17.8.2024

Koeajo: Suzuki Swift – pieni, mutta pätevä

Kuva Manu Tuppurainen

Suzuki Swift on tällä hetkellä markkinoiden edullisimpia henkilöautoja. Millaisen auton noin 20 000 eurolla oikein saa?

Uusi auto reilun 20 000 euron hintaan? Ja vielä nelivedolla! Päälle vielä kevythybriditekniikka. Kuulostaa uskomattomalta, mutta se on täysin totta.

Suzuki Swift on uudistunut ja nyt sen neljännen sukupolven edustaja on myynnissä. Malliston hinnakkaimman version, koeajossa olleen nelivetomallin saa 22 690 euron hintaan. Nelivetoinen Swift on tällä hetkellä markkinoiden edullisin neliveto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelivedon kanssa ei automaattia

Uuden Swiftin hinnat alkaen -malli maksaa 19 991 euroa, silloin auto on etuvetoinen. Jos automaattivaihteiston haluaa, se puolestaan maksaa saman verran kuin nelivetomalli eli 22 690 euroa. Nelivedon yhteyteen automaattia Suzukissa ei saa, nelivetomalli on aina manuaalivaihteinen.

Automaatti nelivedon yhteyteen olisikin jo melkein liian paljon vaadittu, sillä silloin Swiftissä olisi ihan kaikki. No, todellisuudessa ei ihan kaikkea, koska kysymyksessä on 20 000 euron auto. Suzukissa on kuitenkin silti kaikki oleelliset ja tarpeelliset varusteet. 

Swiftissä on muun muassa keulalla led-valot, joissa on mukana jo kaukovaloavustin. Ohjauspyörä säätyy joka suuntaan ja sen sekä riittävien istuinsäätöjen ansiosta ajoasennon saa mukavaksi. Jopa niin mukavaksi, että pidemmänkään matkan taittaminen Swiftillä ei ole hankalaa, itse asiassa jopa ihan mukavaa. Swift on pieneksi autoksi tällä tavalla varsin pätevä.

Swiftin ohjauspyörässä on nykyautojen tapaan paljon kytkimiä. Ohjauspyörän säätimistä ohjataan auton toimintoja, kuten audiota, vakionopeudensäädintä sekä puhelinta.

Audio- ja tietoviihdejärjestelmään matkapuhelimen sekä myös Apple Carplayn sekä Android Auto -peilauksen saa hoidettua Swiftissä langattomasti.

Mitä tulee niihin langallisiin pistokkeisiin, Swiftin keskikonsolista löytyvät niin 12-voltin pistoke kuin molemmat USB-pistokkeetkin. Tietoviihdejärjestelmä on helppokäyttöinen, siinä on peräti 9-tuumainen näyttö. Swiftissä on myös peruutuskamera, jonka kuva luonnollisesti näkyy näytöltä. Peruutuskameran lisäksi Swiftissä on peruutustutka.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin on nykypäivää

Vakionopeudensäädin Swiftissä on myös edistynyt, se on nykypäivän tapaan adaptiivinen. Autossa on myös aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireyttä tarkkaileva järjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistus. Auto myös valvoo kuollutta kulmaa sekä risteävää liikennettä peruutettaessa. Automaattisessa hätäjarrutusjärjestelmässä on jalankulkijan, pyöräilijän ja moottoripyöräilijän tunnistus. 

Se, että autossa on erilaisia turvallisuusjärjestelmiä, ei tee siitä kuitenkaan automaattisesti niin turvallista, kuin mitä nykyauto voi turvallisimmillaan olla.

Autojen turvallisuutta testaava Euro NCAP -järjestö testasi vastikään myös Suzuki Swiftin turvallisuuden. Swift sai testeistä vain kolmen tähden arvosanan viidestä, sillä esimerkiksi turvavarusteiden ja kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Swiftin arvostelu jäi heikoksi. Myös kuljettajan rintakehän suoja etutörmäyksessä todettiin heikoksi, kuten myös korokeistuimella olevan 10-vuotiaan osalta sivutörmäyksen pääntuki jäi heikoksi ja rintakehän suoja jopa olemattomaksi. 

Auton tuotekehitys on pidetty matalana, jotta hinta saadaan pysymään alhaalla, se näkyy auton turvallisuudessa. Valmistajan mukaan auton perusrakennetta on muutettu kuitenkin aiempaa lujemmaksi, minkä pitäisi parantaa sen ajettavuutta ja turvallisuutta. 

Edellismallin Swift sai myös kolme tähteä turvallisuustestistä, mutta sukupolvia ei voi verrata keskenään, koska myös turvallisuustestien arvosteluperusteet muuttuvat koko ajan ja ovat muuttuneet. Viimeksi turvaluokituksen arvostelua on muutettu vuonna 2023 ja uusi Swift on testattu sen mukaan, kun edellisen sukupolven Swift on testattu vanhemman luokituksen mukaan. 

Uusi 3-sylinterinen moottori

Vaikka Swift näyttää edelleen hyvin samanlaiselta kuin edeltäjämalli ja mallin peruskonsepti on pysynyt samana, auto on kuitenkin kokonaan uusi. 

Myös Swiftin 3-sylinterinen moottori on uusi. Siihen, että Swiftistä on nyt pudottu moottorista yksi sylinteri pois, johtuu siitä, että tällä tavoin auton polttoaineen kulutusta on saatu pienemmäksi. Kun on vain kolme sylinteriä, moottorissa on vähemmän osia, ja sen vuoksi vähemmän painoa. Myös moottorin kolmessa sylinterissä on vähemmän kitkaa kuin neljässä sylinterissä. 

Suzuki Swift on nyt myös kevythybridi. Siinä on 12 voltin kevythybriditekniikka. Ajoakun kapasiteetti on 0,12 kilowattituntia ja sähkömoottorin teho 2,3 kilowattia ja se tarjoaa vääntöä 60 newtonmetriä.

Kevythybriditekniikan tarkoitus on pienentää ja auttaa moottorin kuormaa esimerkiksi kiihdytyksissä. Swiftin tapauksessa se tulee tarpeeseen, sillä auto ei kevythybridinkään turvin ole mikään raketti. Kiihdytyksissä autoa pitää käskeä, jotta sillä pääsee mukaan liikennevirtaan. Swiftin 1,2-litrainen 3-sylinterinen moottori on vapaastihengittävä ja siksi meno on hieman puhditonta, mutta kevythybriditekniikan ansiosta ei niin puhditonta, kuin mitä lukujen valossa voisi luulla. 

Tehoa moottori kehittää 61 kilowattia (86 hv). Vääntökin on ohutta, moottori kehittää 112 newtonmetrin väännön, joten autolla ajaessa tulee esiin paljon tilanteita, jolloin pykälää joutuu pudottamaan yhden tai jopa kaksi alemmas.

Swiftin moottorista täytyy antaa kiitokset siitä, että se on käyntiääneltään varsin hiljainen ja pehmeä. Muuten Swift on varsinkin matka-ajossa hieman äänekäs ja esimerkiksi rengasäänet tulevat läpi voimakkaasti. Parinkympin hintaan ei voi saada S-Mersun äänieristystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä ja mukava ajaa

Swift on painoltaan vain noin tuhat kiloa painava ja se tuntuu auton käsiteltävyydessä. Swift on todella ketterä ja helppo ajaa. Manuaalivaihteisto toimii säntillisesti kaikissa tilanteissa, vaikka välillä keppiä joutuukin hämmentämään reippaasti juuri moottorin matalan väännön ja tehon vuoksi. Ohjaus Swiftissä tarjoaa hyvää vastetta, vaikka tuntuma on hieman tahmea. Ohjauksen tuntuma tiehen on kuitenkin koko ajan hyvä. Uraisilla teillä Suzuki antautuu helposti urien vietäväksi.

Edessä kuljettajalla on ihan mukavat oltavat, vaikka ohjaamon materiaalit ovat kovaa ikävän näköistä muovia. Mutta edelleen täytyy muistaa se hinta.

Takana on yllättävän hyvät tilat, ja tavaratila vetää 265 litraa. Siinä ei ole valtavasti pituutta, mutta sen sijaan syvyyttä riittää. Tavarat joutuu poimimaan Swiftin tavaratilasta syvältä, mutta tällä tavalla tavaratilaan on saatu litroja, koska Swift on vain 3,8 metriä pitkä auto.

Swift on todellakin pieni, mutta monelta osin hyvin pätevä. Monelle Swift voi tulla tarpeeseen juuri sen vuoksi, että halutaan ostaa uusi auto, joka on ketterä päivittäisten ajojen hoitamiseen, mutta halutaan myös neliveto.

Hyvää ja huonoa

  • Riittävät varusteet
  • Tilat kokoon nähden
  • Neliveto
  • Rengasmelu
  • Suuntavakaus urissa
  • Puhditon moottori

Suzuki Swift 1.2 12V HYBRID 4WD GL+ 5MT

KEVYTHYBRIDI, neliveto

3-syl. bensiinimoottori 1 197 cm 3

5-v. manuaalivaihteisto

61 kW (82 hv), 112 Nm

WLTP-kulutus 4,9 l/100km

CO 2 -päästöt 110 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 13,6 s

huippunopeus 160 km/h

Mitat

Pituus 3 860 mm

Leveys 1 735 mm

Korkeus 1 520 mm

Akseliväli 2 450 mm

Tavaratila 265 l

Omamassa 995 kg

perävaunu 1000 / 400 kg

Euro NCAP 3 tähteä (2024)

Takuu 3 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 19 991 €

koeajoauto 22 690 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat