25.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS iV – suomalaisten suosikkiauton saa nyt lataushybridinä, mutta se ei ole yhtä sporttinen kuin sisarensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia RS iV tarjoaa 40 hv lisätehon edullisempaan lataushybridiversioon verrattuna. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, suorituskyky. Huonoa: ei nelivetoa, ei pikalatausta, ei peräkärryä. Saako laajentuva Škoda Octavia -mallisto Toyota Corollan etumatkan kiinni myyntitilastossa?Octavia on porskuttanut jo vuosia myyntitilastojemme kärkipaikoilla. Lukuisten järkisyiden ohessa tärkeä valtti on malliston monipuolisuus, vaikka korimalleja onkin vain kaksi – luiskaperä ja farmari.Voimalinjoja sen sijaan on joka lähtöön, eri käyttövoimien lisäksi tehopaletti yltää talousmyllyistä aina kilpailuhenkisiin asti. Octavian urheilulliset RS-mallit eivät ole saavuttaneet samanlaista kulttimainetta kuin vaikkapa Volkswagen Golf GTI, mutta myyntimäärissä RS on ollut kuumien perhesporttien myyntiykkönen jo vuosia. Suosiolle on helppo povata jatkoa, sillä tästä lähin tuttujen bensiini- ja dieselkäyttöisten RS:ien lisäksi tarjolle tulee juuri nyt ajankohtainen RS iV -lataushybridi. Kaikille RS:ille yhteistä on sporttipenkit, punaiset tikkaukset, hiilikuitusomisteet, ärjymmät puskurit ja mustat yksityiskohdat. Alustaltaan hybridi ei ole yhtä matala kuin siskot. Tavaratilasta hybridiakusto anastaa välipohjan alaisen tilan liki kokonaan, mutta Octavian valtava kontti sietää moisen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköstä lisäpotkuaTöpselin lisääminen Octaviaan on ollut vain ajan kysymys. Teknisesti haaste ei ole ollut suuren suuri, sillä yhtenevä tekniikka on ollut tarjolla Volkswagenien ja Audien lisäksi jo Superb-isoveljessä. Superbin tavoin Octavian lataushybridin tunnistaa iV-liitteestä mallinimessä.Octaviassa samasta tekniikasta on loihdittu kaksi eri tehoista versiota. Molemmissa 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori ovat säilyttäneet ominaistehonsa, mutta ohjauselektroniikalla hetkellistä yhteistehoa on nyt ajettuun RS-versioon kiristetty 40 lisähevosta. Koska lataushybriditekniikka on konsernissa jo tuttua, sen toiminta on saatu viilattua helppokäyttöiseksi ja huomaamattomaksi. Järjestelmä ei vaadi huomiota, käyttö sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Toki latausjohtoa pitää käyttää ahkerasti kulutuksen ja päästöjen alentamiseksi. Sähköllä ajettaessa kulutus hipoo 20 kWh/100 km, joten käytännössä 10 kWh:n akku uupuu 50 kilometrin kohdalla – pakkasella ja helteellä jo aikaisemmin.Kaksijakoinen luonneTyömatkat hoituvat siis helposti ilman paikallisia päästöjä pelkän sähkömoottorin voimin, mutta tällöin suorituskyky ei ole RS-ulkonäön tasolla. Jos kylmää bensiinimoottoria ilkeää vaivata, se kyllä käynnistyy kaasua syvään polkemalla. Vasta sport-asetuksella molemmat moottorit ovat aina valmiina antamaan kaikkensa. Silti pelkkiä suoritusarvoja tutkimalla RS-malleista sekä bensiini- että nelivetodiesel pinkovat sataseen rinnan mitan edellä. Hybridin 200 kilon lisäpaino hidastaa kulkua, vaikka käytännössä sähkön avulla ripeys on eleettömämpää.RS iV:ssä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ja tyhjästä täyteen lataaminen vie liki neljä tuntia. Lounaspysähdyksellä ehtisi ladata vain kymmenen lisäkilometriä, ja lataus jää helposti kytkemättä. Pelkällä bensalla ajellessa kulutus karkaa kuuteen litraan sadalla, voimavaroja hyödyntämällä paljon korkeammallekin.Octavia RS iV osoittautuu muiden tehokkaiden lataushybridien tavoin kaksijakoiseksi. Se on joko suorituskykyinen tai vähäpäästöinen. Lisärajoite tulee siitäkin, että perävaunumassa on pyöreät nolla kiloa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG Hinta alkaen 42 438 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 372 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 61 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2681 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle