15.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Across on superlatiivien auto, joka poimi parhaat palat valmiista Toyota-pöydästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Across on tehokkain, nopein, taloudellisin, vähäpäästöisin, hiljaisin, mukavin, ylellisin, varustelluin ja kallein ikinä Suomessa myynnissä ollut merkkinsä edustaja. Ja kova pala se on kilpailijoilleenkin. Hyvää: tilat, mukavuus, suorituskyky, kulutus, päästöt. Huonoa: hidas lataus, vanhanaikainen näyttö, tunnoton ohjaus. Suzuki Across on kokonaan uusi aluevaltaus pikkuautoistaan ja pikkumaastureistaan tunnetulle valmistajalle. Meille muille se ei ole ihan niin uusi, sillä olemme ehtineet tutustua siihen viime kuussa Toyota RAV4:n lataushybridinä.Suzuki on kaivannut mallistoonsa kipeästi hiilidioksidigrammoiltaan alhaista mallia EU:n keskipäästörajoja alittamaan, ja siihen lataushybridi on omiaan. Toyotan valikoituminen yhteistyöhön johtuu valmistajien ristiinomistuksesta. Toyota valmistaa molemmat autot samalla tuotantolinjalla – erona ovat vain erilainen keula, varustelutasot, verhoilumateriaalit ja Suzukin logot ympäriinsä. Ominaisuudet ovat yksi yhteen, mutta kerrataan vielä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja hyvin varusteltuAcrossissa tilaa riittää kaikkiin suuntiin. Pitkänkin kuskin takana on hyvin tilaa aikuisille ja takaistuimen leveys riittää kolmelle. Istuma-asento on leppoisa molemmilla riveillä. Tavaratila on kookas, sekä pituutta että leveyttä piisaa metrin verran. Toyotasta poiketen kontin alla on varapyörä, mikä vie tilan välipohjan alta kokonaan.Ohjaamo on tyypillistä Toyotaa: toiminnoille on säilytetty selkeät nappulat, ja käytöstä selviää ilman ohjekirjaa. Kosketusnäyttöön tarvitsee kajota vain viihdettä tai suunnistusapua hakeakseen. Valitettavasti näyttö, ohjelmistot ja valikot eivät ole aivan viimeisintä huutoa nopeudeltaan tai grafiikaltaan.Acrossin varustelu ei aiheuta arpomista, sillä ostajan tarvitsee vain valita väri kuudesta vaihtoehdosta. Varustetasojakin on ainoastaan yksi: täyteen pakattu GLX sisältää kaikki sähköiset turvavarusteet ja nahkaverhoilun. Siihen ei jää kaipaamaan mitään lisää, eikä lisävarusteita ole juuri tarjollakaan.Ripeä ja taloudellinenToyotan ura hybridipioneerina näkyy voimalinjan toteutuksessa. Bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria toimivat symbioosissa yhdessä ja erikseen huolehtien nelivedosta, suorituskyvystä ja taloudellisuudesta.Kaikkien moottorien yhteen laskettu teho on yli 400 hevosvoimaa, mutta yhtä aikaa käytössä on vain 306 hv. Suoritusarvot ovat urheilulliset, mutta yli kahden tonnin omamassa sekä kevyen ohjauksen ja hybridijärjestelmän tuoma etäinen tunto tien pintaan eivät yllytä lähtemään radalle. Sen sijaan mukava jousitus ja hiljaisuus kruunaavat herraskaisen kyydin.Jalkoihin ei jää pelkällä sähkölläkään, jolla voi ajaa myös moottoritievauhtia, mutta silloin akku tyhjenee jo alle 50 kilometrin ajon jälkeen. Kaupunkinopeuksilla pihtaamalla teoreettinen maksimi on liki sata kilometriä, mutta siihen ei kolealla säällä yltänyt. Pikalatausta ei ole, nopeimmillaan 18 kWh akun lataus vie lähes viisi tuntia.Tyhjällä akulla Across näyttää etevyytensä, bensiinimoottori sammuilee ja käynnistyy vähän väliä. Järjestelmän ahkerointi näkyy kulutuksen jäämisenä 6,5 litraan, mikä on kelpo suoritus painavalle ja tehokkaalle autolle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid 4WD CVT GLX Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm3, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Sähkömoottorit 134 kW (182 hv) edessä ja 40 kW (54 hv) takana. Teho 135 kW (185 hv), 6000 r/min Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Akku Akuston energiasisältö 18,1 kWh. Lataus Type 2 6,6 kW. Toimintamatka 75 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 225 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää