26.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Yaris päivittyy japanilaisvalmistajalle tyypilliseen tapaan – eli ei erityisen dramaattisesti, mutta tuoden silti jotain lisää. Hyvää: Varustelun parannukset, tehokkaampi voimalinja. Huonoa: Joku jää kuitenkin kaipaamaan manuaalia, tehokkaamman voimalinjan hinta. Toyota Yaris on meillä Suomessa luokassaan varsin ylivoimainen tuote. Viime vuonna mallia rekisteröitiin Suomessa 2 265 kappaletta, kun seuraava rehellisesti B-segmenttiin kuuluva auto oli Kia Rio 785 kappaleen myyntimäärällä. Tämä siis jos mukaan ei lasketa B-SUV-segmentin crossovereita. Niissä Yariksen kovin kilpailija on Yaris Cross.Toyota on selvästi ollut itsekin tyytyväinen myyntimääriin, sillä se ei ole lähtenyt revittelemään autoille yleensä nelisen mallivuoden jälkeen koittavissa kasvojenkohotuksissa. Sama pätee myös tämänkertaiseen Yariksen päivittymiseen.Auton ulkonäkö ei ole juurikaan muuttunut. Tarkkasilmäiset voivat havaita pientä viilausta tapahtuneen ajovaloumpioiden kohdalla.Merkittävin muutos tapahtuu voimalinjapuolella, kun valikoimaan lisätään aiemman Hybrid 115 -vaihtoehdon lisäksi Hybrid 130 -versio. Loogisesti mallinimien lukuarvot tarkoittavat hevosvoimia, eli uutuusversio on 15 hv aiempaa tehokkaampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikkulohkon pudotusToyota Yaris Hybrid 130 ei ole kuitenkaan vain ohjelmapäivityksellä viritetty versio, vaan sen neljännen sukupolven hybridivoimalinjaan on lisätty komponentteja Toyotan tuoreimmasta viidennen sukupolven hybridijärjestelmästä. Polttomoottoripuolelle mekaanisia muutoksia ei ole kuitenkaan tehty.Vielä tehoa selvemmin muutokset näkyy vääntöpuolella, kun lukemat kasvavat toisen hybridivaihtoehdon 141 newtonmetristä 185 newtonmetriin.Suoraa vertailua entiseen malliin ei Espanjan Sitgesissä järjestetyissä ensikoeajoissa päästy kokeilemaan, mutta autolla tuntui ehtivän hyvin ainakin paikallisen liikenteen joukossa. 0–100 km/h -kiihtyvyys ei ole pudonnut Hybrid 115 -malliin nähden kuin puoli sekuntia, mutta kaikki on kotiinpäinMallivalikoima ei kuitenkaan uuden hybridiversion myötä kasva, nimittäin litrainen Yaris jää historiaan. Jatkossa hybridien ohella tarjotaan sähköistämätöntä 1,5-litraista bensiinimallia – ja ainoastaan automaattivaihteisena. Jatkossa Yarikseen ei siis ole lainkaan saatavilla manuaalivaihteistoa. Tämä on luontainen muutos, sillä 80 % Euroopasta myytävistä Yariksista on jo hybridejä.Ohjelmaoppaan tutkiskeluaNyt Yarikseen on saatavilla myös muista valmistajan malleista tuttu 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 10,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö. Nämä kuuluvat kuitenkin vain paremman pään varusteluihin. Myös alemman varustelun mallit saavat uuden tietoviihdejärjestelmän hieman vajaammilla toiminnoilla. Suurin osa malleista varustetaan Toyota Touch 3 -tietoviihdejärjestelmällä, johon kuuluu vakiovarusteena langattomat älypuhelinpeilaukset kummallekin yleisimmistä älypuhelinkäyttöliittymistä. Näissä versioissa ei ole enää lainkaan tarjolla Toyotan omaa navigointia – jota ei tosin älypuhelinpeilauksen käyttöön kykenevä jää kaipaamaankaan.Olennaisena muutoksena päivittynyt ohjelmistopuoli tukee myös verkon yli suoritettavia Over the Air -päivityksiä.Hybridimallit nielevät myös vakiovarusteluun Toyota Safety Sense 3 -järjestelmän. Tämä sisältää esimerkiksi hätäpysäytysjärjestelmän, ennakoivan ajoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen koko nopeusalueelle.”Perus-bensiinimallikin” sisältää Intense-varusteltuna kuitenkin mukautuvan vakionopeudensäätimen 40 km/h nopeudesta alkaen, kaista-avustimen ja törmäysavustimen. Pikkuautojenkin turvallisuusvarusteet ovat nykyään vähintään erinomaisella tolalla.Valmistus jo alkanutEdullisimmillaan perus-bensiinimallin saa 23 036 eurolla. Hybrid 115 -version hinta alkaa Active-varusteltuna 24 249 eurosta. Intense-varustelu kohottaa hintaa noin 500 eurolla, ja Intense Plus kustantaa 25 510 e.Tuore Hybrid 130 -voimalinja on tarjolla vain kahdella parhaalla varustetasolla, ja sen hinta alkaa huomattavasti korkeammalta: 30 621 eurosta. Uudistettujen mallien tuotanto on alkanut vuoden 2024 alussa. Ensimmäiset yksilöt saadaan Suomeen maalikuussa, ja ensimmäiset asiakastoimitukset alkavat huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toyota Yaris 1.5 Hybrid Premiere Edition HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 portaaton vaihteisto 96 kW (130 hv), 185 Nm WLTP-kulutus 4,2 l/100km CO2-päästöt 87 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 560 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 175 kg perävaunu 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 5 v / 100 000 km Hinta alkaen 30 621 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä