27.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: tuunausta tunnollisille – Ford Focus ST-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus ST-Line sopii sportiksi, etenkin yleisille teille. Hyvää: ajettavuus, vauhdikas varustelu. Huonoa: moottorin alavääntö, vanhanaikaiset valikot. Valittelimme syksyisessä Ford Focus RS -koeajossamme sitä, että muuten erinomainen auto menee Suomen nopeusrajoitetuilla teillä vähän hukkaan. Esimerkiksi tyypillisellä 80 km/h mutkapätkällä RS vaatii vain kevyttä ratin kääntelyä, ja samalla 350 hevosvoiman moottori hyrrää melkein tyhjäkäyntiä.Riemu repeää vasta radalla, missä RS on epäilemättä elementissään. Mutta kenenpä työmatka asemoituu niin, että pystyy päästelemään osan taipaleesta moottorirataa pitkin? Pelkkää päiväunta, vaikka sattuisikin asumaan esimerkiksi Hämeenlinnassa tai Loimaalla, kuuluisien vauhtistadionien maaperillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteen ja järjen liittoSamainen suorituskyvyn ja liikenneturvallisuuden epäsuhta vaivaa tietenkin myös 250 hevosvoimalla ryyditettyä ST-Focusta, kuten tämän lajityypin autoja yleisemminkin.Niinpä malliston tuorein, urheilutilpehööreillä koristeltu mutta säyseämmin moottoroitu Ford Focus ST-Line, alkaa kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta – jos järjellä nyt on vauhtiversioiden kanssa ylipäätään mitään tekemistä.Pieni tuunaus ei tunnu tässä tapauksessa päälle liimatulta, tunnetaanhan jo perus-Focukset erinomaisesta ajettavuudestaan. Lähtökohta on siis jo valmiiksi useimpia kilpailijoita dynaamisempi.Ei pelkkää meikkiäUlkoisesti Ford Focus ST-Line muistuttaa elävästi suorituskykyisempiä veljiään, sillä muun muassa etusäleikköä, puskureita, helmoja ja vanteita on muokattu.Sisustuksessa voi bongata sporttisemmat istuimet, nahkaratin, vaihdekepin nupin ja polkimet. Teknisenä erona on 10 millimetriä matalampi, ja siis jäykempi, alusta.ST-Linen moottorivalikoima on jopa laajempi kuin Focuksen Trend- tai Titanium-tasoissa, sillä 1,0- ja 1,5-litraisten bensaturbojen sekä 1,5-litraisen turbodieselin lisäksi ST-Linen saa yksinoikeudella myös kaksilitraisella dieselillä.Automaattivaihteisto ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vaihdelavoilla on tarjolla jokaisen koneen yhteyteen. Kuljetuskyvyllä ja urheilullisuudella tasapainoilevat voivat valita Wagon-farmarimallin, mutta neliovinen sedan on jätetty ST-Linesta kokonaan pois.100+100 hv poisKoeajoimme Ford Focus ST-Linen ehkä osuvimmalla voimanlähteellä eli ahdetulla 1.5 Ecoboost -bensamyllyllä. Sen 150 hv -painoksen osalta hintaeroa kertyy malliston perustasoon eli Trendiin noin kaksituhatta euroa. Lisäksi tuotannossa on saman moottorin 182 hevosvoiman versio, jota Trendiin ei saa lainkaan.Puolitoistasataa hevosta liikuttavat Focusta varsin tavanomaiseen tahtiin. Alavääntö tuntuu normaalissa siirtymäajossa jopa hieman vajaamittaiselta, sillä ylimääräistä voimaa pitää kutitella korkeammilta kierroksilta kuin tällaisissa pienehköissä bensaturboissa keskimäärin.Hieman jähmeä tunne leimaa autoa muutenkin. Ohjausta ei ole tehostettu erityisen kevyeksi edes hitaassa vauhdissa, ja vaihdekeppi on muiden Focusten tapaan sijoitettu varsin oikealle ja eteen – kurottelun ohella käsi on osua keskikonsoliin nopeasti vaihdettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinnemenoaFocus ST-Line kaipaa siis vähän ronskimpaa kättä, jotta se alkaa tanssahdella kuljettajan haluamaan tahtiin.Kun kierrokset pitää yllä ja ottaa ratista kaksin käsin kiinni, mutkatiellä on yllättävänkin kivaa. Ajettavuus on niin ohjauksen kuin alustan puolesta todella mallissaan, ja kuppipenkit pitävät matkustajat kivasti muotissa.Muuten tämäkin Focus on toimiva käyttöauto, eli kuten aiemmissakin versioissa, ajettavuuden hauskuus ei ole astunut käyttökelpoisuuden varpaille esimerkiksi epämukavuutena tai muuna ärsyttävyytenä.Silti edellä mainitut moottorin ominaisuudet ja vaikkapa kojelaudan käyttöliittymä alkavat kavaltaa mallin korkeahkon iän. Toivommekin, että seuraavakin sukupolvi säilyttää perusvireytensä – muissakin kuin niissä tehomalleissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus ST-Line 1.5 Ecoboost 150 hv Start/Stop M6 Hinta alkaen 25 959 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 398 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 0600 r/min Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää