22.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehokkaammat ilmastotalkoot – Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten ikisuosikki eli farmarikorinen Škoda Octavia on tarjolla myös kaasuversiona – ja aiempaa tehokkaampana sellaisena. Hyvää: ajokustannukset, ajettavuus. Huonoa: tiuha tankkaustarve, perusversiota pienempi tavaratila. Škoda Octavia Combin kaasuversion keulalle asetettiin 1,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa eli 20 hv edellismallia enemmän. Näillä edellytyksillä Octavia on perheautoksi aivan riittävän ripeä. Ylämäet ja ohitukset hoituvat, ja kaksoiskytkinvaihteisto toimii ajossa jouheasti, joten meno on taajamassakin vaivatonta.Auton ydin piilee kuitenkin taloudellisuudessa. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.Kaasuauto on fiksu valinta myös päästöjen näkökulmasta. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat pienempiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi käyttövoimavero?Valtiovalta toivoo kaasuautoilun suosion kasvua. Taustalla ovat tietysti päästötalkoot.Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta.Yksi tapa yltää tähän on saada kansa vaihtamaan kulkupelinsä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviin autoihin. Viime joulukuussa julkaistussa liikenteen ilmastoraportissa maalaillaan, että Suomessa olisi 130 000 kaasuautoa vuonna 2030, ja vuonna 2045 määrä olisi kasvanut jo noin 250 000 autoon. Tavoitteisiin on vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa, ja Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.Outo linjanveto valtiovallalta on sekin, että kaasuautoilija joutuu maksamaan ympäristöystävällisestä valinnastaan vuotuista noin 200 euron käyttövoimaveroa.Pientä tinkimistäKaasu-Octavialla ajava joutuu tinkimään myös tavaratilan koosta. Kaasusäiliöt vaativat oman tilansa kontista, ja vakiofarmarin 610 litran tilavuus kutistuu kaasuversiossa 480 litraan.Kaasulla ajettaessa tankkausvälikin on tavallista tiuhempi. Kaasusäiliöiden koko on 17,7 kilogrammaa, joka takaa parhaimmillaan noin 480 kilometriä kaasuajoa. Bensiinisäiliö on 11,8-litrainen. Tankilla saa siis käydä varsin usein, jos halua edetä edullisemman kaasun turvin.Kaasu-Octavian hintaero vastaavaan bensiiniversion on varsin pieni. Koeajettu malliversio maksaa ilman lisävarusteita 29 061 euroa. Lähinnä vastaava bensiiniversio (1.5 TSI Style Business Line DSG) maksaa 30 666 euroa, mutta bensiiniversiona tehoa on käytössä 20 hevosvoimaa enemmän eli 150 hevosvoimaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Style Business Line DSG Hinta alkaen 29 061 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 854 € Moottori Bensiini/kaasumoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2688 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 690 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan