27.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: tuunausta tunnollisille – Ford Focus ST-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus ST-Line sopii sportiksi, etenkin yleisille teille. Hyvää: ajettavuus, vauhdikas varustelu. Huonoa: moottorin alavääntö, vanhanaikaiset valikot. Valittelimme syksyisessä Ford Focus RS -koeajossamme sitä, että muuten erinomainen auto menee Suomen nopeusrajoitetuilla teillä vähän hukkaan. Esimerkiksi tyypillisellä 80 km/h mutkapätkällä RS vaatii vain kevyttä ratin kääntelyä, ja samalla 350 hevosvoiman moottori hyrrää melkein tyhjäkäyntiä.Riemu repeää vasta radalla, missä RS on epäilemättä elementissään. Mutta kenenpä työmatka asemoituu niin, että pystyy päästelemään osan taipaleesta moottorirataa pitkin? Pelkkää päiväunta, vaikka sattuisikin asumaan esimerkiksi Hämeenlinnassa tai Loimaalla, kuuluisien vauhtistadionien maaperillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunteen ja järjen liittoSamainen suorituskyvyn ja liikenneturvallisuuden epäsuhta vaivaa tietenkin myös 250 hevosvoimalla ryyditettyä ST-Focusta, kuten tämän lajityypin autoja yleisemminkin.Niinpä malliston tuorein, urheilutilpehööreillä koristeltu mutta säyseämmin moottoroitu Ford Focus ST-Line, alkaa kuulostaa järkevältä vaihtoehdolta – jos järjellä nyt on vauhtiversioiden kanssa ylipäätään mitään tekemistä.Pieni tuunaus ei tunnu tässä tapauksessa päälle liimatulta, tunnetaanhan jo perus-Focukset erinomaisesta ajettavuudestaan. Lähtökohta on siis jo valmiiksi useimpia kilpailijoita dynaamisempi.Ei pelkkää meikkiäUlkoisesti Ford Focus ST-Line muistuttaa elävästi suorituskykyisempiä veljiään, sillä muun muassa etusäleikköä, puskureita, helmoja ja vanteita on muokattu.Sisustuksessa voi bongata sporttisemmat istuimet, nahkaratin, vaihdekepin nupin ja polkimet. Teknisenä erona on 10 millimetriä matalampi, ja siis jäykempi, alusta.ST-Linen moottorivalikoima on jopa laajempi kuin Focuksen Trend- tai Titanium-tasoissa, sillä 1,0- ja 1,5-litraisten bensaturbojen sekä 1,5-litraisen turbodieselin lisäksi ST-Linen saa yksinoikeudella myös kaksilitraisella dieselillä.Automaattivaihteisto ohjauspyörän taakse sijoitetuilla vaihdelavoilla on tarjolla jokaisen koneen yhteyteen. Kuljetuskyvyllä ja urheilullisuudella tasapainoilevat voivat valita Wagon-farmarimallin, mutta neliovinen sedan on jätetty ST-Linesta kokonaan pois.100+100 hv poisKoeajoimme Ford Focus ST-Linen ehkä osuvimmalla voimanlähteellä eli ahdetulla 1.5 Ecoboost -bensamyllyllä. Sen 150 hv -painoksen osalta hintaeroa kertyy malliston perustasoon eli Trendiin noin kaksituhatta euroa. Lisäksi tuotannossa on saman moottorin 182 hevosvoiman versio, jota Trendiin ei saa lainkaan.Puolitoistasataa hevosta liikuttavat Focusta varsin tavanomaiseen tahtiin. Alavääntö tuntuu normaalissa siirtymäajossa jopa hieman vajaamittaiselta, sillä ylimääräistä voimaa pitää kutitella korkeammilta kierroksilta kuin tällaisissa pienehköissä bensaturboissa keskimäärin.Hieman jähmeä tunne leimaa autoa muutenkin. Ohjausta ei ole tehostettu erityisen kevyeksi edes hitaassa vauhdissa, ja vaihdekeppi on muiden Focusten tapaan sijoitettu varsin oikealle ja eteen – kurottelun ohella käsi on osua keskikonsoliin nopeasti vaihdettaessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinnemenoaFocus ST-Line kaipaa siis vähän ronskimpaa kättä, jotta se alkaa tanssahdella kuljettajan haluamaan tahtiin.Kun kierrokset pitää yllä ja ottaa ratista kaksin käsin kiinni, mutkatiellä on yllättävänkin kivaa. Ajettavuus on niin ohjauksen kuin alustan puolesta todella mallissaan, ja kuppipenkit pitävät matkustajat kivasti muotissa.Muuten tämäkin Focus on toimiva käyttöauto, eli kuten aiemmissakin versioissa, ajettavuuden hauskuus ei ole astunut käyttökelpoisuuden varpaille esimerkiksi epämukavuutena tai muuna ärsyttävyytenä.Silti edellä mainitut moottorin ominaisuudet ja vaikkapa kojelaudan käyttöliittymä alkavat kavaltaa mallin korkeahkon iän. Toivommekin, että seuraavakin sukupolvi säilyttää perusvireytensä – muissakin kuin niissä tehomalleissa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Focus ST-Line 1.5 Ecoboost 150 hv Start/Stop M6 Hinta alkaen 25 959 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 398 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 0600 r/min Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 240 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4358 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1484 mm, akseliväli 2648 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen