14.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: sulava semisportti – Peugeot 308 SW GT Blue HDi 180 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 GT sai uuden automaattivaihteiston ja pari muuta teknistä jippoa. Perusauto säilyi omana persoonallisena itsenään. Hyvää: ajettavuus, vaihteiston toiminta, sisätilat, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön valikot, niukat säilytyslokerot. Kun Peugeot 308 uudistettiin lievästi viime syksynä, koeajoimme malliston edullisimman pään Allure Puretech 130 A -mallin ja lupasimme palata aiheeseen, kunhan pääsemme käsiksi paletin toista äärilaitaa edustavaan versioon, GT:hen. Hellekesän kuluessa tuokin odotus vihdoin päättyi.Edellä mainittuun kansanmalliin tehty kasvojenkohennus oli kohtalaisen mittava: keulan ilme muuttui kutakuinkin samanlaiseksi kuin sporttisimmissa GT- ja GTi-malleissa oli jo aiemmin nähty. Niinpä nyt koeajetun 308 GT:n ulkoiset uudistukset, jotka painottuvat etusäleikön ja -puskurin hienohiontaan, ovat jo haastavampia erottaa.Tärkeämpää uutta löytyykin auton sisuksista. GT on tarjolla vain automaattivaihteisena joko parikymmentä hevosvoimaa aiempaa tehokkaammalla bensiinimoottorilla (224 hv) tai koeajamallamme dieselillä (177 hv), ja näissä automaatti on nyt kahdeksanpykäläistä tyyppiä edellisen kuusinopeuksisen sijaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitsimia viilatenUuden automaattivaihteiston näkyvin merkki on sähköisesti toimiva vaihteenvalitsin, joka on ennestään tuttu 3008- ja 5008-katumaastureista. Lajissaan se on kohtuullisen kiva käyttää, mutta ajoalueen kytkeytymistä ei aisti joystick-tyyppisen kepin kautta yhtä selvänä kuin aiemmasta ”sahalaitakuvioisesta” valitsimesta.Moottori-vaihteistopaketti kylläkin sopii tällaiseen miedompaan sporttiautoon oivallisesti. Kaasun painallus ei tuota turhanpäiväistä viivyttelyä, vaan 308 GT kiihtyy tasaisen ripeästi niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Ja koska laatikko on perinteistä momentinmuunnintyyppiä, häiritseviä nykäyksiä ei pysäköitäessä esiinny.Myös ajotilan valitsin pistettiin uusiksi: keinukytkimessä on nyt kolme asetusta eli eco, normaali ja sport. Voimalinjan toiminta on jo ensin mainitussa niin sulavaa, ettei ripeämpiä moodeja välttämättä tarvita – ellei sitten tahdo kuunnella sporttitilassa suorastaan häiritsevän möreiksi muuttuneita ”pakoääniä”, katsella punaiseksi värjäytynyttä mittaritaulua ratin yllä ja käännellä tuntuvasti jäykistynyttä ohjausta. Nämähän olivat tuttuja tehosteita jo ennen faceliftiä.Samat tilat ja piirteetJos istuu 308 GT Blue HDi:n suorituskyky meikäläiseen tiestöön hyvin, samaa voi sanoa autosta muutenkin: se on täsmällinen ajettava vailla ylimääräistä jousituksen tärinää tai liian leveiden renkaiden aiheuttamaa kohtuutonta melua. Päälle tulevat vielä varsin väljät sisätilat, erityisesti SW-korimallin sulava ulkomuoto huomioon ottaen. Ja jos niitä ei tarvita, GT on nyt kaupan myös lyhyempänä ja lyhytakselivälisempänä viisiovisena viistoperänä – reilun tonnin edullisempaan hintaan.Ajoasentoa voi niin ikään kehua, ja kojelaudan laatuvaikutelma edustaa edelleen luokkansa huippua. Kiittää voi myös kosketusnäytön kielen vaihtumista suomeksi – tosin eräät valikot ovat edelleen vaikeaselkoisia, eikä mittariston näyttö edelleenkään puhu kuin ulkomaista.Olisimme toivoneet myös päivitystä keskikonsolin säilytyslokeroihin – pari pientä ja epäkäytännöllistä koloa sekä yksi mukiteline eivät oikein vastaa nykypäivän vaatimuksia. Pyyhinviiksikin on yhä edelleen turhan yksinkertaista sorttia: muun muassa kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto sekä sadetunnistimen herkkyyssäätö puuttuvat.Se myös jarruttaa308:n aktiivista turvavarustelua päivitettiin kasvojenkohennuksen yhteydessä tuntuvasti – tosin vielä GT-tasollakin lisävarusteena. Koeajoautossa uudet jipot, kuten kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloautomatiikka, nopeusrajoituksen tunnistus, kaistavahti ja kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus sekä mukautuva vakionopeudensäädin oli koottu kahteen, yhteensä 1 100 euroa maksavaan varustepakettiin.Näistä viimeksi mainittu eli tutkaohjattu cruise sisältää nyt myös jarrutustoiminnon, kun aiemmin 308:ssa turvauduttiin vain moottorijarrutukseen tai sitten järjestelmä kehotti kuljettajaa painamaan jarrupoljinta itse, jos välimatka edellä ajavaan autoon kutistui liian nopeaan tahtiin.Säätimessä on myös toiminto, jolla nopeuden saa nappulan painalluksella vastaamaan kulloistakin nopeusrajoitusta. Saksalaisista autoista tuttua automaattista toimintoa ei kuitenkaan ole, eikä nopeusrajoituksen tunnistus aina toimi tässäkään autossa täysin täsmällisesti.Sinänsä vakionopeudensäätimestä ei ole pahaa sanottavaa. Edellä olevan auton havaitessaan säädin hidastaa vauhtia pehmeästi, vaikka turvaväli olisi näpytelty lyhimpään mittaansa. Ja mikä tärkeintä, asetettu nopeus jähmettyy jämptisti paikoilleen ja myös pysyy siinä. Ihme kyllä tuo ei kaikissa nykyautoissa ole mitenkään itsestään selvä asia.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Peugeot 308 SW GT Blue HDi 180 EAT8 Hinta alkaen 38 089 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 649 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”