23.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Kona Electric – ensimmäinen täyssähköinen pieni katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Electric kumoaa viimeisiäkin esteitä sähköautoiluun siirtymisen edestä. Täyssähköauto, jopa 482 kilometrin toimintamatka ja hinta alkaen 42 990 euroa. Hyvää: toimintamatka, suorituskyky, hinta. Huonoa: pienehkö tavaratila. Suosittu pienten katumaastureiden, crossovereiden, autoluokka on nyt saanut kirjaimellisesti uutta virtaa, kun täyssähköinen Hyundai Kona avasi pelin. Täyssähköisen Hyundai Kona Electricin tulo on merkki siitä, että sähkö leviää nopeasti käyttövoimana kaikkiin autoluokkiin. Se on autonostajan etu, sillä valikoiman lisääntyminen lisää asiakkaan valinnan varaa ja leventää hintahaarukkaa. Hyundai Kona Electric on ostettavissa halvimmillaan Comfort-varusteltuna 42 990 eurolla. 4000 euron hintaero kalliimpaan Style-malliversioon muodostuu varusteista, itse auton ominaisuudet ja suorituskyky ovat samat molemmissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYön aikana täysi latausPitkän toimintamatkan tarjoavan akun lataamiseen on varattava aikaa, koska virtaakin tarvitaan enemmän kuin lyhyemmille taipaleille ulottuvilla malleilla.Pikalataus 80 prosentin varaustasoon täyssähköiselle Hyundai Konalle tarkoittaa valmistajan mukaan 54 minuutin latauspysähdystä 100 kW:n tasavirtalaturilla. Suomessa on toistaiseksi vain yksi tällainen latauspiste Lohjalla. Yleisempi pikalataus 50 kW:n latauspisteellä täyttää Konan akun 80-prosenttisesti valmistajan mukaan 75 minuutissa. Annetut ajat ovat kuitenkin suuntaa antavia, koska pikalatauspisteilläkään virtaa ei saada jatkuvasti luvatun maksimin mukaan.Pikalatausverkoston ulkopuolella Kona Electricin lataus onnistuu Ioniqin tapaan 7,2 kilowatin teholla, jolloin Konan lataus kestää noin 10 tuntia. Se tosin edellyttää 32 ampeerin virtaa, sillä laturi on yksivaiheinen. 16 ampeerilla latausteho jää 3,7 kilowattiin, ja latausaika karkaa 20 tuntiin. Näin suurella akulla kaipaisi kaksi- tai kolmivaihelaturia, jolloin jo 16-ampeerin sähköliittymällä saisi kotilatausasemasta 11 kilowattia.Ajotietokone palvelee kiitettävästiSähköautoilijalle jäljellä olevan toimintamatkan seuraaminen on paljon merkityksellisempää kuin bensiini- tai dieselkäyttöisellä autolla kulkevalle, koska latausverkosto on selkeästi polttonesteiden jakeluverkostoa harvempi. 7-tuumainen digitaalinen mittaristo on selkä ja tarjoaa paljon informaatiota. Energiankulutusta ja akun varaustasoa on helppo seurata ja oman ajotavan vaikutuksen kulutukseen näkee heti. Erinomaista on, että Konan kykenee kertomaan jäljellä olevasta toimintamatkasta luotettavasti. Konan aamulla lupaama toimintamatka väheni päivän sekalaisissa ajoissa toistuvasti lähes kilometrilleen sen, mitä päivän aikana todella oli ajettu, vaikka päivittäinen ajomatka olikin yhteensä reilut parisataa kilometriä.Navigointijärjestelmällä puolestaan on 8-tuumainen ja selkeä näyttö. Järjestelmään saa myös yhdistettyä vaivatta älypuhelimen, jolloin esimerkiksi ajonaikaisten puheluiden hoitaminen tai oman musiikin kuuntelu on vaivatonta. Ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä voi säädellä sähkömoottorin jarrutusvoimaa ja samalla kasvattaa tai ainakin säästää akun varaustilaa.Virallinen lukema Konan energiankulutukselle on 14,3 kWh/100 km. Koeajo nollakelissä ja moottoritiepainotteisessa ajossa näytti päivittäiselle ajolle keskimäärin noin 17 kWh kulutusta sadalla kilometrillä.Pieni ja pippurinenHyundai Kona on pieni katumaasturi. Käytännössä se merkitsee kuljettajalle ja etumatkustajalle kelpo tiloja, mutta takaistuimella auton rajat jo tuntuvat melko niukkoina jalkatiloina. Tavaratila on myös niukka, varsinkin kun tavaratilassa pitää kuljettaa mukana latausjohtoa. Konan keulassa sijaitseva latauspaikka ei kurakelissä tunnu kaikkein viehättävimmältä ratkaisulta. Erilaisten julkisten latauspaikkojen käyttö on toki selkeää silloin, kun lataus tapahtuu auton keulasta, mutta kurainen ja talvikeleissä epäilemättä usein loskasta pakkautunut keulaläppä ei silti houkuttele.Kona Electricin valttina on kuitenkin juuri suosittu autoluokka, pitkän toimintamatkan mukanaan tuoma helppous ja suorastaan urheiluautomainen kiihtyvyys, johon ei voi olla viehättymättä, vaikka sen käytöstä nauttiminen jääkin lähinnä satunnaisiin ohitustilanteisiin. Eikä 42 990 eurosta alkava hintakaan ole kilpailijoihin ja rahalla saataviin ominaisuuksiin nähden paha. Hyundaille tuttuun tapaan myös takuu on reilu: akulle kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä ja muilta osin seitsemän vuotta ilman kilometrirajoitusta.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.hyundai.fi/kona-electric Hyundai Kona Electric Hinta alkaen 42 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 990 € Teho 150 kW, 395 r/min Akku litiumionipolymeeriakku Toimintamatka 482 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 167 km/h Mitat pituus 4180 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1570 mm, akseliväli 2600 mm Tavaratila: 332 l Omamassa: 1743 kg Muu tieto WLTP-kulutus 14,3 kWh/100 km. Takuu 7 vuotta, akku 8 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 24.1.2025 Koeajo Koeajo: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on edullinen vaihtoehto niille joita pienet puutteet ei haittaa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa