29.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer kulkee täysin omaa tietään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru on aina kulkenut vahvasti omaa tietään, eikä siinä lipsuta uudistuneen Subaru Foresterinkaan kohdalla. Hyvää: Näkyvyys, tilat, kokonaisuus. Huonoa: puhditon moottori, tehoton hybriditekniikka, ohjaus. Asioita, mistä Subaru on pitänyt kiinni jo vuosikymmenet, ovat bokserimoottori ja jatkuva neliveto. Niistä ei tingitä myöskään uudistuneen Subaru Foresterin kohdalla. Uudistus vuoden 2022 mallissa on pieni, Foresterin keulan ilme on nyt täysin uusi ja muotoilunsa puolesta se on muuttunut edelleen vain parempaan suuntaan. Eikä edellinenkään malli huonolta näyttänyt. Se mitä uudistuneen maskin takana on, on ennestään tuttua. Subarun kaksilitrainen bokserimoottori, jonka jatkeena on jatkuva symmetrinen neliveto. Bokserimoottori on mallia e-Boxer, eli autoon on yhdistetty hybriditekniikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain 12 kilowatin sähkömoottoriSubarulle on aina ollut tärkeää, että autossa on alhainen painopiste ja balanssi etu- ja taka-akselin välillä taattu. Sen vuoksi avustavaa sähkömoottoria ei ole sijoitettu taka-akselille, vaan se on sijoitettu vaihteiston yhteyteen, jolloin se on symmetrisesti samassa linjassa moottorin kanssa.Sähkömoottori on todellakin pieni, sen maksimiteho on vain 12,3 kilowattia. Se aiheuttaa Foresterissa sen ongelman, että sähkömoottorin pieni teho ei tahdo riittää pelkällä sähköllä ajamiseen ja bensiinimoottori tarttuu toimeen taajaan, heti kun 20 kilometrin tuntinopeus alkaa ylittyä. Bokserimoottorin käynnistyminen aiheuttaa ajamiseen välillä pientä nykimistä. Vaikka sähkömoottori tuo kiihdytyksiin ja yli 20 kilometrin tuntinopeuksiin voimalinjaan joustavuutta ja miellyttävyyttä, Forester olisi oletettavasti miellyttävämpi auto ajaa hitaissa nopeuksissa, jos bensiinimoottori olisi koko ajan käynnissä ja sähkömoottorilla olisi vain avustava rooli.Bensiinin kulutus suurehkoaSubarun mukaan sähkömoottorin ansiosta kulutus on pudonnut 11 prosenttia, joka on hyvä asia. Valitettavasti huono asia on se, että yhdistetty kulutus on silti WLTP-mittaustavan mukaisesti 8,1 litraa sadalla ja päästöt ovat peräti 185 grammaa per kilometri. Tämä ei valitettavasti ole enää tätä päivää.Maantieajossa Subarun voimalinja on varsin mukava, vaikkakin kiihdytyksissä bokserimoottori vetää niin sanotusti kierrosten kautta ja sen huomaa matkustamon äänimaailmassa. Ohjaustuntuma on hieman tahmea ja tunnoton, mutta ei missään tapauksessa kehno. Subarun alusta on säädetty siten, että se on miellyttävän pehmeä ja parhaimmillaan siellä, missä jousitusmukavuutta ja töyssyjen ja monttujen vaimennusta eniten tarvitaan. Hyvät tilat ja näkyvyysForester on iso ja tilava auto sellaista tarvitsevalle, ja siinä mielessä se on varsin toimiva paketti. Autossa on hyvät tilat sekä edessä että takana, tavaratilaa riittävästi ja ajettavuus on voimanlinjan puutteita lukuunottamatta mukavaa. Isosta koostaan huolimatta auton mitat on helppo hahmottaa ja niiden hahmottamista helpotetaan vielä esimerkiksi kameroiden avulla. Mainio lisä on esimerkiksi oikeaa kylkeä kuvaava kamera, jolloin haastavimmissakin maastoissa näkee, missä oikean puoleiset pyörät menevät. Subarun jatkuva neliveto on heidän ylpeydenaiheensa ja se on myös osoittautunut vuosien saatossa varsin toimivaksi. Runsaan yli 20 sentin maavaran sekä nelivedon ajo-ohjelmien avulla haastavammatkin olosuhteet päihittyvät Foresterilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySubarun haukan katseSubarun mukaan heidän Eyesight-kuljettajanavustinjärjestelmä sanotaan olevan maailman paras ja Subarun mukaan Eyesight-järjestelmällä varustettujen autojen peräänajot ovat vähentyneet 84 prosenttia. Uusin versio toimii vielä niin, että se tekee tarvittaessa hätäohjauksen eli väistöliikkeen, jos auto on sitä mieltä, että se ei ehdikään jarruttaa tarpeeksi törmäyksen estämiseksi.Subarun Eyesight on saanut monissa puoluettomissa testeissä hyvät arvosanat, mutta täytyy muistaa, että se on vain ylimääräinen silmäpari avustamassa kuljettajaa.Subarun Driver monitoring system lukee kuljettajan silmät autoon istuttaessa. Se seuraa haukan katseella kuljettajan silmiä ja jos katse eksyy liian pitkäksi aikaa pois ajoradasta, auto huomauttaa tästä. Tämä on hieno asia, sillä oma ja muiden tiellä liikkujien turvallisuus on pääasia ja auto huomauttaa siitä, jos ratin takana tehdään jotain muuta kuin pitäisi. Kukaan ei tietenkään jaksa kuunnella jatkuvaa piippausta ja katse pysyy siellä missä sen pitääkin pysyä ajon aikana.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Forester 2.0i e-Boxer Ridge Hinta alkaen 50 342 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 12,3 kW, 66 Nm. Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Vääntö 194 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 123 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1870 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?