17.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: trendikäs ja tavallaan tilava – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross ammentaa epäseksikkäiden tila-autojen sijaan crossovereiden tyylikirjasta. Hyvää: mukavuus, tavaratila. Huonoa: takaistuimen tilat. Citroënin mallistossa puhaltava raikas tuulenvire toi Kiinassa menestyneen C5 Aircrossin myös Euroopan markkinoille. Mallimerkintänä Citroën C5 Aircross on valmistajalle uusi, mutta suoraa sukulaisuutta löytyy C4 Spacetourerin suuntaan.Pienemmän C3 Aircrossin tavoin uutuus tuo Picassojen ja tilaihmeiden luokkaan katumaastureiden ja crossovereiden elkeitä, mutta tila-auton geenit näkyvät muhkeiden puskureiden takaa. Citroënin Airbump-kylkipuskurit noudattelevat C4 Cactuksesta tuttua tyyliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavallaan tilavaCitroën on panostanut C5 Aircrossin kohdalla erityisesti tavaratilaan, ja 580 litran suoritus onkin hyvä. Liukuvien takaistuinten ansiosta konttia voidaan vielä laajentaa 720-litraiseksi ennen takaistuinten kaatamista (suhteessa 33/33/33). Se puolestaan nostaa säläkapasiteetin aina 1 630 litraan saakka. Ranskalaisvalmistajalle on kuitenkin sattunut erikoinen arviointivirhe. C5 Aircrossin takaistuimet on sijoitettu uudelleen Eurooppaa varten, ja lopputuloksena takamatkustajien tilat eivät vastaa auton muhkeaa ulkonäköä. Perheen jälkikasvulle tilat kyllä riittävät, mutta aikuisten kanssa kannattaa välttää pitkiä päivämatkoja. Takaistuimet ovat kunnianhimoisesti myös keskenään yhtä leveät, joten reunapaikoilla matkustavat joutuvat tekemään läheistä tuttavuutta oviverhoilun kanssa.Edessä asiat ovat citroënmaisen leppoisasti, sillä muun muassa C3:n penkkien tyyliset nojatuolimaiset etuistuimet tarjoavat tilaa ja löhömäistä mukavuutta. Perinteisen jousituksen parina on ranskalaisvalmistajan uusi mukavuusiskunvaimennus, joka pyrkii tuomaan vanhojen kaasunestejousitusten taikuutta tavalliseen iskunvaimentimeen. Taikamattotahdissa ei C5 Aircrossissa olla, mutta crossovereiden tyypillinen pintakovuus puuttuu, ja auto ylittää useimmat epätasaisuudet lempeästi. Ratkaisu saattaa kuitenkin tuntua lievänä hermostuneisuutena moottoritiellä.Taatusti trendikäsMaavaraa on kiitettävät 230 millimetriä, mutta ainoana vetotapana toimii etuveto. Muhkeiden puskureiden lisäksi katumaasturityyliä on loihdittu Grip Control -ajotilavalitsimella, jonka avulla etenemistä voi haastavammilla pinnoilla helpottaa. 12,3-tuumainen digitaalimittaristo tarjoaa kuljettajalle yleensä sopivan yhdistelmän tietoa. 8-tuumainen kosketusnäyttö on tuttu PSA:n muista tuotteista, ja järjestelmä huolehtii navigoinnin lisäksi esimerkiksi 360°-ympäristökameran kuvan esittämisestä.Kuljettajaa avustaa myös kattava valikoima erilaisia järjestelmiä, joista mukautuva vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla ja jalankulkijatkin havaitseva hätäjarrutustoiminto tuonevat eniten mielenrauhaa. C5 Aircross on kevyt ja helppo ajettava, ja kahdeksanpykäläinen EAT8-automaattivaihteisto toimii lähes huomaamatta. Malliston huipulla olevista 180 hevosvoiman moottoreista ykkössuosikiksi nousi Blue HDi -diesel, jonka muhkeampi vääntö sopii tilatyylittejän menoihin bensiinimoottoria paremmin.Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa – hinnat varmistuvat hiukan sitä ennen. Lataushybridiä voidaan odottaa vuonna 2020.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross-suv Citroën C5 Aircross Blue HDi 180 S&S EAT8 Shine Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (178 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 650/750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja