20.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Tavalliseksi taantunut – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin uusi versio on yhä mainio sähköauto, mutta edelläkävijä se ei enää ole. Hyvää: taloudellinen ja hiottu voimalinja. Huonoa: hidas pikalataus. Jos olisin pari vuotta sitten arvioinut sähköautojen kehityssuuntaa, olisin kääntänyt katseet vuonna 2016 esiteltyyn Hyundai Ioniq Electriciin. Arvokas ajoakku oli verrattain pieni, mutta erinomaisen energiatehokkuuden ja supernopean pikalatauksen ansiosta kokonaisuus toimi hienosti. Nämä perusteet saivat Moottorin valitsemaan Ioniq Electricin esimerkkiautoksi Vuosi sähköllä -sarjaan, ja sittemmin yksi Ioniq Electric valikoitui myös toimituksen jäsenen omaksi autoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHitaampaa lataustaTaidan olla huono ennustaja. Nyt koeajoon tullut uudistettu Ioniq Electric on pioneerihenkistä edeltäjäänsä tavallisempi sähköauto. Sen ajoakku on kasvanut 28 kilowattitunnista 38,3 kilowattituntiin, mikä kasvattaa toimintamatkaa vajaat sata kilometriä. Se helpottaa säännöllisesti yli 200 kilometriä ajavia kuljettajia, jotka selviävät matkasta nyt ilman pikalatausta.Valitettavasti peli kääntyy, kun uusi Ioniq saapuu pikalaturille. Auto latautuu monissa tilanteissa puolet edeltäjäänsä hitaammin. Jos vanha malli latasi akun 10 prosentista 80 prosenttiin vajaassa 30 minuutissa, menee uutuudessa samaan lähes tunti.Suurempi akku on hidastumisessa vain osatekijä, myös latausteho on heikentynyt merkittävästi. Emme leudossa Etelä-Suomen talvikelissä (0–10 astetta) saaneet ladattua autoa yli 33 kilowatin teholla. Ideaaliolosuhteissa 40–45 kilowatin lataustehon pitäisi olla mahdollista alle 50 prosentin varausasteella, sen jälkeen teho laskee rajusti.Vertailun vuoksi: vanhan Ioniqin lataustehoja rajoittivat lähinnä Suomen pikalaturien 50 kilowatin teho, kun akun varaus oli alle 80 prosenttia. Juuri tasaisen korkea latausteho oli edellisen mallin nopeuden avain.Hidastumisesta on harmia taloudellisesti, sillä useimmat latauspalvelut velottavat latausajasta: jos latausteho puolittuu, latausaika kaksinkertaistuu ja siten hintakin tuplaantuu.Mikäli autoa lataa lähinnä kotona, on uusi Ioniq pieni parannus edelliseen suuremman akkunsa ansiosta. Itse vaihtosähkölaturi on yhä edeltäjästä tuttu yksivaiheinen, eli täysi 7,2 kilowatin teho vaatii korkeaa 32 ampeerin virtaa. Monien kotien sähköliittymät eivät siihen yllä, mutta 16 ampeerin puolitehollakin akku täyttyy noin 11 tunnissa. Tavallisen arkiajon kilometrit latautuvat lyhyempienkin yöunien aikana.Uusi tietoviihdejärjestelmäMallipäivitys on tuonut Ioniqiin myös uuden tietoviihdejärjestelmän, jonka käyttöliittymä on vihdoin suomeksi. Uusi järjestelmä toimii aiempaa suuremmalla näytöllä. Kotinäkymä on muokattavampi, ja lisäksi järjestelmän uumenista löytää poikkeuksellisen tarkan kuvan sähköauton energiankulutuksesta – insinöörimielisiä ilahduttaa tarkka energiankulutuksen jaottelu moottorin, lämmityksen ja akun ylläpidon välillä.Järjestelmä osaa myös aiempaa paremmin etsiä latureita netistä. Omaa internet-yhteyttä Ioniqissa ei ole, joten verkkoon pääsy vaatii tukiasemaksi esimerkiksi omaa älypuhelinta.Uudistetun Ioniqin voimalinja on edelleen mainion hiottu ja yhä huipputaloudellinen. Muista tuoreista Hyundai-malleista tuttu aktiivisen vakionopeudensäätimen mukaan säätyvä energian talteenotto on mainio lisä, ja järjestelmän saa myös sammutettua, mikäli luottaa omaan tilannetajuun autoa enemmän. Ajettavuudeltaan auto on yhä toimiva, vaikka menossa onkin kevyttä ekoautotunnelmaa ajamisen ilon sijaan.Ioniq on siis yhä mainio sähköauto, mutta pioneerihenkisen edeltäjän hohto on hävinnyt.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 41 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: (käytettävissä oleva) 38,3 kWh. Lataus Type 2 7,2 kW (1 x 32 A) CCS 44 kW. Toimintamatka 311 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta, ajoakku 8 vuotta tai 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja