23.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – ensimmäinen täyssähköinen pieni katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric kumoaa viimeisiäkin esteitä sähköautoiluun siirtymisen edestä. Täyssähköauto, jopa 482 kilometrin toimintamatka ja hinta alkaen 42 990 euroa. Hyvää: toimintamatka, suorituskyky, hinta. Huonoa: pienehkö tavaratila. Suosittu pienten katumaastureiden, crossovereiden, autoluokka on nyt saanut kirjaimellisesti uutta virtaa, kun täyssähköinen Hyundai Kona avasi pelin. Täyssähköisen Hyundai Kona Electricin tulo on merkki siitä, että sähkö leviää nopeasti käyttövoimana kaikkiin autoluokkiin. Se on autonostajan etu, sillä valikoiman lisääntyminen lisää asiakkaan valinnan varaa ja leventää hintahaarukkaa. Hyundai Kona Electric on ostettavissa halvimmillaan Comfort-varusteltuna 42 990 eurolla. 4000 euron hintaero kalliimpaan Style-malliversioon muodostuu varusteista, itse auton ominaisuudet ja suorituskyky ovat samat molemmissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yön aikana täysi lataus Pitkän toimintamatkan tarjoavan akun lataamiseen on varattava aikaa, koska virtaakin tarvitaan enemmän kuin lyhyemmille taipaleille ulottuvilla malleilla. Pikalataus 80 prosentin varaustasoon täyssähköiselle Hyundai Konalle tarkoittaa valmistajan mukaan 54 minuutin latauspysähdystä 100 kW:n tasavirtalaturilla. Suomessa on toistaiseksi vain yksi tällainen latauspiste Lohjalla. Yleisempi pikalataus 50 kW:n latauspisteellä täyttää Konan akun 80-prosenttisesti valmistajan mukaan 75 minuutissa. Annetut ajat ovat kuitenkin suuntaa antavia, koska pikalatauspisteilläkään virtaa ei saada jatkuvasti luvatun maksimin mukaan. Pikalatausverkoston ulkopuolella Kona Electricin lataus onnistuu Ioniqin tapaan 7,2 kilowatin teholla, jolloin Konan lataus kestää noin 10 tuntia. Se tosin edellyttää 32 ampeerin virtaa, sillä laturi on yksivaiheinen. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kilowattiin, ja latausaika karkaa 20 tuntiin. Näin suurella akulla kaipaisi kaksi- tai kolmivaihelaturia, jolloin jo 16-ampeerin sähköliittymällä saisi kotilatausasemasta 11 kilowattia. Ajotietokone palvelee kiitettävästi Sähköautoilijalle jäljellä olevan toimintamatkan seuraaminen on paljon merkityksellisempää kuin bensiini- tai dieselkäyttöisellä autolla kulkevalle, koska latausverkosto on selkeästi polttonesteiden jakeluverkostoa harvempi. 7-tuumainen digitaalinen mittaristo on selkä ja tarjoaa paljon informaatiota. Energiankulutusta ja akun varaustasoa on helppo seurata ja oman ajotavan vaikutuksen kulutukseen näkee heti. Erinomaista on, että Konan kykenee kertomaan jäljellä olevasta toimintamatkasta luotettavasti. Konan aamulla lupaama toimintamatka väheni päivän sekalaisissa ajoissa toistuvasti lähes kilometrilleen sen, mitä päivän aikana todella oli ajettu, vaikka päivittäinen ajomatka olikin yhteensä reilut parisataa kilometriä. Navigointijärjestelmällä puolestaan on 8-tuumainen ja selkeä näyttö. Järjestelmään saa myös yhdistettyä vaivatta älypuhelimen, jolloin esimerkiksi ajonaikaisten puheluiden hoitaminen tai oman musiikin kuuntelu on vaivatonta. Ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä voi säädellä sähkömoottorin jarrutusvoimaa ja samalla kasvattaa tai ainakin säästää akun varaustilaa. Virallinen lukema Konan energiankulutukselle on 14,3 kWh/100 km. Koeajo nollakelissä ja moottoritiepainotteisessa ajossa näytti päivittäiselle ajolle keskimäärin noin 17 kWh kulutusta sadalla kilometrillä. Pieni ja pippurinen Hyundai Kona on pieni katumaasturi. Käytännössä se merkitsee kuljettajalle ja etumatkustajalle kelpo tiloja, mutta takaistuimella auton rajat jo tuntuvat melko niukkoina jalkatiloina. Tavaratila on myös niukka, varsinkin kun tavaratilassa pitää kuljettaa mukana latausjohtoa. Konan keulassa sijaitseva latauspaikka ei kurakelissä tunnu kaikkein viehättävimmältä ratkaisulta. Erilaisten julkisten latauspaikkojen käyttö on toki selkeää silloin, kun lataus tapahtuu auton keulasta, mutta kurainen ja talvikeleissä epäilemättä usein loskasta pakkautunut keulaläppä ei silti houkuttele. Kona Electricin valttina on kuitenkin juuri suosittu autoluokka, pitkän toimintamatkan mukanaan tuoma helppous ja suorastaan urheiluautomainen kiihtyvyys, johon ei voi olla viehättymättä, vaikka sen käytöstä nauttiminen jääkin lähinnä satunnaisiin ohitustilanteisiin. Eikä 42 990 eurosta alkava hintakaan ole kilpailijoihin ja rahalla saataviin ominaisuuksiin nähden paha. Hyundaille tuttuun tapaan myös takuu on reilu: akulle kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä ja muilta osin seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.hyundai.fi/kona-electric Hyundai Kona Electric Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 990 € Teho 150 kW, 395 r/min Akku litiumionipolymeeriakku Toimintamatka 482 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto WLTP-kulutus 14,3 kWh/100 km. Takuu 7 vuotta, akku 8 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan