6.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Kodiaq SportLine – tilamaasturin urheiluversio Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Kodiaq SportLine kosiskelee urheilullisuutta kaipaavaa suurperheellistä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, istuimet, varustelu. Huonoa: epäselvät analogiset mittarit päivänvalossa, hinta. Škoda Kodiaq SportLine näyttää hyvältä. Erikoismalli erottaa muun muassa mustista sivupeilien taustoista, jäähdyttimen säleiköstä, etupuskurin alahuulesta sekä sivulasien kehyksistä. Kromia on jätetty vain muutamaan kohtaan. Tuplapakoputkia kehystää kromilista. Mallimerkinnät kiiltävät näkyvästi. Tuttu kaava, joka tuntuu toimivan aina uudelleen ja uudelleen. Syvänpunainen väri tekee kontrastista erityisen tehokkaan. 20-tuumaiset vanteet istuvat kokonaisuuteen hienosti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMustanpuhuva ohjaamoMatkustamossa huomio kiinnittyy urheiluistuimiin ja mustaan värimaailmaan. Muutamat kromiosat korostuvat muuten kaamosta henkivässä ohjaamossa. Verhoilumateriaali on sporttihenkeen sopivaa Alcantaraa sekä hiilikuitua jäljittelevää paneelia. Kookas avattava kattoikkuna tuo mukavasti valoa ohjaamoon.Hallintalaitteet ovat tuttua uutta Škodaa. Mikään ei ärsytä eikä hätkäytä. Poikkeuksen tekee mittaristo, jota on päivänvalossa hankala hahmottaa. Luettavuus paranee heti, kun taustavalaistus tulee apuun. Onneksi nopeusmittarin lukema keskellä kahta pyöreää analogista mittaria kertoo kyllä vauhdin selkeästi. Konttoripuolen asiat ovat kunnossa.Mainiot istuimetEtuistuimet ovat kerrassaan mainiot. Sivu- ja reisituki ovat erinomaisia. Urheilullisuus ole saanut liikaa painoarvoa, joten istuimille on helppo nousta. Sähkösäädöt tekevät ajoasennon löytymisestä helppoa.Takaistuimilla viihtyy samoin. Tilaa on sopivasti ja, reisitukikin riittää myös pitkäkoipiselle. Kolmas istuinrivi nousee tavaratilan lattiasta. Ne sopivat parhaiten lapsille. Aikuinen viihtyy siellä vain hetkellisesti, sillä istuma-asento on mallia polvet suussa.Lisäpenkit alhaalla tavaratila on kookas, ja jos keskimmäisenkin rivin kippaa, on tilaa suorastaan valtavasti. Litroissa vaihteluväli on 630-2 005 litraa. 7-paikkaisuus verottaa vetokykyä 500 kilon verran. Nelivetoisen seitsenpaikkaisen Kodiaq SportLinen vetokoukkuun saa kytkeä 2 000 kiloisen jarrullisen kärryn, kun ilman lisäpenkkejä vetokyky on 2500 kiloa. Maantiellä kotonaanKoeajettu Kodiaq on malliston tehokkain diesel. 190-hevosvoimainen 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja nelivedolla varustettu tilamaasturi kulkee vaivattoman oloisesti maantiellä. Suorituskyky on riittävä kaikissa tilanteissa. Ajotiloja on useita. Isoja eroja ei ajokäytökseen synny. Kyse on enemmänkin hienosäädöistä. Sport- asetuksella vaihteisto reagoi nopeammin kaasupolkimen liikkeisiin.Ajettavuus on hyvää tasoa ja suuntavakavuus erinomainen. Kodiaqin ohjaimissa viihtyy heti alkumetreiltä. Alusta on sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan liian epämukava. Huolimatta 20-tuuman matalaprofiilirenkaista rengasmelu pysyy vaimeana. Škoda Kodiaq SportLine on hiljainen auto moottoritienopeuksille saakka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas varustelu sekä hintaKaikella on hintansa. Koejaettu yksilö oli ladattu varsin täydellisesti, ja myös turvavarustelu oli kattava. Kokonaishinta näillä eväillä kipuaa yli 65 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta 7-paikkainen tilava nelivetomaasturi on myös paljon autoa. Kokonaisuus on hallittu suoritus, josta on vaikea löytää moitittavaa. SportLine erottuu sopivasti myös massasta.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Kodiaq SportLine 2.0 TDI 4x4 DSG Hinta alkaen 53 527 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 631 € Moottori Dieselmoottori 1968 cm³,, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3 500–4 000 r/min Vääntö 400 Nm (1 750–3 250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV CT 2.1 LS – peruspyörä perusajoon 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla