3.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Skoda Kodiaq tarjoaa paljon hyviä ominaisuuksia samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda haluaa korostaa uudistuneen Kodiaqin offroad-ilmettä. Skoda Kodiaq tarjoaa runsaasti hyviä ominaisuuksia yhdessä ja samassa paketissa. Hyvää: Tilat, 7-paikkaisuus, ajettavuus, alustan toimivuus. Huonoa: Voimalinjan viipyily, hieman ryhditön kuljettajan ergonomia. Skoda Kodiaq on tullut siihen ikään, nelivuotiaaksi eli elinkaarensa puoliväliin, että sille tehtiin kasvojen kohotus.Kun Kodiaq runsas neljä vuotta sitten tuli markkinoille, katumaasturit olivat vielä in. Neljän vuoden aikana maailmassa ja sitä myötä myös automaailmassa on tapahtunut niin paljon, että nyt katumaasturit alkavat olla melkein out. Ainakin niin, että voimalinjassa pitäisi melkein olla avustamassa hybriditekniikkaa pienemmän polttoaineen kulutuksen muodossa.Skodan päivityksen myötä myös voimalinja-asioissa tapahtui muutoksia, vaikka hybridi-versiota siitä ei saatukaan. Malliston tehokkain ja ”nopein” malli eli RS muuttui nyt dieselistä bensiiniksi. Valikoimasta löytyy vielä kaksi dieseliä, koeajamamma 110-kilowattisen (150 hv) dieselin lisäksi myös järeämpi 147 kilowattinen (200 hv) versio. Aiempi RS-diesel Kodiaq-mallistossa oli 176 kilowattinen (240 hv).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso ja järeäVaikka Kodiaq on isokokoinen ja järeä maasturi, polttoaineenkulutus ei Moottorin koeajossa olleella 110-kilowattisella versiolla ollut mitään kovin massiivista. Mitään tieteellisen tarkkaa polttoaineen kulutuksen seurantaa ei tehty, mutta koeajon kilometrit päästiin noin kuuden litran molemmin puolin per sata kilometriä.Koeajettu 2-litrainen diesel riittää puhdiltaan erinomaisesti viemään isoa ja painavaa autoa ja 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa vaihdot tasaisesti, vaikkakin esimerkiksi suunnan muutokset on vaihteistolle edelleen hieman vaikeita ja viipyileviä.Isosta koosta on hyötyä siinä tapauksessa, kun tarvitaan runsaita sisätiloja. Kodiaq on yksi niistä harvoista markkinoilla olevista maastureista, varsinkin tässä hintaluokassa, minkä saa tarvittaessa taipumaan myös 7-paikkaiseksi. Toki viimeinen penkkirivi on tarkoitettu vain väliaikaisia kuljetuksia varten, mutta kolmas penkkirivi hankitaan usein myös tarpeeseen ja Kodiaqiin se on saatavilla. Kun kaikki kaksi takimmaista penkkiriviä Kodiaqissa kaadetaan, saadaan melkoinen tavaratila, joka on kooltaan peräti 2065 litraa. Kuljettajan ergonomiassa vähän parannettavaaKuljettajan näkymästä löytyy nyt myös 10-tuumainen Virtual Cocpit -mittaristo, johon pystyy vaihtamaan mieleisensä näkymän viidestä eri vaihtoehdosta.Kuljettajalla on Kodiaqissa mukavat oltavat, autossa istutaan korkealla ja näkyvyys joka puolelle on hyvä. Kuljettajan istuin ja sen ergonomia jää aavistuksen kuitenkin vajaavaiseksi ja esimerkiksi sivuttaistukea toivoisi hieman lisää. Ohjaustuntuma Kodiaqissa on myös hieman kevyt. Nämä molemmat asiat todennäköisesti paranisivat, jos alla olisi Kodiaqin RS-versio.Myös alustan tuntuma ja jousituksen jäykkyys oletettavasti muuttuisivat erilaisiksi RS-version kohdalla. Koeajossa olleen auton alusta on pehmeä ja erittäin mukavuuspainotteinen – eikä sille ole ladattukaan mitään sporttisia odotuksia – ja se toimii sellaisenaan erittäin hyvin. Kodiaq on nelivetoinen katumaasturi, jonka ominaisuudet riittävät myös hieman pidemmälle kun monien muiden nelivetoisten autojen ja autossa on muun muassa erillinen off road -tila, jolloin auton elektroniset ajoapurit säätyvät maastossa etenemistä silmällä pitävälle tasolle. Off road -henkeäSkoda haluaa faceliftin myötä myös korostaa enemmän auton offroad-henkeä ja keulan ilmettä on muotoiltu uusiksi juuri siitä näkökulmasta. Etusäleikön muotoa on uudistettu ja samalla ajovaloumpioita on madallettu. Merkittävä uutuus on myös se, että Matrix Led -ajovalot on saatavilla myös Kodiaqiin ja ne löytyivät myös koeajetusta Style-varustelusta.Koeajettu Kodiaq edusti Style-varustelua, jonka alkaen hinta on runsas 52 000 euroa. Kun siihen yhdistetään metalliväri, 7-paikkaisuus sekä polttoainetoiminen lisälämmitin, ja lisää valoa ja avaruutta tuova panoraamakatto, päästään noin 58 000 euroon.Se on paljon rahaa, mutta tähän pakettiin sisältyy jo melkoisen paljon normaalissa arjessa tarvittavia ominaisuuksia, muun muassa hyvää vetoa ja taloudellisuutta tarjoava diesel, erinomaiset ja hyvin muunneltavat tilat sekä keskimääräistä parempi neliveto ja paljon vetokykyä, Skoda Kodiaq tarjoaa hyvin vastinetta rahoille – sellaiselle, kuka juuri haluaa edellä mainitun kaltaisen paketin.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 4x4 Style DSG Autom. Hinta alkaen 52 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 732 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1661 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 270–2065 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”