6.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq SportLine – tilamaasturin urheiluversio Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq SportLine kosiskelee urheilullisuutta kaipaavaa suurperheellistä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, istuimet, varustelu. Huonoa: epäselvät analogiset mittarit päivänvalossa, hinta. Škoda Kodiaq SportLine näyttää hyvältä. Erikoismalli erottaa muun muassa mustista sivupeilien taustoista, jäähdyttimen säleiköstä, etupuskurin alahuulesta sekä sivulasien kehyksistä. Kromia on jätetty vain muutamaan kohtaan. Tuplapakoputkia kehystää kromilista. Mallimerkinnät kiiltävät näkyvästi. Tuttu kaava, joka tuntuu toimivan aina uudelleen ja uudelleen. Syvänpunainen väri tekee kontrastista erityisen tehokkaan. 20-tuumaiset vanteet istuvat kokonaisuuteen hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMustanpuhuva ohjaamoMatkustamossa huomio kiinnittyy urheiluistuimiin ja mustaan värimaailmaan. Muutamat kromiosat korostuvat muuten kaamosta henkivässä ohjaamossa. Verhoilumateriaali on sporttihenkeen sopivaa Alcantaraa sekä hiilikuitua jäljittelevää paneelia. Kookas avattava kattoikkuna tuo mukavasti valoa ohjaamoon.Hallintalaitteet ovat tuttua uutta Škodaa. Mikään ei ärsytä eikä hätkäytä. Poikkeuksen tekee mittaristo, jota on päivänvalossa hankala hahmottaa. Luettavuus paranee heti, kun taustavalaistus tulee apuun. Onneksi nopeusmittarin lukema keskellä kahta pyöreää analogista mittaria kertoo kyllä vauhdin selkeästi. Konttoripuolen asiat ovat kunnossa.Mainiot istuimetEtuistuimet ovat kerrassaan mainiot. Sivu- ja reisituki ovat erinomaisia. Urheilullisuus ole saanut liikaa painoarvoa, joten istuimille on helppo nousta. Sähkösäädöt tekevät ajoasennon löytymisestä helppoa.Takaistuimilla viihtyy samoin. Tilaa on sopivasti ja, reisitukikin riittää myös pitkäkoipiselle. Kolmas istuinrivi nousee tavaratilan lattiasta. Ne sopivat parhaiten lapsille. Aikuinen viihtyy siellä vain hetkellisesti, sillä istuma-asento on mallia polvet suussa.Lisäpenkit alhaalla tavaratila on kookas, ja jos keskimmäisenkin rivin kippaa, on tilaa suorastaan valtavasti. Litroissa vaihteluväli on 630-2 005 litraa. 7-paikkaisuus verottaa vetokykyä 500 kilon verran. Nelivetoisen seitsenpaikkaisen Kodiaq SportLinen vetokoukkuun saa kytkeä 2 000 kiloisen jarrullisen kärryn, kun ilman lisäpenkkejä vetokyky on 2500 kiloa. Maantiellä kotonaanKoeajettu Kodiaq on malliston tehokkain diesel. 190-hevosvoimainen 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja nelivedolla varustettu tilamaasturi kulkee vaivattoman oloisesti maantiellä. Suorituskyky on riittävä kaikissa tilanteissa. Ajotiloja on useita. Isoja eroja ei ajokäytökseen synny. Kyse on enemmänkin hienosäädöistä. Sport- asetuksella vaihteisto reagoi nopeammin kaasupolkimen liikkeisiin.Ajettavuus on hyvää tasoa ja suuntavakavuus erinomainen. Kodiaqin ohjaimissa viihtyy heti alkumetreiltä. Alusta on sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan liian epämukava. Huolimatta 20-tuuman matalaprofiilirenkaista rengasmelu pysyy vaimeana. Škoda Kodiaq SportLine on hiljainen auto moottoritienopeuksille saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas varustelu sekä hintaKaikella on hintansa. Koejaettu yksilö oli ladattu varsin täydellisesti, ja myös turvavarustelu oli kattava. Kokonaishinta näillä eväillä kipuaa yli 65 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta 7-paikkainen tilava nelivetomaasturi on myös paljon autoa. Kokonaisuus on hallittu suoritus, josta on vaikea löytää moitittavaa. SportLine erottuu sopivasti myös massasta.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq SportLine 2.0 TDI 4x4 DSG Hinta alkaen 53 527 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 631 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³,, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–3 250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle