25.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähköiset apumiehet – Iveco Daily Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iveco Daily sai uutta ilmettä ja elektroniikkaa. Saksalaisten valmistajien hallitsemassa isojen pakettiautojen ja kevyiden kuorma-autojen luokassa ei pidä unohtaa italialaista vaihtoehtoa. Iveco Daily:n nykyinen korimalli on saavuttanut jo kaksi Vuoden Pakettiauto-titteliä, uutuuttaan vuonna 2015 ja uudelleen puhtaiden kaasu- ja sähköversioiden ansiosta vuonna 2018. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi ohjauspyörä… Nyt on hyötyautojen hitaammassa uudistumissyklissä pienen päivityksen vuoro. Ulkoisesti tuoreen vuosimallin erottaa isommasta maskista, uusista led-valoista ja tuhdimmista puskureista. Puskuri muodostuu nyt kolmesta palasta helpottaen ja halventaen kolarikorjausta. Ohjaamonäkymää hallitsee uusi pienikehäisempi ratti, jonka puolien nappipaljoutta joutuu hetken nieleskelemään. Tärkeintä on, että ratti säätyy nyt niin korkeus- kuin etäisyyssuunnassakin. Myös mittaristo on uusittu, ja keskinäyttö on suurempi sekä selkeämpi. Seisontajarru on mahdollista saada sähköisenä ja automaattitoimisena. Ivecon mukaan jakelukuskilla säästyy viisi tuntia kuukaudessa käsijarrun vetämiseen ja vapauttamiseen kulunutta aikaa. Merkittävin etu lienee lattiatilan vapautuminen vaikkapa asuntoautokäytössä. …ja uusi ohjaustehostin Aivan kuten Volkswagen Transporterissa, Dailyssakin oikeastaan suurin uudistus on sähköiseen ohjaustehostukseen siirtyminen. Ei siksi, että nyt ohjaus on kevyempi ja city-asetuksella vielä hervottomampi, vaan koska sähköinen ohjaus on mahdollistanut elektronisten turvajärjestelmien lisäämisen. Henkilöautojen tapaan Daily osaa estää törmäykset, pysyä kaistalla jopa sivutuulessa ja säätää nopeuden ruuhkaliikenteen mukana. Nämä järjestelmät on valitettavasti jätetty aluksi lisävarustelistalle. Luonnollisesti myös yhteydenpito on päivitetty, kuljettaja pysyy somessa ja kuljetuspäällikkö tietoisena auton liikkeistä ja huollontarpeesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Simppelisti ennallaan Informaatioähkyn alla Daily on entisellään. Saksalaisista kilpailijoistaan se jää jälkeen viimeistelyssä ja toimintojen käytettävyydessä, mutta pintakiillon puutteen korvaa simppeli ja kevyt, silti kestävä rakenne täydennettynä laajemmalla mallistolla. Dailyn kokonaispainohaitari yltää 3,3-tonnisesta pakettiautosta aina 7,2-tonniseen kuorma-autoon. Hyötykuormaa jää päällirakenteista riippuen 1 000–4 900 kg. Akselivälejä on seitsemän ja tehoversioita kuusi (116–210 hv). Umpikoreja löytyy kolmea eri korkeutta, joiden tilavuus asettuu haarukkaan 7,3–19,6 m3. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle