16.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Seat Mii Electric – hinta edellä sähkövirtaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto on kallis vaihtoehto polttomoottorisisarilleen, eikä sillä pärjää Suomen olosuhteissa. Niinhän jotkut yhä luulevat, mutta Seat Mii Electric todistaa toista. Hyvää: hankintahinta, ajettavuus, näppäryys, sähkön tuoma ärhäkkyys. Huonoa: energian talteenotto voisi toimia ratin lavoilla. Seat jysäytti loppusyksystä melkoisen uutispommin, kun se ilmoitti tuovansa myyntiin täyssähköversion Mii-pikkuautostaan alle 20 000 eurolla. Kun tähän yhdistetään valtion 2 000 euron hankintatuki sekä valmistajan oma 2 000 euron tukiainen, Seat Mii Electric maksaa lopulta ostajalle 15 989 euroa. Tarjous on voimassa tämän vuoden loppuun.Seat on siis päättänyt aloittaa Suomen sähköautoistamisen toden teolla. Vaikutukset näkyvät ensi vuoden alussa, kun autoja alkaa rantautua meille. Joulukuun puoliväliin mennessä sähkö-Seateja on myyty yli 500 kappaletta, ja ensi vuoden tuotanto on myyty lähes loppuun.Sama trendi toistuu muuallakin, ja Seat onkin päättänyt lopettaa tavallisen Miin myynnin. Näillä näkymin Seat on nappaamassa melkoisen siivun Suomen sähköautomyynnistä ensi vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäarvoa pikkuautoonMii Electric jakaa tekniikan sekä Škoda-sisarensa Citigo-e:n että Volkswagen e-Upin kanssa. Keulalla on 61 kilowatin tehoinen ja terhakkaat 212 newtonmetriä vääntävä sähkömoottori, ja akusto on pakattu vain 3,56 metriä pitkän auton pohjalevyyn. Tavaratila imaisee yhä 251 litraa, eli sähköistäminen ei ole vaikuttanut auton tilaratkaisuihin. Sähköautoja myydään – kuten autoja on myyty yli jo yli sadan vuoden ajan – urheilullisuus ja suorituskyky kärjessä. Totta kai megalomaanisen kiihtyvyyden tunteen tarjoava hypersähköauto on kiinnostava, mutta oikeastaan vielä vaikuttavampaa on sähkötekniikan tuoma lisäarvo tavalliseen pikkuautoon.Halutessaan liikennevaloista voi lähteä liikkeelle todella ärhäkkäästi, 50 km/h vauhtiin ennätetään 3,9 sekunnissa. Auton pieni koko korostaa vauhdin tunnetta, ja liikennevirrassa puikkelehtiminen tuo väkisin hymyn kuskin huulille. Maantielläkin kulku on vielä kohtalaisen kepeää, mutta moottoritienopeuksissa alkaa raja tulla vastaan. Sähkö-Miin huippunopeus on myös rajattu fiksusti lukemaan 130 km/h.Regenerointia vaihdekepilläAuton pienuudesta ja melko alhaisesta massasta johtuen nettokapasiteetiltaan 32,3 kilowattitunnin kokoinen akusto riittää valmistajan mukaan WLTP-syklillä noin 260 kilometrin toimintamatkaan.Pelkästään kaupunkipyörittelyssä ajomatkaa on luvassa itse asiassa enemmän, etenkin jos kuljettaja käyttää jarrutusenergiaa tehokkaasti hyväksi. Tätä varten automaatista löytyy D-asennon lisäksi B-asetus, jossa on neljä eri tehoa. Valinta niiden välillä tapahtuu nykimällä vaihdekeppiä sivusuunnassa.Henkilökohtaisesti olen kuitenkin rattivaihteiden kannalla – etenkin sähköautoissa, sillä silloin sekä jarrutusenergiaa että vapaata rullausta tulee hyödynnettyä tehokkaammin.Mii Electric on kokoonsa nähden hyvin vakaa kulkija, akseliväli on venytetty jo alkujaan maksimiin viemällä pyörät auton kulmiin, ja matalalla sijaitseva akusto laskee vielä selvästi auton painopistettä. Sähkötekniikka on nostanut auton painoa noin 300 kilolla, mutta tätä ei juuri ajossa tunne. Jousitus kantaa massan yllättävän hyvin. Ketteryys sen sijaan korostuu kaikkialla, joskin avarissa paikoissa lyhyt ja korkea kori imee itseensä sivuttaistuulta.Entä talvella?Akuston lataaminen hoituu CCS-pikalatauksella 80 prosenttiin tunnissa, kun vaihtovirralla seinäboksista enimmillään 7,2 kW:n teholla lataaminen 80 prosenttiin kestää nelisen tuntia. Tarpeen vaatiessa autoa voi ladata myös tavallisesta kotipistokkeesta 1,8 kW:n latauslaitteella.Lataamista kannattaa opetella hyödyntämään aina kuin mahdollista, ja onneksi infrakin kehittyy. Kotiboksi on tarpeellinen, mutta vasta riittävä pikalatausverkosto tekee sähköautojen käytöstä riittävän ongelmatonta, jotta ihmiset pääsevät eroon toimintamatka-ahdistuksesta.Ja sitten vielä pari sanaa sähköautoista sekä talvesta. Seat tarjoaa Miihin Connect-palvelua, jolloin muun muassa auton latausta ja ilmastointia voi hallita etänä älypuhelimen avulla. Auto on siis liikenteeseen lähdettäessä sopivan lämmin, ja koska sähkömoottori ei tuota polttomoottorin tapaan turhaa hukkalämpöä, matkustamo pysyy myös helpommin tasalämpöisenä. Itse olen totutellut sähköautojen kanssa talvella myös siihen, ettei kabiinia tarvitse lämmittää saunaksi. Jo istuin- ja ratinlämmityksellä pärjää yllättävän pitkälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä vakiovarusteluVarustukseltaan sähkö-Mii on jo valmiiksi varsin houkutteleva: automaatti-ilmastointi, liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti ja lämmitettävä tuulilasi ovat vakiona. Plus-varusteltu auto tuo vielä mukanaan paremman äänentoiston, kahdessa osassa kaatuvan takaistuimen, muutamia mukavuusvarusteita sekä optisia parannuksia auton ilmeeseen.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Seat Mii Electric Hinta alkaen 15 989 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 61 kW (83 hv), 212 r/min Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 36,8 / 32,3 kWh. Toimintamatka 260 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 3556 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1481 mm, akseliväli 2421 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta, ajoakku 8 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous