. Se tosin edellyttää 32 ampeerin virtaa, sillä laturi on yksivaiheinen. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kilowattiin, ja latausaika karkaa 20 tuntiin. Näin suurella akulla kaipaisi kaksi- tai kolmivaihelaturia, jolloin jo 16-ampeerin sähköliittymällä saisi kotilatausasemasta 11 kilowattia.Ajotietokone palvelee kiitettävästiSähköautoilijalle jäljellä olevan toimintamatkan seuraaminen on paljon merkityksellisempää kuin bensiini- tai dieselkäyttöisellä autolla kulkevalle, koska latausverkosto on selkeästi polttonesteiden jakeluverkostoa harvempi. 7-tuumainen digitaalinen mittaristo on selkä ja tarjoaa paljon informaatiota. Energiankulutusta ja akun varaustasoa on helppo seurata ja oman ajotavan vaikutuksen kulutukseen näkee heti. Erinomaista on, että Konan kykenee kertomaan jäljellä olevasta toimintamatkasta luotettavasti. Konan aamulla lupaama toimintamatka väheni päivän sekalaisissa ajoissa toistuvasti lähes kilometrilleen sen, mitä päivän aikana todella oli ajettu, vaikka päivittäinen ajomatka olikin yhteensä reilut parisataa kilometriä.Navigointijärjestelmällä puolestaan on 8-tuumainen ja selkeä näyttö. Järjestelmään saa myös yhdistettyä vaivatta älypuhelimen, jolloin esimerkiksi ajonaikaisten puheluiden hoitaminen tai oman musiikin kuuntelu on vaivatonta. Ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä voi säädellä sähkömoottorin jarrutusvoimaa ja samalla kasvattaa tai ainakin säästää akun varaustilaa.Virallinen lukema Konan energiankulutukselle on 14,3 kWh/100 km. Koeajo nollakelissä ja moottoritiepainotteisessa ajossa näytti päivittäiselle ajolle keskimäärin noin 17 kWh kulutusta sadalla kilometrillä.Pieni ja pippurinenHyundai Kona on pieni katumaasturi. Käytännössä se merkitsee kuljettajalle ja etumatkustajalle kelpo tiloja, mutta takaistuimella auton rajat jo tuntuvat melko niukkoina jalkatiloina. Tavaratila on myös niukka, varsinkin kun tavaratilassa pitää kuljettaa mukana latausjohtoa. Konan keulassa sijaitseva latauspaikka ei kurakelissä tunnu kaikkein viehättävimmältä ratkaisulta. Erilaisten julkisten latauspaikkojen käyttö on toki selkeää silloin, kun lataus tapahtuu auton keulasta, mutta kurainen ja talvikeleissä epäilemättä usein loskasta pakkautunut keulaläppä ei silti houkuttele.Kona Electricin valttina on kuitenkin juuri suosittu autoluokka, pitkän toimintamatkan mukanaan tuoma helppous ja suorastaan urheiluautomainen kiihtyvyys, johon ei voi olla viehättymättä, vaikka sen käytöstä nauttiminen jääkin lähinnä satunnaisiin ohitustilanteisiin. Eikä 42 990 eurosta alkava hintakaan ole kilpailijoihin ja rahalla saataviin ominaisuuksiin nähden paha. Hyundaille tuttuun tapaan myös takuu on reilu: akulle kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä ja muilta osin seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.hyundai.fi/kona-electric Hyundai Kona Electric Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 990 € Teho 150 kW, 395 r/min Akku litiumionipolymeeriakku Toimintamatka 482 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto WLTP-kulutus 14,3 kWh/100 km. Takuu 7 vuotta, akku 8 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen