25.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähköiset apumiehet – Iveco Daily Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily sai uutta ilmettä ja elektroniikkaa. Saksalaisten valmistajien hallitsemassa isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokassa ei pidä unohtaa italialaista vaihtoehtoa. Iveco Daily:n nykyinen korimalli on saavuttanut jo kaksi Vuoden Pakettiauto-titteliä, uutuuttaan vuonna 2015 ja uudelleen puhtaiden kaasu- ja sähköversioiden ansiosta vuonna 2018. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi ohjauspyörä… Nyt on hyötyautojen hitaammassa uudistumissyklissä pienen päivityksen vuoro. Ulkoisesti tuoreen vuosimallin erottaa isommasta maskista, uusista led-valoista ja tuhdimmista puskureista. Puskuri muodostuu nyt kolmesta palasta helpottaen ja halventaen kolarikorjausta. Ohjaamonäkymää hallitsee uusi pienikehäisempi ratti, jonka puolien nappipaljoutta joutuu hetken nieleskelemään. Tärkeintä on, että ratti säätyy nyt niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassakin. Myös mittaristo on uusittu, ja keskinäyttö on suurempi sekä selkeämpi. Seisontajarru on mahdollista saada sähköisenä ja automaattitoimisena. Ivecon mukaan jakelukuskilla säästyy viisi tuntia kuukaudessa käsijarrun vetämiseen ja vapauttamiseen kulunutta aikaa. Merkittävin etu lienee lattiatilan vapautuminen vaikkapa asuntoautokäytössä. …ja uusi ohjaustehostin Aivan kuten Volkswagen Transporterissa, Dailyssakin oikeastaan suurin uudistus on sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ei siksi, että nyt ohjaus on kevyempi ja city-asetuksella vielä hervottomampi, vaan koska sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen. Henkilöautojen tapaan Daily osaa estää törmäykset, pysyä kaistalla jopa sivutuulessa ja säätää nopeuden ruuhkaliikenteen mukana. Nämä järjestelmät on valitettavasti jätetty aluksi lisävarustelistalle. Luonnollisesti myös yhteydenpito on päivitetty, kuljettaja pysyy somessa ja kuljetuspäällikkö tietoisena auton liikkeistä ja huollontarpeesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Simppelisti ennallaan Informaatioähkyn alla Daily on entisellään. Saksalaisista kilpailijoistaan se jää jälkeen viimeistelyssä ja toimintojen käytettävyydessä, mutta pintakiillon puutteen korvaa simppeli ja kevyt, silti kestävä rakenne täydennettynä laajemmalla mallistolla. Dailyn kokonaispainohaitari yltää 3,3-tonnisesta pakettiautosta aina 7,2-tonniseen kuorma-autoon. Hyötykuormaa jää päällirakenteista riippuen 1 000–4 900 kg. Akselivälejä on seitsemän ja tehoversioita kuusi (116–210 hv). Umpikoreja löytyy kolmea eri korkeutta, joiden tilavuus asettuu haarukkaan 7,3–19,6 m3. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan