17.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: trendikäs ja tavallaan tilava – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross ammentaa epäseksikkäiden tila-autojen sijaan crossovereiden tyylikirjasta. Hyvää: mukavuus, tavaratila. Huonoa: takaistuimen tilat. Citroënin mallistossa puhaltava raikas tuulenvire toi Kiinassa menestyneen C5 Aircrossin myös Euroopan markkinoille. Mallimerkintänä Citroën C5 Aircross on valmistajalle uusi, mutta suoraa sukulaisuutta löytyy C4 Spacetourerin suuntaan.Pienemmän C3 Aircrossin tavoin uutuus tuo Picassojen ja tilaihmeiden luokkaan katumaastureiden ja crossovereiden elkeitä, mutta tila-auton geenit näkyvät muhkeiden puskureiden takaa. Citroënin Airbump-kylkipuskurit noudattelevat C4 Cactuksesta tuttua tyyliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavallaan tilavaCitroën on panostanut C5 Aircrossin kohdalla erityisesti tavaratilaan, ja 580 litran suoritus onkin hyvä. Liukuvien takaistuinten ansiosta konttia voidaan vielä laajentaa 720-litraiseksi ennen takaistuinten kaatamista (suhteessa 33/33/33). Se puolestaan nostaa säläkapasiteetin aina 1 630 litraan saakka. Ranskalaisvalmistajalle on kuitenkin sattunut erikoinen arviointivirhe. C5 Aircrossin takaistuimet on sijoitettu uudelleen Eurooppaa varten, ja lopputuloksena takamatkustajien tilat eivät vastaa auton muhkeaa ulkonäköä. Perheen jälkikasvulle tilat kyllä riittävät, mutta aikuisten kanssa kannattaa välttää pitkiä päivämatkoja. Takaistuimet ovat kunnianhimoisesti myös keskenään yhtä leveät, joten reunapaikoilla matkustavat joutuvat tekemään läheistä tuttavuutta oviverhoilun kanssa.Edessä asiat ovat citroënmaisen leppoisasti, sillä muun muassa C3:n penkkien tyyliset nojatuolimaiset etuistuimet tarjoavat tilaa ja löhömäistä mukavuutta. Perinteisen jousituksen parina on ranskalaisvalmistajan uusi mukavuusiskunvaimennus, joka pyrkii tuomaan vanhojen kaasunestejousitusten taikuutta tavalliseen iskunvaimentimeen. Taikamattotahdissa ei C5 Aircrossissa olla, mutta crossovereiden tyypillinen pintakovuus puuttuu, ja auto ylittää useimmat epätasaisuudet lempeästi. Ratkaisu saattaa kuitenkin tuntua lievänä hermostuneisuutena moottoritiellä.Taatusti trendikäsMaavaraa on kiitettävät 230 millimetriä, mutta ainoana vetotapana toimii etuveto. Muhkeiden puskureiden lisäksi katumaasturityyliä on loihdittu Grip Control -ajotilavalitsimella, jonka avulla etenemistä voi haastavammilla pinnoilla helpottaa. 12,3-tuumainen digitaalimittaristo tarjoaa kuljettajalle yleensä sopivan yhdistelmän tietoa. 8-tuumainen kosketusnäyttö on tuttu PSA:n muista tuotteista, ja järjestelmä huolehtii navigoinnin lisäksi esimerkiksi 360°-ympäristökameran kuvan esittämisestä.Kuljettajaa avustaa myös kattava valikoima erilaisia järjestelmiä, joista mukautuva vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla ja jalankulkijatkin havaitseva hätäjarrutustoiminto tuonevat eniten mielenrauhaa. C5 Aircross on kevyt ja helppo ajettava, ja kahdeksanpykäläinen EAT8-automaattivaihteisto toimii lähes huomaamatta. Malliston huipulla olevista 180 hevosvoiman moottoreista ykkössuosikiksi nousi Blue HDi -diesel, jonka muhkeampi vääntö sopii tilatyylittejän menoihin bensiinimoottoria paremmin.Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa – hinnat varmistuvat hiukan sitä ennen. Lataushybridiä voidaan odottaa vuonna 2020.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross-suv Citroën C5 Aircross Blue HDi 180 S&S EAT8 Shine Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (178 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 650/750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Å koda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 25.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Hyundai teki ensimmäisen ja viimeisen neliovisen, seitsenpaikkaisen katumaasturin avomallisena... 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella