15.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Across on superlatiivien auto, joka poimi parhaat palat valmiista Toyota-pöydästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Across on tehokkain, nopein, taloudellisin, vähäpäästöisin, hiljaisin, mukavin, ylellisin, varustelluin ja kallein ikinä Suomessa myynnissä ollut merkkinsä edustaja. Ja kova pala se on kilpailijoilleenkin. Hyvää: tilat, mukavuus, suorituskyky, kulutus, päästöt. Huonoa: hidas lataus, vanhanaikainen näyttö, tunnoton ohjaus. Suzuki Across on kokonaan uusi aluevaltaus pikkuautoistaan ja pikkumaastureistaan tunnetulle valmistajalle. Meille muille se ei ole ihan niin uusi, sillä olemme ehtineet tutustua siihen viime kuussa Toyota RAV4:n lataushybridinä.Suzuki on kaivannut mallistoonsa kipeästi hiilidioksidigrammoiltaan alhaista mallia EU:n keskipäästörajoja alittamaan, ja siihen lataushybridi on omiaan. Toyotan valikoituminen yhteistyöhön johtuu valmistajien ristiinomistuksesta. Toyota valmistaa molemmat autot samalla tuotantolinjalla – erona ovat vain erilainen keula, varustelutasot, verhoilumateriaalit ja Suzukin logot ympäriinsä. Ominaisuudet ovat yksi yhteen, mutta kerrataan vielä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja hyvin varusteltuAcrossissa tilaa riittää kaikkiin suuntiin. Pitkänkin kuskin takana on hyvin tilaa aikuisille ja takaistuimen leveys riittää kolmelle. Istuma-asento on leppoisa molemmilla riveillä. Tavaratila on kookas, sekä pituutta että leveyttä piisaa metrin verran. Toyotasta poiketen kontin alla on varapyörä, mikä vie tilan välipohjan alta kokonaan.Ohjaamo on tyypillistä Toyotaa: toiminnoille on säilytetty selkeät nappulat, ja käytöstä selviää ilman ohjekirjaa. Kosketusnäyttöön tarvitsee kajota vain viihdettä tai suunnistusapua hakeakseen. Valitettavasti näyttö, ohjelmistot ja valikot eivät ole aivan viimeisintä huutoa nopeudeltaan tai grafiikaltaan.Acrossin varustelu ei aiheuta arpomista, sillä ostajan tarvitsee vain valita väri kuudesta vaihtoehdosta. Varustetasojakin on ainoastaan yksi: täyteen pakattu GLX sisältää kaikki sähköiset turvavarusteet ja nahkaverhoilun. Siihen ei jää kaipaamaan mitään lisää, eikä lisävarusteita ole juuri tarjollakaan.Ripeä ja taloudellinenToyotan ura hybridipioneerina näkyy voimalinjan toteutuksessa. Bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria toimivat symbioosissa yhdessä ja erikseen huolehtien nelivedosta, suorituskyvystä ja taloudellisuudesta.Kaikkien moottorien yhteen laskettu teho on yli 400 hevosvoimaa, mutta yhtä aikaa käytössä on vain 306 hv. Suoritusarvot ovat urheilulliset, mutta yli kahden tonnin omamassa sekä kevyen ohjauksen ja hybridijärjestelmän tuoma etäinen tunto tien pintaan eivät yllytä lähtemään radalle. Sen sijaan mukava jousitus ja hiljaisuus kruunaavat herraskaisen kyydin.Jalkoihin ei jää pelkällä sähkölläkään, jolla voi ajaa myös moottoritievauhtia, mutta silloin akku tyhjenee jo alle 50 kilometrin ajon jälkeen. Kaupunkinopeuksilla pihtaamalla teoreettinen maksimi on liki sata kilometriä, mutta siihen ei kolealla säällä yltänyt. Pikalatausta ei ole, nopeimmillaan 18 kWh akun lataus vie lähes viisi tuntia.Tyhjällä akulla Across näyttää etevyytensä, bensiinimoottori sammuilee ja käynnistyy vähän väliä. Järjestelmän ahkerointi näkyy kulutuksen jäämisenä 6,5 litraan, mikä on kelpo suoritus painavalle ja tehokkaalle autolle.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid 4WD CVT GLX Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 390 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm3, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, neliveto. Sähkömoottorit 134 kW (182 hv) edessä ja 40 kW (54 hv) takana. Teho 135 kW (185 hv), 6000 r/min Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Akku Akuston energiasisältö 18,1 kWh. Lataus Type 2 6,6 kW. Toimintamatka 75 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 225 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4635 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2690 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti