22.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehokkaammat ilmastotalkoot – Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaisten ikisuosikki eli farmarikorinen Škoda Octavia on tarjolla myös kaasuversiona – ja aiempaa tehokkaampana sellaisena. Hyvää: ajokustannukset, ajettavuus. Huonoa: tiuha tankkaustarve, perusversiota pienempi tavaratila. Škoda Octavia Combin kaasuversion keulalle asetettiin 1,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa eli 20 hv edellismallia enemmän. Näillä edellytyksillä Octavia on perheautoksi aivan riittävän ripeä. Ylämäet ja ohitukset hoituvat, ja kaksoiskytkinvaihteisto toimii ajossa jouheasti, joten meno on taajamassakin vaivatonta.Auton ydin piilee kuitenkin taloudellisuudessa. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.Kaasuauto on fiksu valinta myös päästöjen näkökulmasta. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat pienempiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksi käyttövoimavero?Valtiovalta toivoo kaasuautoilun suosion kasvua. Taustalla ovat tietysti päästötalkoot.Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta.Yksi tapa yltää tähän on saada kansa vaihtamaan kulkupelinsä vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviin autoihin. Viime joulukuussa julkaistussa liikenteen ilmastoraportissa maalaillaan, että Suomessa olisi 130 000 kaasuautoa vuonna 2030, ja vuonna 2045 määrä olisi kasvanut jo noin 250 000 autoon. Tavoitteisiin on vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa, ja Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.Outo linjanveto valtiovallalta on sekin, että kaasuautoilija joutuu maksamaan ympäristöystävällisestä valinnastaan vuotuista noin 200 euron käyttövoimaveroa.Pientä tinkimistäKaasu-Octavialla ajava joutuu tinkimään myös tavaratilan koosta. Kaasusäiliöt vaativat oman tilansa kontista, ja vakiofarmarin 610 litran tilavuus kutistuu kaasuversiossa 480 litraan.Kaasulla ajettaessa tankkausvälikin on tavallista tiuhempi. Kaasusäiliöiden koko on 17,7 kilogrammaa, joka takaa parhaimmillaan noin 480 kilometriä kaasuajoa. Bensiinisäiliö on 11,8-litrainen. Tankilla saa siis käydä varsin usein, jos halua edetä edullisemman kaasun turvin.Kaasu-Octavian hintaero vastaavaan bensiiniversion on varsin pieni. Koeajettu malliversio maksaa ilman lisävarusteita 29 061 euroa. Lähinnä vastaava bensiiniversio (1.5 TSI Style Business Line DSG) maksaa 30 666 euroa, mutta bensiiniversiona tehoa on käytössä 20 hevosvoimaa enemmän eli 150 hevosvoimaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Style Business Line DSG Hinta alkaen 29 061 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 854 € Moottori Bensiini/kaasumoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2688 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 690 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous