25.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähköiset apumiehet – Iveco Daily Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily sai uutta ilmettä ja elektroniikkaa. Saksalaisten valmistajien hallitsemassa isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokassa ei pidä unohtaa italialaista vaihtoehtoa. Iveco Daily:n nykyinen korimalli on saavuttanut jo kaksi Vuoden Pakettiauto-titteliä, uutuuttaan vuonna 2015 ja uudelleen puhtaiden kaasu- ja sähköversioiden ansiosta vuonna 2018.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ohjauspyörä…Nyt on hyötyautojen hitaammassa uudistumissyklissä pienen päivityksen vuoro. Ulkoisesti tuoreen vuosimallin erottaa isommasta maskista, uusista led-valoista ja tuhdimmista puskureista. Puskuri muodostuu nyt kolmesta palasta helpottaen ja halventaen kolarikorjausta.Ohjaamonäkymää hallitsee uusi pienikehäisempi ratti, jonka puolien nappipaljoutta joutuu hetken nieleskelemään. Tärkeintä on, että ratti säätyy nyt niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassakin. Myös mittaristo on uusittu, ja keskinäyttö on suurempi sekä selkeämpi.Seisontajarru on mahdollista saada sähköisenä ja automaattitoimisena. Ivecon mukaan jakelukuskilla säästyy viisi tuntia kuukaudessa käsijarrun vetämiseen ja vapauttamiseen kulunutta aikaa. Merkittävin etu lienee lattiatilan vapautuminen vaikkapa asuntoautokäytössä. …ja uusi ohjaustehostinAivan kuten Volkswagen Transporterissa, Dailyssakin oikeastaan suurin uudistus on sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ei siksi, että nyt ohjaus on kevyempi ja city-asetuksella vielä hervottomampi, vaan koska sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen.Henkilöautojen tapaan Daily osaa estää törmäykset, pysyä kaistalla jopa sivutuulessa ja säätää nopeuden ruuhkaliikenteen mukana. Nämä järjestelmät on valitettavasti jätetty aluksi lisävarustelistalle. Luonnollisesti myös yhteydenpito on päivitetty, kuljettaja pysyy somessa ja kuljetuspäällikkö tietoisena auton liikkeistä ja huollontarpeesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySimppelisti ennallaanInformaatioähkyn alla Daily on entisellään. Saksalaisista kilpailijoistaan se jää jälkeen viimeistelyssä ja toimintojen käytettävyydessä, mutta pintakiillon puutteen korvaa simppeli ja kevyt, silti kestävä rakenne täydennettynä laajemmalla mallistolla.Dailyn kokonaispainohaitari yltää 3,3-tonnisesta pakettiautosta aina 7,2-tonniseen kuorma-autoon. Hyötykuormaa jää päällirakenteista riippuen 1 000–4 900 kg. Akselivälejä on seitsemän ja tehoversioita kuusi (116–210 hv). Umpikoreja löytyy kolmea eri korkeutta, joiden tilavuus asettuu haarukkaan 7,3–19,6 m3.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”