22.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehokkaammat ilmastotalkoot – Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten ikisuosikki eli farmarikorinen Škoda Octavia on tarjolla myös kaasuversiona – ja aiempaa tehokkaampana sellaisena. Hyvää: ajokustannukset, ajettavuus. Huonoa: tiuha tankkaustarve, perusversiota pienempi tavaratila. Škoda Octavia Combin kaasuversion keulalle asetettiin 1,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa eli 20 hv edellismallia enemmän. Näillä edellytyksillä Octavia on perheautoksi aivan riittävän ripeä. Ylämäet ja ohitukset hoituvat, ja kaksoiskytkinvaihteisto toimii ajossa jouheasti, joten meno on taajamassakin vaivatonta.Auton ydin piilee kuitenkin taloudellisuudessa. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.Kaasuauto on fiksu valinta myös päästöjen näkökulmasta. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat pienempiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi käyttövoimavero?Valtiovalta toivoo kaasuautoilun suosion kasvua. Taustalla ovat tietysti päästötalkoot.Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta.Yksi tapa yltää tähän on saada kansa vaihtamaan kulkupelinsä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviin autoihin. Viime joulukuussa julkaistussa liikenteen ilmastoraportissa maalaillaan, että Suomessa olisi 130 000 kaasuautoa vuonna 2030, ja vuonna 2045 määrä olisi kasvanut jo noin 250 000 autoon. Tavoitteisiin on vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa, ja Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.Outo linjanveto valtiovallalta on sekin, että kaasuautoilija joutuu maksamaan ympäristöystävällisestä valinnastaan vuotuista noin 200 euron käyttövoimaveroa.Pientä tinkimistäKaasu-Octavialla ajava joutuu tinkimään myös tavaratilan koosta. Kaasusäiliöt vaativat oman tilansa kontista, ja vakiofarmarin 610 litran tilavuus kutistuu kaasuversiossa 480 litraan.Kaasulla ajettaessa tankkausvälikin on tavallista tiuhempi. Kaasusäiliöiden koko on 17,7 kilogrammaa, joka takaa parhaimmillaan noin 480 kilometriä kaasuajoa. Bensiinisäiliö on 11,8-litrainen. Tankilla saa siis käydä varsin usein, jos halua edetä edullisemman kaasun turvin.Kaasu-Octavian hintaero vastaavaan bensiiniversion on varsin pieni. Koeajettu malliversio maksaa ilman lisävarusteita 29 061 euroa. Lähinnä vastaava bensiiniversio (1.5 TSI Style Business Line DSG) maksaa 30 666 euroa, mutta bensiiniversiona tehoa on käytössä 20 hevosvoimaa enemmän eli 150 hevosvoimaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Style Business Line DSG Hinta alkaen 29 061 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 854 € Moottori Bensiini/kaasumoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2688 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 690 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti