25.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähköiset apumiehet – Iveco Daily Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily sai uutta ilmettä ja elektroniikkaa. Saksalaisten valmistajien hallitsemassa isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokassa ei pidä unohtaa italialaista vaihtoehtoa. Iveco Daily:n nykyinen korimalli on saavuttanut jo kaksi Vuoden Pakettiauto-titteliä, uutuuttaan vuonna 2015 ja uudelleen puhtaiden kaasu- ja sähköversioiden ansiosta vuonna 2018.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ohjauspyörä…Nyt on hyötyautojen hitaammassa uudistumissyklissä pienen päivityksen vuoro. Ulkoisesti tuoreen vuosimallin erottaa isommasta maskista, uusista led-valoista ja tuhdimmista puskureista. Puskuri muodostuu nyt kolmesta palasta helpottaen ja halventaen kolarikorjausta.Ohjaamonäkymää hallitsee uusi pienikehäisempi ratti, jonka puolien nappipaljoutta joutuu hetken nieleskelemään. Tärkeintä on, että ratti säätyy nyt niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassakin. Myös mittaristo on uusittu, ja keskinäyttö on suurempi sekä selkeämpi.Seisontajarru on mahdollista saada sähköisenä ja automaattitoimisena. Ivecon mukaan jakelukuskilla säästyy viisi tuntia kuukaudessa käsijarrun vetämiseen ja vapauttamiseen kulunutta aikaa. Merkittävin etu lienee lattiatilan vapautuminen vaikkapa asuntoautokäytössä. …ja uusi ohjaustehostinAivan kuten Volkswagen Transporterissa, Dailyssakin oikeastaan suurin uudistus on sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ei siksi, että nyt ohjaus on kevyempi ja city-asetuksella vielä hervottomampi, vaan koska sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen.Henkilöautojen tapaan Daily osaa estää törmäykset, pysyä kaistalla jopa sivutuulessa ja säätää nopeuden ruuhkaliikenteen mukana. Nämä järjestelmät on valitettavasti jätetty aluksi lisävarustelistalle. Luonnollisesti myös yhteydenpito on päivitetty, kuljettaja pysyy somessa ja kuljetuspäällikkö tietoisena auton liikkeistä ja huollontarpeesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySimppelisti ennallaanInformaatioähkyn alla Daily on entisellään. Saksalaisista kilpailijoistaan se jää jälkeen viimeistelyssä ja toimintojen käytettävyydessä, mutta pintakiillon puutteen korvaa simppeli ja kevyt, silti kestävä rakenne täydennettynä laajemmalla mallistolla.Dailyn kokonaispainohaitari yltää 3,3-tonnisesta pakettiautosta aina 7,2-tonniseen kuorma-autoon. Hyötykuormaa jää päällirakenteista riippuen 1 000–4 900 kg. Akselivälejä on seitsemän ja tehoversioita kuusi (116–210 hv). Umpikoreja löytyy kolmea eri korkeutta, joiden tilavuus asettuu haarukkaan 7,3–19,6 m3.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen