8.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer – omilla poluillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viidennen sukupolven Subaru Forester saapuu vain yhdellä moottorivaihtoehdolla: e-Boxeriksi nimetyllä kevythybridillä. Hyvää Yksityiskohtiin panostus, näkyvyys ulos, tilat. Huonoa Tehoton ja kierroksilla karkea moottori. Nopealla vilkaisulla uutuutta ei erota. Subaru Forester näyttää yhä omalta itseltään. Autoon tehdyt muutokset ovat enemmän vaihdoksen kuin kehityksen nimissä tehtyjä. Lisäkromin ohella katumaasturin viidennen sukupolven erottaa perästä, jossa ikkunaa ympäröivät mustat muovit jatkuvat hieman kummallisesti takavaloihin asti.Sisätilojen muutokset ovat suurempia: materiaalit ovat subarumaisen teknisiä, mutta tyylisuunta on hienostuneempi ja yksityiskohtiin on käytetty enemmän huomiota. Peruslinjat ovat yhä merkin muista malleista ja edeltävästä Foresterista tuttuja: ohjauspyörä on täynnä painikkeita ja mittariston sekä kosketusnäytön lisäksi informaatiota löytää kojetaulun päällä olevasta näytöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomio yksityiskohdissaErikoisuuksien ympärillä on toimiva ohjaamo, jossa on kiinnitetty huomiota pieniin ja suuriin yksityiskohtiin. Esimerkiksi takaistuimen kynnyslista on muotoiltu seisottavaksi kattotelineiden kuormaamista varten, ja ohuiksi muotoillut pilarit tarjoavat erinomaisen näkyvyyden ulos. Valmistaja kertoo tehneensä runsaasti parannuksia myös melutasoon ja etujalkatilojen tasaisempaan lämpiämiseen. Sähkökäyttöinen takaluukkukin aukeaa nyt lähes puolet entistä nopeammin. Suurten muutosten sijaan Subarun sukupolvenvaihdos keskittyy pieniin elämää helpottaviin parannuksiin. Sellaiset eivät muutaman tunnin mittaisessa ulkomaan koeajossa vielä nouse esiin, vaikka arjessa elämää helpottavatkin. Yksi tällainen lisä on kasvotunnistus, joka säätää auton asetukset kuljettajakohtaisesti pelkän naaman perusteella.Subaruilla on tapana tuntua alkuun vähän oudoilta, kenties kolhoiltakin. Aiempien kokemusten perusteella pidempiaikainen altistus saa mielen muuttumaan, ja tottumisen jälkeen kokonaisuus alkaa miellyttää. Vasta pidempi kotimaan koeajo näyttää, päteekö sama havainto uuteen Foresteriinkin, mutta mitään estettä emme havainneet.Lisävoiman kaipuuPotentiaalia suureen uudistukseenkin on tarjolla: ainoa moottorivaihtoehto on hybridi. Perustana on tuttu kaksilitrainen bokserinelonen, nyt e-Boxeriksi nimettynä. Järeästä hybridisaatioista ei ole kyse. 150-hevosvoimaisen ahtamattoman bensiinimoottorin perässä on 16,7-hevosvoimainen ja 65 Nm vääntävä sähkömoottori. Yhteistehoksi kerrotaan voimanlähteiden summa: 167 hevosvoimaa ja 259 newtonmetriä. Järjestelmän perässä on tuttu portaaton Lineartronic-vaihteisto ja neliveto.Hybridisointi ei muuta ajokokemusta. Moottori on kevyelläkin kuormalla hieman ponneton ja yläkierroksilla karkeakäyntinen. Pieni turboahdin tai huomattavasti voimakkaampi sähkömoottori tekisi Foresterille hyvää. Tarkempaa analyysia voimalinjan toiminnasta joudumme odottamaan Suomeen saapuvia autoja. Tanskassa ajossa oli Kiinan markkinoiden autoja, jotka eroavat meille saapuvista vaihteisto-ohjaukseltaan. Myöskään kuvissa näkyvää ruskeaa nahkaverhoilua ei Euroopassa nähdä.Hyviä muutoksia, mutta...Foresterin ajettavuus on lupaava, vaikka autojen rengastus ei vastannut Eurooppaan tuotavia malleja. Alusta on jämäkänpuoleinen, muttei epämukava. Etenkin suuremmat töyssyt ylittyvät hienosti. Ohjaus ei saa samaa kiitosta, sillä keskialue tuntuu tahmealta ja vähän huteralta.Viidennen sukupolven Forester jättää hieman ristiriitaisen ensivaikutelman. Muotoilumuutoksia lukuun ottamatta Subaru on keskittynyt parantamaan todellisia ominaisuuksia keinotekoisen uudenluomisen sijaan. Se on hieno periaate, mutta vähitellen huomiota pitäisi kiinnittää myös voimalinjaan – tehokkaampi hybridisointi olisi tarjonnut mainion ratkaisun.Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta, ja hintahaitari on Base-mallin 44 393 eurosta Summitin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Subaru Forester e-Boxer Hinta alkaen 44 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1 995 cm³, CVT-automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (400 r/min) Vääntö 194 Nm (400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 123 kW Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 181 g/km Mitat pituus 4625 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1870 / 750 kg Muu tieto WLTP-lukemat alustavia. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?