17.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: trendikäs ja tavallaan tilava – Citroën C5 Aircross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C5 Aircross ammentaa epäseksikkäiden tila-autojen sijaan crossovereiden tyylikirjasta. Hyvää: mukavuus, tavaratila. Huonoa: takaistuimen tilat. Citroënin mallistossa puhaltava raikas tuulenvire toi Kiinassa menestyneen C5 Aircrossin myös Euroopan markkinoille. Mallimerkintänä Citroën C5 Aircross on valmistajalle uusi, mutta suoraa sukulaisuutta löytyy C4 Spacetourerin suuntaan.Pienemmän C3 Aircrossin tavoin uutuus tuo Picassojen ja tilaihmeiden luokkaan katumaastureiden ja crossovereiden elkeitä, mutta tila-auton geenit näkyvät muhkeiden puskureiden takaa. Citroënin Airbump-kylkipuskurit noudattelevat C4 Cactuksesta tuttua tyyliä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavallaan tilavaCitroën on panostanut C5 Aircrossin kohdalla erityisesti tavaratilaan, ja 580 litran suoritus onkin hyvä. Liukuvien takaistuinten ansiosta konttia voidaan vielä laajentaa 720-litraiseksi ennen takaistuinten kaatamista (suhteessa 33/33/33). Se puolestaan nostaa säläkapasiteetin aina 1 630 litraan saakka. Ranskalaisvalmistajalle on kuitenkin sattunut erikoinen arviointivirhe. C5 Aircrossin takaistuimet on sijoitettu uudelleen Eurooppaa varten, ja lopputuloksena takamatkustajien tilat eivät vastaa auton muhkeaa ulkonäköä. Perheen jälkikasvulle tilat kyllä riittävät, mutta aikuisten kanssa kannattaa välttää pitkiä päivämatkoja. Takaistuimet ovat kunnianhimoisesti myös keskenään yhtä leveät, joten reunapaikoilla matkustavat joutuvat tekemään läheistä tuttavuutta oviverhoilun kanssa.Edessä asiat ovat citroënmaisen leppoisasti, sillä muun muassa C3:n penkkien tyyliset nojatuolimaiset etuistuimet tarjoavat tilaa ja löhömäistä mukavuutta. Perinteisen jousituksen parina on ranskalaisvalmistajan uusi mukavuusiskunvaimennus, joka pyrkii tuomaan vanhojen kaasunestejousitusten taikuutta tavalliseen iskunvaimentimeen. Taikamattotahdissa ei C5 Aircrossissa olla, mutta crossovereiden tyypillinen pintakovuus puuttuu, ja auto ylittää useimmat epätasaisuudet lempeästi. Ratkaisu saattaa kuitenkin tuntua lievänä hermostuneisuutena moottoritiellä.Taatusti trendikäsMaavaraa on kiitettävät 230 millimetriä, mutta ainoana vetotapana toimii etuveto. Muhkeiden puskureiden lisäksi katumaasturityyliä on loihdittu Grip Control -ajotilavalitsimella, jonka avulla etenemistä voi haastavammilla pinnoilla helpottaa. 12,3-tuumainen digitaalimittaristo tarjoaa kuljettajalle yleensä sopivan yhdistelmän tietoa. 8-tuumainen kosketusnäyttö on tuttu PSA:n muista tuotteista, ja järjestelmä huolehtii navigoinnin lisäksi esimerkiksi 360°-ympäristökameran kuvan esittämisestä.Kuljettajaa avustaa myös kattava valikoima erilaisia järjestelmiä, joista mukautuva vakionopeudensäädin ruuhkatoiminnolla ja jalankulkijatkin havaitseva hätäjarrutustoiminto tuonevat eniten mielenrauhaa. C5 Aircross on kevyt ja helppo ajettava, ja kahdeksanpykäläinen EAT8-automaattivaihteisto toimii lähes huomaamatta. Malliston huipulla olevista 180 hevosvoiman moottoreista ykkössuosikiksi nousi Blue HDi -diesel, jonka muhkeampi vääntö sopii tilatyylittejän menoihin bensiinimoottoria paremmin.Suomessa Citroën C5 Aircross nähdään maaliskuussa – hinnat varmistuvat hiukan sitä ennen. Lataushybridiä voidaan odottaa vuonna 2020.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.citroen.fi/c5-aircross-suv Citroën C5 Aircross Blue HDi 180 S&S EAT8 Shine Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (178 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4500 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1690 mm, akseliväli 2730 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 1 650/750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa