8.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer – omilla poluillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viidennen sukupolven Subaru Forester saapuu vain yhdellä moottorivaihtoehdolla: e-Boxeriksi nimetyllä kevythybridillä. Hyvää Yksityiskohtiin panostus, näkyvyys ulos, tilat. Huonoa Tehoton ja kierroksilla karkea moottori. Nopealla vilkaisulla uutuutta ei erota. Subaru Forester näyttää yhä omalta itseltään. Autoon tehdyt muutokset ovat enemmän vaihdoksen kuin kehityksen nimissä tehtyjä. Lisäkromin ohella katumaasturin viidennen sukupolven erottaa perästä, jossa ikkunaa ympäröivät mustat muovit jatkuvat hieman kummallisesti takavaloihin asti.Sisätilojen muutokset ovat suurempia: materiaalit ovat subarumaisen teknisiä, mutta tyylisuunta on hienostuneempi ja yksityiskohtiin on käytetty enemmän huomiota. Peruslinjat ovat yhä merkin muista malleista ja edeltävästä Foresterista tuttuja: ohjauspyörä on täynnä painikkeita ja mittariston sekä kosketusnäytön lisäksi informaatiota löytää kojetaulun päällä olevasta näytöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomio yksityiskohdissaErikoisuuksien ympärillä on toimiva ohjaamo, jossa on kiinnitetty huomiota pieniin ja suuriin yksityiskohtiin. Esimerkiksi takaistuimen kynnyslista on muotoiltu seisottavaksi kattotelineiden kuormaamista varten, ja ohuiksi muotoillut pilarit tarjoavat erinomaisen näkyvyyden ulos. Valmistaja kertoo tehneensä runsaasti parannuksia myös melutasoon ja etujalkatilojen tasaisempaan lämpiämiseen. Sähkökäyttöinen takaluukkukin aukeaa nyt lähes puolet entistä nopeammin. Suurten muutosten sijaan Subarun sukupolvenvaihdos keskittyy pieniin elämää helpottaviin parannuksiin. Sellaiset eivät muutaman tunnin mittaisessa ulkomaan koeajossa vielä nouse esiin, vaikka arjessa elämää helpottavatkin. Yksi tällainen lisä on kasvotunnistus, joka säätää auton asetukset kuljettajakohtaisesti pelkän naaman perusteella.Subaruilla on tapana tuntua alkuun vähän oudoilta, kenties kolhoiltakin. Aiempien kokemusten perusteella pidempiaikainen altistus saa mielen muuttumaan, ja tottumisen jälkeen kokonaisuus alkaa miellyttää. Vasta pidempi kotimaan koeajo näyttää, päteekö sama havainto uuteen Foresteriinkin, mutta mitään estettä emme havainneet.Lisävoiman kaipuuPotentiaalia suureen uudistukseenkin on tarjolla: ainoa moottorivaihtoehto on hybridi. Perustana on tuttu kaksilitrainen bokserinelonen, nyt e-Boxeriksi nimettynä. Järeästä hybridisaatioista ei ole kyse. 150-hevosvoimaisen ahtamattoman bensiinimoottorin perässä on 16,7-hevosvoimainen ja 65 Nm vääntävä sähkömoottori. Yhteistehoksi kerrotaan voimanlähteiden summa: 167 hevosvoimaa ja 259 newtonmetriä. Järjestelmän perässä on tuttu portaaton Lineartronic-vaihteisto ja neliveto.Hybridisointi ei muuta ajokokemusta. Moottori on kevyelläkin kuormalla hieman ponneton ja yläkierroksilla karkeakäyntinen. Pieni turboahdin tai huomattavasti voimakkaampi sähkömoottori tekisi Foresterille hyvää. Tarkempaa analyysia voimalinjan toiminnasta joudumme odottamaan Suomeen saapuvia autoja. Tanskassa ajossa oli Kiinan markkinoiden autoja, jotka eroavat meille saapuvista vaihteisto-ohjaukseltaan. Myöskään kuvissa näkyvää ruskeaa nahkaverhoilua ei Euroopassa nähdä.Hyviä muutoksia, mutta...Foresterin ajettavuus on lupaava, vaikka autojen rengastus ei vastannut Eurooppaan tuotavia malleja. Alusta on jämäkänpuoleinen, muttei epämukava. Etenkin suuremmat töyssyt ylittyvät hienosti. Ohjaus ei saa samaa kiitosta, sillä keskialue tuntuu tahmealta ja vähän huteralta.Viidennen sukupolven Forester jättää hieman ristiriitaisen ensivaikutelman. Muotoilumuutoksia lukuun ottamatta Subaru on keskittynyt parantamaan todellisia ominaisuuksia keinotekoisen uudenluomisen sijaan. Se on hieno periaate, mutta vähitellen huomiota pitäisi kiinnittää myös voimalinjaan – tehokkaampi hybridisointi olisi tarjonnut mainion ratkaisun.Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta, ja hintahaitari on Base-mallin 44 393 eurosta Summitin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Subaru Forester e-Boxer Hinta alkaen 44 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1 995 cm³, CVT-automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (400 r/min) Vääntö 194 Nm (400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 123 kW Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 181 g/km Mitat pituus 4625 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1870 / 750 kg Muu tieto WLTP-lukemat alustavia. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”