8.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: Subaru Forester e-Boxer – omilla poluillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viidennen sukupolven Subaru Forester saapuu vain yhdellä moottorivaihtoehdolla: e-Boxeriksi nimetyllä kevythybridillä. Hyvää Yksityiskohtiin panostus, näkyvyys ulos, tilat. Huonoa Tehoton ja kierroksilla karkea moottori. Nopealla vilkaisulla uutuutta ei erota. Subaru Forester näyttää yhä omalta itseltään. Autoon tehdyt muutokset ovat enemmän vaihdoksen kuin kehityksen nimissä tehtyjä. Lisäkromin ohella katumaasturin viidennen sukupolven erottaa perästä, jossa ikkunaa ympäröivät mustat muovit jatkuvat hieman kummallisesti takavaloihin asti.Sisätilojen muutokset ovat suurempia: materiaalit ovat subarumaisen teknisiä, mutta tyylisuunta on hienostuneempi ja yksityiskohtiin on käytetty enemmän huomiota. Peruslinjat ovat yhä merkin muista malleista ja edeltävästä Foresterista tuttuja: ohjauspyörä on täynnä painikkeita ja mittariston sekä kosketusnäytön lisäksi informaatiota löytää kojetaulun päällä olevasta näytöstä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomio yksityiskohdissaErikoisuuksien ympärillä on toimiva ohjaamo, jossa on kiinnitetty huomiota pieniin ja suuriin yksityiskohtiin. Esimerkiksi takaistuimen kynnyslista on muotoiltu seisottavaksi kattotelineiden kuormaamista varten, ja ohuiksi muotoillut pilarit tarjoavat erinomaisen näkyvyyden ulos. Valmistaja kertoo tehneensä runsaasti parannuksia myös melutasoon ja etujalkatilojen tasaisempaan lämpiämiseen. Sähkökäyttöinen takaluukkukin aukeaa nyt lähes puolet entistä nopeammin. Suurten muutosten sijaan Subarun sukupolvenvaihdos keskittyy pieniin elämää helpottaviin parannuksiin. Sellaiset eivät muutaman tunnin mittaisessa ulkomaan koeajossa vielä nouse esiin, vaikka arjessa elämää helpottavatkin. Yksi tällainen lisä on kasvotunnistus, joka säätää auton asetukset kuljettajakohtaisesti pelkän naaman perusteella.Subaruilla on tapana tuntua alkuun vähän oudoilta, kenties kolhoiltakin. Aiempien kokemusten perusteella pidempiaikainen altistus saa mielen muuttumaan, ja tottumisen jälkeen kokonaisuus alkaa miellyttää. Vasta pidempi kotimaan koeajo näyttää, päteekö sama havainto uuteen Foresteriinkin, mutta mitään estettä emme havainneet.Lisävoiman kaipuuPotentiaalia suureen uudistukseenkin on tarjolla: ainoa moottorivaihtoehto on hybridi. Perustana on tuttu kaksilitrainen bokserinelonen, nyt e-Boxeriksi nimettynä. Järeästä hybridisaatioista ei ole kyse. 150-hevosvoimaisen ahtamattoman bensiinimoottorin perässä on 16,7-hevosvoimainen ja 65 Nm vääntävä sähkömoottori. Yhteistehoksi kerrotaan voimanlähteiden summa: 167 hevosvoimaa ja 259 newtonmetriä. Järjestelmän perässä on tuttu portaaton Lineartronic-vaihteisto ja neliveto.Hybridisointi ei muuta ajokokemusta. Moottori on kevyelläkin kuormalla hieman ponneton ja yläkierroksilla karkeakäyntinen. Pieni turboahdin tai huomattavasti voimakkaampi sähkömoottori tekisi Foresterille hyvää. Tarkempaa analyysia voimalinjan toiminnasta joudumme odottamaan Suomeen saapuvia autoja. Tanskassa ajossa oli Kiinan markkinoiden autoja, jotka eroavat meille saapuvista vaihteisto-ohjaukseltaan. Myöskään kuvissa näkyvää ruskeaa nahkaverhoilua ei Euroopassa nähdä.Hyviä muutoksia, mutta...Foresterin ajettavuus on lupaava, vaikka autojen rengastus ei vastannut Eurooppaan tuotavia malleja. Alusta on jämäkänpuoleinen, muttei epämukava. Etenkin suuremmat töyssyt ylittyvät hienosti. Ohjaus ei saa samaa kiitosta, sillä keskialue tuntuu tahmealta ja vähän huteralta.Viidennen sukupolven Forester jättää hieman ristiriitaisen ensivaikutelman. Muotoilumuutoksia lukuun ottamatta Subaru on keskittynyt parantamaan todellisia ominaisuuksia keinotekoisen uudenluomisen sijaan. Se on hieno periaate, mutta vähitellen huomiota pitäisi kiinnittää myös voimalinjaan – tehokkaampi hybridisointi olisi tarjonnut mainion ratkaisun.Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta, ja hintahaitari on Base-mallin 44 393 eurosta Summitin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Subaru Forester e-Boxer Hinta alkaen 44 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1 995 cm³, CVT-automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 5600–6000 r/min Vääntö 194 Nm (400 r/min) Vääntö 194 Nm (400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 123 kW Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 181 g/km Mitat pituus 4625 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1730 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1870 / 750 kg Muu tieto WLTP-lukemat alustavia. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 8.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: onko tämä muka Rovaniemi? 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä