21.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Seat Tarraco e-Hybrid on penkkiurheilullinen lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturin asenne ja nypyttävä jousitus eivät riitä kätkemään Seat Tarraco e-Hybridin olemusta: oikeastaan kyseessä on tila-auto – ladattava sellainen. Hyvää: sulava voimalinja, kulutus ja toimintamatka. Huonoa: ei nelivetoa, ei seitsenpaikkaisuutta, turha sporttisuus. Volkswagen-ryhmän espanjalaismerkki jatkaa mallistonsa vimmattua sähköistämistä. Nyt vuorossa on Seat Tarraco e-Hybrid eli lataushybridiversio merkin isosta katumaasturista. Odotettu voimalinjaversio tuo jopa 48 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella, mutta toisaalta seitsenpaikkaisuus jää uupumaan lataushybridin yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridin palikatSinänsä voimalinjan palaset ovat tuttuja muualta saksalaiskonsernin uumenista. Järjestelmäteho on tutut 180 kW (245 hv), polttomoottori on 1,4-litrainen 110 kilowatin (150 hv) TSI ja sähkömoottori omaa kaupunkiajoon mainiosti riittävät 85 kW (115 hv). Hybridijärjestelmä toimii sujuvasti, ja polttomoottorin mukaantulon huomaa lähinnä äänestä.Seka-ajossa Seatin käsitys yhden latauksen toimintamatkasta on saavutettavissa. Akun tyhjennyttyä pidemmät maantieajot nostavat puolestaan kulutuksen yli kuuden litran per 100 km, mikä ei ole Tarracon kokoiselle autolle huono tulos. Suorituskyky on ohitustilanteissakin riittävää tasoa.Lataaminen tapahtuu kuljettajan puolen etulokasuojassa olevasta Type 2 -pistokkeesta. Latauksen suurin teho on 3,6 kW, mikä harmittaa lyhyillä tauoilla tai kauppareissuilla piipahtaessa. Toisaalta 10,4 kilowattitunnin käyttökapasiteetin akusto latautuu sukolaitteellakin yön tai työpäivän aikana.Tilava kuin tila-autoMuuten Tarraco e-Hybrid jättää erikoisen kuvan, sillä katumaasturiksi puettu auto muistuttaa lattian korkeudeltaan ja pystyltä ajoasennoltaan enemmän tila-autoa. Takaistuimilla tilaa on hienosti. Tavaratilaa lataushybridiversiossa on 610 litraa, eli nipistystä on havaittavissa. FR-varustelun etuistuimet luovat sporttisia lupauksia, joita Tarraco ei edes yritä pitää. Turha urheilullisuus jatkuu nypyttäväksi säädetyssä alustassa. Tarraco kyllä reagoi ohjausliikkeeseen yllättävänkin ketterästi, mutta viimeistään lötkö kallistelu muistuttaa auton sopivan paremmin arkitarpeisiin kuin mutkaohjukseksi. Ohjauspyörän painikkeet on arvottu jälleen uuteen järjestykseen VW-ryhmän sisällä. Digimittaristo kertoo tärkeimmät asiat kohtuullisen selkeästi. Tietoviihdejärjestelmän suhteen Tarraco on askeleen paremmalla tolalla kuin esimerkiksi Leon. Turhan ärsyttäväksi suunnitellun kosketusnäytön ympäriltä puuttuvat erityisen riepovat “takanreunuksen” hipaisupainikkeet.Sinänsä mutkaton lataushybridiversio sopii Tarraco-mallistoon melko hyvin, mutta perusmallin tietyt omituisuudet ihmetyttävät täälläkin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid FR Launch Edition DSG Hinta alkaen 44 394 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 479 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (115 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1550 r/min) Vääntö 250 Nm (1550 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,4 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 47 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?