6.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq SportLine – tilamaasturin urheiluversio Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq SportLine kosiskelee urheilullisuutta kaipaavaa suurperheellistä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, istuimet, varustelu. Huonoa: epäselvät analogiset mittarit päivänvalossa, hinta. Škoda Kodiaq SportLine näyttää hyvältä. Erikoismalli erottaa muun muassa mustista sivupeilien taustoista, jäähdyttimen säleiköstä, etupuskurin alahuulesta sekä sivulasien kehyksistä. Kromia on jätetty vain muutamaan kohtaan. Tuplapakoputkia kehystää kromilista. Mallimerkinnät kiiltävät näkyvästi. Tuttu kaava, joka tuntuu toimivan aina uudelleen ja uudelleen. Syvänpunainen väri tekee kontrastista erityisen tehokkaan. 20-tuumaiset vanteet istuvat kokonaisuuteen hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMustanpuhuva ohjaamoMatkustamossa huomio kiinnittyy urheiluistuimiin ja mustaan värimaailmaan. Muutamat kromiosat korostuvat muuten kaamosta henkivässä ohjaamossa. Verhoilumateriaali on sporttihenkeen sopivaa Alcantaraa sekä hiilikuitua jäljittelevää paneelia. Kookas avattava kattoikkuna tuo mukavasti valoa ohjaamoon.Hallintalaitteet ovat tuttua uutta Škodaa. Mikään ei ärsytä eikä hätkäytä. Poikkeuksen tekee mittaristo, jota on päivänvalossa hankala hahmottaa. Luettavuus paranee heti, kun taustavalaistus tulee apuun. Onneksi nopeusmittarin lukema keskellä kahta pyöreää analogista mittaria kertoo kyllä vauhdin selkeästi. Konttoripuolen asiat ovat kunnossa.Mainiot istuimetEtuistuimet ovat kerrassaan mainiot. Sivu- ja reisituki ovat erinomaisia. Urheilullisuus ole saanut liikaa painoarvoa, joten istuimille on helppo nousta. Sähkösäädöt tekevät ajoasennon löytymisestä helppoa.Takaistuimilla viihtyy samoin. Tilaa on sopivasti ja, reisitukikin riittää myös pitkäkoipiselle. Kolmas istuinrivi nousee tavaratilan lattiasta. Ne sopivat parhaiten lapsille. Aikuinen viihtyy siellä vain hetkellisesti, sillä istuma-asento on mallia polvet suussa.Lisäpenkit alhaalla tavaratila on kookas, ja jos keskimmäisenkin rivin kippaa, on tilaa suorastaan valtavasti. Litroissa vaihteluväli on 630-2 005 litraa. 7-paikkaisuus verottaa vetokykyä 500 kilon verran. Nelivetoisen seitsenpaikkaisen Kodiaq SportLinen vetokoukkuun saa kytkeä 2 000 kiloisen jarrullisen kärryn, kun ilman lisäpenkkejä vetokyky on 2500 kiloa. Maantiellä kotonaanKoeajettu Kodiaq on malliston tehokkain diesel. 190-hevosvoimainen 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja nelivedolla varustettu tilamaasturi kulkee vaivattoman oloisesti maantiellä. Suorituskyky on riittävä kaikissa tilanteissa. Ajotiloja on useita. Isoja eroja ei ajokäytökseen synny. Kyse on enemmänkin hienosäädöistä. Sport- asetuksella vaihteisto reagoi nopeammin kaasupolkimen liikkeisiin.Ajettavuus on hyvää tasoa ja suuntavakavuus erinomainen. Kodiaqin ohjaimissa viihtyy heti alkumetreiltä. Alusta on sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan liian epämukava. Huolimatta 20-tuuman matalaprofiilirenkaista rengasmelu pysyy vaimeana. Škoda Kodiaq SportLine on hiljainen auto moottoritienopeuksille saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas varustelu sekä hintaKaikella on hintansa. Koejaettu yksilö oli ladattu varsin täydellisesti, ja myös turvavarustelu oli kattava. Kokonaishinta näillä eväillä kipuaa yli 65 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta 7-paikkainen tilava nelivetomaasturi on myös paljon autoa. Kokonaisuus on hallittu suoritus, josta on vaikea löytää moitittavaa. SportLine erottuu sopivasti myös massasta.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq SportLine 2.0 TDI 4x4 DSG Hinta alkaen 53 527 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 631 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³,, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–3 250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?