19.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ei turhan korea – Kia Sportage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage tarjoaa premiumia, mutta valmistajan asettamissa rajoissa. Hyvää: väljät sisätilat, selkeä ohjaamo. Huonoa: nypyttävä jousitus, tunnoton ohjaus, kovat muovimateriaalit. Korealaiset ovat selvästi löytäneet autojen suunnittelussa oman mukavuustasonsa. Tämä korostuu, kun koeajoon osui täysillä varusteilla ladattu Kia Sportage.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän kaunis alkuKorealaiset autot tekivät todellisen maihinnousunsa Suomen markkinoille Hyundain (vuonna 2001), Daewoon (2003) ja Kian (2004) voimin. Näistä Hyundai oli koettanut kepillä jäätä jo 1990-luvun aikana.Kolmikon kehityskaarta ja sopeutumista Eurooppaan oli erityisen mielenkiintoista seurata. Alkuun autot näyttivät oudoilta, eräät mallit suorastaan rumilta, eikä makuasioista niiden kohdalla tarvinnut juuri kiistellä.Sisustuksetkaan eivät aivan vastanneet meikäläistä suuntausta. Kummallisia kojelautoja, halvan oloista muovia ja kaiken kukkuraksi erikoinen, imelä haju, joka paljasti auton kotimaan pelkän hajuaistin perusteella.Kehitys kehittyi…Sitten tapahtui – ja nopeassa tahdissa. Niin sanottu laatuvaikutelma, eli osien ja materiaalien yhteensopivuus sekä viimeistely koheni malli mallilta suorastaan hämmästyttävän nopeasti. Pian oli saavutettu jo kohtalaisen hyvä taso.Sama päti korealaisautojen ulkonäköön. Aluksi villit vinosilmäajovalot ja irvistävät maskit korvattiin traditionaalisilla. Sitten myös yleismuotoiluun otettiin vaikutteita muista automaista. Jossain välissä se tuoksukin katosi.Pinnan alla asiat olivat melko hyvällä mallilla jo ennen muodonmuutosta. Osa korealaisautoista oli itse asiassa yllättävän hyviä ajettavia, ja monessa muussakin ominaisuudessa koettiin ilahtumisen hetkiä.Vaikutti vain ajan kysymykseltä, milloin korealaiset saavuttaisivat japanilaiset ja eurooppalaiset, ja menisivät saman tien heittämällä ohitse. Osittain näin on tapahtunutkin. Etenkin, kun laatu on vastannut odotuksia ja takuut venytetty pitkiksi.Se lopullinen puristus on kuitenkin jäänyt toistaiseksi näkemättä. Itse asiassa tällä hetkellä näyttää siltä, että korealaisten lupaavasti kiihtynyt kehitys näyttää jopa pysähtyneen – ja mielenkiintoisin kysymys tässä on se, onko tuo tehty aivan tarkoituksella.…ja sitten pysähtyiKia Sportage, varustettuna malliston tehokkaimmalla dieselmoottorilla, nelivedolla, automaattivaihteistolla sekä toiseksi loisteliaimmalla varustetasolla kuvaa korealaisten nykytilaa erittäin hyvin.Etenkin noihin menneisiin muotoihin nähden auto näyttää monien mielestä yksiselitteisen hyvältä. Keulan ja perän ilmeet ovat rohkeat, mutteivät enää mauttomat. Salonkikelpoisuus maanosassamme on selvästi saavutettu.Sen sijaan sisustuksessa ei ole nähty uutta pitkään aikaan. Omituinen Sportagen kojelauta ei suinkaan ole, päinvastoin. Se miellyttää silmää ja on yksi havainnollisimmista, kun miltei jokaiselle toiminnolle on varattu oma, selkeä ja suurikokoinen nappulansa.Mutta hänelle, joka tykkää hypistellä kivan tuntuisia pintoja, nämä kovanliukkaat muovit eivät valitettavasti anna mitään. Välimatka eurooppalaisiin on venähtänyt suureksi kuin varkain, jälleen kerran.Asia kulminoituu koeajoauton Business Premium -varusteluun kuuluvaan nahkaverhoiluun. Sillä ei Sportagesta saa loistokasta, ainakaan näiden muoviosien kanssa. Liki 50 000 euron hintaan tätä jo toivoisi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa, muttei riemuaSelkeyden lisäksi Sportage tarjoaa oivat tilat. Ajoasennossa ja laakeassa istuimessa ei ole moitittavaa, ei liioin takaistuimen väljyydessä. Korin perussuunnittelu on korealaisilla siis enemmän kuin hallussa.Sitä vastoin alusta ja ohjaus palauttavat arjen. Jousitus tuntuu kautta linjan pintakovalta, kori keinahtelevalta ja ratin kautta välittyvä tuntuma puutteelliselta. Melutaso on suhteessa paremmalla tolalla.Ja kyse on sentään uudesta automallista. En jaksa uskoa, etteivätkö Kian suunnittelijat osaisi tehdä asioita paremminkin. Ilmeisesti on vain todettu, että nykytaso myy riittävän hyvin, eikä siitä ole ainakaan toistaiseksi syytä kiirehtiä eteenpäin.Autoonsa vaativasti suhtautuvalle tämä valitettavasti ilmenee tietynlaisena vanhanaikaisuutena. Edullisimmillaan Sportage irtoaa bensaetuvetona melkein puolet halvemmalla. 27 000 euron luokassa laatuvaikutelma alkaakin jo riittää, mutta vain juuri ja juuri.Tietotaidon piilotteluaJäämme siis odottamaan, milloin aivan ilmeinen tietotaito suodattuu itse tuotteisiin. Pallo automaailman valloitukseen on nyt siis korealaisilla itsellään. Nurkan takana odottaa taatusti kaikenlaista, eli viimeistä sanaa ei ole varmastikaan ole vielä sanottu.Toivotammekin uuden takavetoisen Kia Stingerin kaltaiset valopilkut tervetulleiksi myös maltillisemman hintaisten Kia-mallien keskuuteen.Lue lisää: Kia SportageTeksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Kia Sportage 2.0 AWD CRDi Business Premium A/T 185 hv Hinta alkaen 49 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 991 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 136 kW (185 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan