8.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Suomessa tehty – Mercedes-Benz GLC 220d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic on syntynyt Uudessakaupungissa – ja hyvä niin. Potra ja reipas tapaus! Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: pyörökytkimen käyttö, näkyvyys takaviistoon, tavaratilan koko. Koeajossa on valkoinen Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic Premium Business, joka on synnytetty Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla. Jos koeajoauton kyljet on teipattu auton kyvyistä kertovin ilosanomin, on se yleensä vain ärsyttävää. Nyt on alla auto, jolle voi antaa Made in Uusikaupunki -teippaukset anteeksi.On hienoa, että Suomessa osataan tehdä laatuautoja kuten mersun GLC-katumaastureita.GLC on saanut niin hyvän suosion, että myös tehtaalle on tarvittu ja tarvitaan enemmän työväkeä kuin on ennakoitu. Valmet Automotive kertoi marraskuussa 2016 rekrytoivansa GLC-katumaasturin tuotantoon yli tuhat uutta autonrakentajaa. Sittemmin selvisi, että hitsaamoon, maalaamoon, kokoonpanoon tarvitaan lisää ihmisiä siten, että nykyinen henkilöstömäärä 2 300 kasvaa kuluvan vuoden jälkipuoliskolla jo noin 3 700 ihmiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaiten viimeisteltyLänsirannikolla on tehty hyvää työtä – viimeistely kestää kriittisen tarkastelun! Mikään autossa ei repsota, kitise, hankaa tai irtoile. Eikä muutoin voisi ollakaan tämän hintaluokan katumaasturissa.Kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin: kytkintuntuma on jämäkkä, kaikki on vaivattomasti käsillä ja kaikki myös toimii ongelmitta. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.Mersun toimintoja säätelevä keskikonsolin pyörökytkin-kokonaisuus ei ole toteutettu yhtä hyvin kuin baijerilaiskilpailija bemarin iDrive-järjestelmä. Kämmenpohjalla tulee tämän tästä vahingossa käskyttäneeksi toimintoja tai eksyneeksi vääriin valikoihin. Paluu-käsky tulee tutuksi.Ja siitä ei mersuissa pääse ylitse, että kojelaudan yläosassa sijaitseva näyttö on kuin muuhun sisustukseen kuulumaton, jälkiasenteiselta navilta näyttävä uloke. Näyttö on sinänsä riittävän tarkka ja isokokoinen.Etuistuin tarjoaa riittävän tuen ja monipuoliset säätövarat, mutta luulisi, että eteen-taakse -liikuttelu hoituisi sekin sähkötoimisesti.Tavaroille on tilaa 505 litran verran, joka ei ole tässä autoluokassa ylenpalttisesti. Mukavuutta lisää sähkötoiminen takaluukku, joka saisi tosin avautua hieman rivakammin.Jämäkkää menoaKatumaasturi on ulkoiselta olemukseltaan vankkaharteinen ja jämäkkä. Samaa voi sanoa myös ajettavuudesta. Auto pysyy erinomaisesti valitulla ajolinjalla, ohjaus toimii moitteitta ja on sopivan tunnokas. Ohjaus saisi olla hieman nopeampi, mutta toive on pitkälti makukysymys.Kääntösädettä on aika paljon, mutta auto on ahtailla pysäköintialueilla ihan riittävän ketterä.Näkyvyyttä takaviistoon haittaa umpinaisten korinmuotojen aiheuttamat katveet.Koeajossa on GLC-malliston edullisin malli, jonka lähtöhinta on rapiat 59 000 euroa. Autoyksilön lisävarusteet kuten matkustamon Exclusive-paketti (1 450 euroa + verot) tuo nahkaistuimet, kromilistoja ja -somisteita, nahkaisen ratin, TFT-monitoiminäytön ja sisätilojen valopaketin.Tämän auton hinta nousee kaikin lisävarustein hieman yli 72 000 euroon.Lihakset riittävätEnnakkoon pohdin, onkohan malliston pienin dieselmoottori riittävän ruudikas voimanlähde varsin kookkaalle autolle.Olin turhaan epäileväinen, sillä dieselin sitkas vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella.2,1-litraisen dieselmyllyn 170 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan autoa aivan riittävän vaivattomasti ajotilanteessa kuin ajotilanteessa.Rivakkuutta voi hieman loihtia esiin ajoasetuksilla.Etenemiskyvyistä pitävät huolta toisaalta nelivetoisuus, toisaalta erinomaisen jouhevatoiminen eli oikea-aikaisesti vaihdetta pykälään sovitteleva automaattivaihteisto.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri AhtiainenPäivitetty 9.4. klo 9.38: korjattu moottorin iskutilavuusLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/GLC Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic Premium Business Hinta alkaen 59 027 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 156 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja