3.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Skoda Kodiaq tarjoaa paljon hyviä ominaisuuksia samassa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skoda haluaa korostaa uudistuneen Kodiaqin offroad-ilmettä. Skoda Kodiaq tarjoaa runsaasti hyviä ominaisuuksia yhdessä ja samassa paketissa. Hyvää: Tilat, 7-paikkaisuus, ajettavuus, alustan toimivuus. Huonoa: Voimalinjan viipyily, hieman ryhditön kuljettajan ergonomia. Skoda Kodiaq on tullut siihen ikään, nelivuotiaaksi eli elinkaarensa puoliväliin, että sille tehtiin kasvojen kohotus. Kun Kodiaq runsas neljä vuotta sitten tuli markkinoille, katumaasturit olivat vielä in. Neljän vuoden aikana maailmassa ja sitä myötä myös automaailmassa on tapahtunut niin paljon, että nyt katumaasturit alkavat olla melkein out. Ainakin niin, että voimalinjassa pitäisi melkein olla avustamassa hybriditekniikkaa pienemmän polttoaineen kulutuksen muodossa. Skodan päivityksen myötä myös voimalinja-asioissa tapahtui muutoksia, vaikka hybridi-versiota siitä ei saatukaan. Malliston tehokkain ja ”nopein” malli eli RS muuttui nyt dieselistä bensiiniksi. Valikoimasta löytyy vielä kaksi dieseliä, koeajamamma 110-kilowattisen (150 hv) dieselin lisäksi myös järeämpi 147 kilowattinen (200 hv) versio. Aiempi RS-diesel Kodiaq-mallistossa oli 176 kilowattinen (240 hv). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso ja järeä Vaikka Kodiaq on isokokoinen ja järeä maasturi, polttoaineenkulutus ei Moottorin koeajossa olleella 110-kilowattisella versiolla ollut mitään kovin massiivista. Mitään tieteellisen tarkkaa polttoaineen kulutuksen seurantaa ei tehty, mutta koeajon kilometrit päästiin noin kuuden litran molemmin puolin per sata kilometriä. Koeajettu 2-litrainen diesel riittää puhdiltaan erinomaisesti viemään isoa ja painavaa autoa ja 7-portainen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa vaihdot tasaisesti, vaikkakin esimerkiksi suunnan muutokset on vaihteistolle edelleen hieman vaikeita ja viipyileviä. Isosta koosta on hyötyä siinä tapauksessa, kun tarvitaan runsaita sisätiloja. Kodiaq on yksi niistä harvoista markkinoilla olevista maastureista, varsinkin tässä hintaluokassa, minkä saa tarvittaessa taipumaan myös 7-paikkaiseksi. Toki viimeinen penkkirivi on tarkoitettu vain väliaikaisia kuljetuksia varten, mutta kolmas penkkirivi hankitaan usein myös tarpeeseen ja Kodiaqiin se on saatavilla. Kun kaikki kaksi takimmaista penkkiriviä Kodiaqissa kaadetaan, saadaan melkoinen tavaratila, joka on kooltaan peräti 2065 litraa. Kuljettajan ergonomiassa vähän parannettavaa Kuljettajan näkymästä löytyy nyt myös 10-tuumainen Virtual Cocpit -mittaristo, johon pystyy vaihtamaan mieleisensä näkymän viidestä eri vaihtoehdosta. Kuljettajalla on Kodiaqissa mukavat oltavat, autossa istutaan korkealla ja näkyvyys joka puolelle on hyvä. Kuljettajan istuin ja sen ergonomia jää aavistuksen kuitenkin vajaavaiseksi ja esimerkiksi sivuttaistukea toivoisi hieman lisää. Ohjaustuntuma Kodiaqissa on myös hieman kevyt. Nämä molemmat asiat todennäköisesti paranisivat, jos alla olisi Kodiaqin RS-versio. Myös alustan tuntuma ja jousituksen jäykkyys oletettavasti muuttuisivat erilaisiksi RS-version kohdalla. Koeajossa olleen auton alusta on pehmeä ja erittäin mukavuuspainotteinen – eikä sille ole ladattukaan mitään sporttisia odotuksia – ja se toimii sellaisenaan erittäin hyvin. Kodiaq on nelivetoinen katumaasturi, jonka ominaisuudet riittävät myös hieman pidemmälle kun monien muiden nelivetoisten autojen ja autossa on muun muassa erillinen off road -tila, jolloin auton elektroniset ajoapurit säätyvät maastossa etenemistä silmällä pitävälle tasolle. Off road -henkeä Skoda haluaa faceliftin myötä myös korostaa enemmän auton offroad-henkeä ja keulan ilmettä on muotoiltu uusiksi juuri siitä näkökulmasta. Etusäleikön muotoa on uudistettu ja samalla ajovaloumpioita on madallettu. Merkittävä uutuus on myös se, että Matrix Led -ajovalot on saatavilla myös Kodiaqiin ja ne löytyivät myös koeajetusta Style-varustelusta. Koeajettu Kodiaq edusti Style-varustelua, jonka alkaen hinta on runsas 52 000 euroa. Kun siihen yhdistetään metalliväri, 7-paikkaisuus sekä polttoainetoiminen lisälämmitin, ja lisää valoa ja avaruutta tuova panoraamakatto, päästään noin 58 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta tähän pakettiin sisältyy jo melkoisen paljon normaalissa arjessa tarvittavia ominaisuuksia, muun muassa hyvää vetoa ja taloudellisuutta tarjoava diesel, erinomaiset ja hyvin muunneltavat tilat sekä keskimääräistä parempi neliveto ja paljon vetokykyä, Skoda Kodiaq tarjoaa hyvin vastinetta rahoille – sellaiselle, kuka juuri haluaa edellä mainitun kaltaisen paketin. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Skoda Kodiaq 2.0 TDI 150 4x4 Style DSG Autom. Hinta alkaen 52 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 58 732 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1661 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 270–2065 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?