6.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq SportLine – tilamaasturin urheiluversio Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq SportLine kosiskelee urheilullisuutta kaipaavaa suurperheellistä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, istuimet, varustelu. Huonoa: epäselvät analogiset mittarit päivänvalossa, hinta. Škoda Kodiaq SportLine näyttää hyvältä. Erikoismalli erottaa muun muassa mustista sivupeilien taustoista, jäähdyttimen säleiköstä, etupuskurin alahuulesta sekä sivulasien kehyksistä. Kromia on jätetty vain muutamaan kohtaan. Tuplapakoputkia kehystää kromilista. Mallimerkinnät kiiltävät näkyvästi. Tuttu kaava, joka tuntuu toimivan aina uudelleen ja uudelleen. Syvänpunainen väri tekee kontrastista erityisen tehokkaan. 20-tuumaiset vanteet istuvat kokonaisuuteen hienosti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mustanpuhuva ohjaamo Matkustamossa huomio kiinnittyy urheiluistuimiin ja mustaan värimaailmaan. Muutamat kromiosat korostuvat muuten kaamosta henkivässä ohjaamossa. Verhoilumateriaali on sporttihenkeen sopivaa Alcantaraa sekä hiilikuitua jäljittelevää paneelia. Kookas avattava kattoikkuna tuo mukavasti valoa ohjaamoon. Hallintalaitteet ovat tuttua uutta Škodaa. Mikään ei ärsytä eikä hätkäytä. Poikkeuksen tekee mittaristo, jota on päivänvalossa hankala hahmottaa. Luettavuus paranee heti, kun taustavalaistus tulee apuun. Onneksi nopeusmittarin lukema keskellä kahta pyöreää analogista mittaria kertoo kyllä vauhdin selkeästi. Konttoripuolen asiat ovat kunnossa. Mainiot istuimet Etuistuimet ovat kerrassaan mainiot. Sivu- ja reisituki ovat erinomaisia. Urheilullisuus ole saanut liikaa painoarvoa, joten istuimille on helppo nousta. Sähkösäädöt tekevät ajoasennon löytymisestä helppoa. Takaistuimilla viihtyy samoin. Tilaa on sopivasti ja, reisitukikin riittää myös pitkäkoipiselle. Kolmas istuinrivi nousee tavaratilan lattiasta. Ne sopivat parhaiten lapsille. Aikuinen viihtyy siellä vain hetkellisesti, sillä istuma-asento on mallia polvet suussa. Lisäpenkit alhaalla tavaratila on kookas, ja jos keskimmäisenkin rivin kippaa, on tilaa suorastaan valtavasti. Litroissa vaihteluväli on 630-2 005 litraa. 7-paikkaisuus verottaa vetokykyä 500 kilon verran. Nelivetoisen seitsenpaikkaisen Kodiaq SportLinen vetokoukkuun saa kytkeä 2 000 kiloisen jarrullisen kärryn, kun ilman lisäpenkkejä vetokyky on 2500 kiloa. Maantiellä kotonaan Koeajettu Kodiaq on malliston tehokkain diesel. 190-hevosvoimainen 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja nelivedolla varustettu tilamaasturi kulkee vaivattoman oloisesti maantiellä. Suorituskyky on riittävä kaikissa tilanteissa. Ajotiloja on useita. Isoja eroja ei ajokäytökseen synny. Kyse on enemmänkin hienosäädöistä. Sport- asetuksella vaihteisto reagoi nopeammin kaasupolkimen liikkeisiin. Ajettavuus on hyvää tasoa ja suuntavakavuus erinomainen. Kodiaqin ohjaimissa viihtyy heti alkumetreiltä. Alusta on sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan liian epämukava. Huolimatta 20-tuuman matalaprofiilirenkaista rengasmelu pysyy vaimeana. Škoda Kodiaq SportLine on hiljainen auto moottoritienopeuksille saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsas varustelu sekä hinta Kaikella on hintansa. Koejaettu yksilö oli ladattu varsin täydellisesti, ja myös turvavarustelu oli kattava. Kokonaishinta näillä eväillä kipuaa yli 65 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta 7-paikkainen tilava nelivetomaasturi on myös paljon autoa. Kokonaisuus on hallittu suoritus, josta on vaikea löytää moitittavaa. SportLine erottuu sopivasti myös massasta. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq SportLine 2.0 TDI 4x4 DSG Hinta alkaen 53 527 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 631 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³,, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–3 250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?