14.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ukkosen jumala – Audi RS 6 Performance Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 6 Performance on kuin lähestyvä ukkosrintama. Se jyrisee uhkaavasti, mutta pysyy etäällä – jos kuljettaja niin haluaa. Kevyellä kaasunpainalluksella rajuilma pääsee välittömästi irti. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, tilat, äänimaailma. Huonoa: kulutus, autovero. Audi RS 6 Performance on hämmentävän hieno auto. Sen kuvailemiseen on otettava superlatiivit avuksi. 605 hevosvoimaa on järisyttävä lukema 5-paikkaisessa perheautossa. Vääntöäkin on muhkeat 750 newtonmetriä.Vertailun vuoksi esimerkiksi Lamborghini Huracán jää näistä lukemista altavastaajaksi 5,2 litran V10 -moottorista huolimatta. Vastaavat luvut ovat 573 hevosvoimaa ja 533 newtonmetriä.Vääntöä Audi tarvitseekin, sillä se painaa yli 2000 kiloa. Painosta huolimatta 0-100 kiihdytys vie vain 3,7 sekuntia. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 305 km/h. Näillä lukemilla pärjää hyvin jopa urheiluautojen eliitille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tehoaAudi RS 6 Performancen 4-litrainen alumiinikasi on varustettu kahdella turboahtimella. Tehoa on tavalliseen RS6:een verrattuna 45 hevosvoimaa enemmän. Lisähevosten syy lienee Mercedes-AMG E 63 S -mallissa, joka Audin Performance-lisähevosvoimista huolimatta pysyy turvan mitan edellä. Kilpailu kiristyy entisestään, kun BMW uusi M5 saapuu nelivetoisena.Neliveto tarpeenAudin turbovoimalan jatkeena on 8-vaihteinen Tiptronic -automaattivaihteisto. Voima siirtyy tiehen nelivedon avustuksella. Jatkuva neliveto on tarpeen, sillä siitäkin huolimatta Audi luistelee tarvittaessa näyttävästi nelipyöräluisussa. Varsinkin jos tien pinta on märkä. Voimalinja toimii esimerkillisesti. Automaatti vaihtaa nykimättä ja sen reagointi on salamannopeaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy... ja ne pakoäänetMoottorin voimavarat tuntuvat loputtomilta. Audi RS 6 Performance asettaa kuljettajan vaikeaan asemaan, sillä sen voimaa on vaikea vastustaa. Pakoputkista kantautuva jylinä, ja vaihteen vaihtoa säestävä pauke saa sydämen hakkaamaan rajusti. Dynamic asetus tiukentaa jousituksen ja iskunvaimennuksen hyökkäysvalmiuteen. Vaihteisto vaihtaa valmiiksi pari pykälää alemmaksi ja pakoputket avartuvat ammolleen. Moottorijarrutuksessa ilmoille kantautuu mahtava jytinä. Perheautosta murisee kuin täysverinen kilpa-auto.Urheiluauto perheauton vaatteissaRS 6:n hienous piilee siinä, että se on urheiluauton suorituskyvystä huolimatta mukava ja tilava perheauto. Lisäksi kun malttaa pitää säätöasetuksen Comfort asennossa, pakoäänetkin pysyvät vaimeina. Ainoastaan etäinen jyrinä kertoo uinuvasta jättiläisestä konehuoneessa.Mainiosti toimiva ilmajousitus on täydellinen yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Tiukimmalla Dynamic-asetuksellakaan jousitus ei tunnu liian kovalta. Ei siitäkään huolimatta, vaikka vanteet ovat 21 tuumaiset. Performance mallin vakiorengaskoko on 285/30 R21.Iso ja suorituskykyinen farmariauto tarvitsee myös isot jarrut. Audi pysähtyy tehokkaasti yhtä nopeasti kuin on nopeuden kerännytkin. Lisävarusteena on tarjolla myös keraamiset jarrut. Lisähinta on vaikuttavat 17 200 euroa. RS 6 lokasuojat ovat vakiomallia leveämmät. Takapuskurin alla on ilmanohjain ja sen laidoilla vaikuttavan kokoiset pakoputkenpäät. Muuten ulkomuoto on jopa aavistuksen hillitty. Voimasta kertoo ulospäin parhaiten moottorin jyrinä.Kattava varustelu, mutta lisääkin on tarjollaAudi RS 6 Performancen sisätilat ovat mustanpuhuvat. Nahkaa ja koristeompeleita, sekä sopivasti hiilikuitukoristeita. Sähköllä säätyvät urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen tuen. Säätövarat ovat riittävät ja sivutukea voi säätää sopivaksi. Mittaristo sen sijaan on edelleen on analoginen.Isojen mittareiden keskellä on näyttö, johon saa esimerkiksi navigaattorin karttanäkymän tai nopeusnäytön numeerisesti. Kojelaudan päällä oleva Heads Up display maksaa lisää 2846 euroa. Se heijastaa näkökenttään nopeuden, sekä tiellä vallitsevan nopeusrajoituksen. Näin kalliin auton ostajalle se voi olla pieni summa siitä, että välttää ylinopeussakot. Koeajoauton hintalapussa lukee 230 753 euroa, josta lisävarusteiden osuus on noin 20 000 euroa. Se on järkyttävä kasa euroja, mutta kaikki on niin suhteellista. Lähes neljännesmiljoonalla saa tilavan perheauton ja urheiluauton samoissa kuorissa.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Performa¬nce 4.0 V8 TFSI 445 kW quattro tiptronic Hinta alkaen 198 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 230 753 € Moottori Bensiinimoottori 3993 cm³,, 8-sylinteriä, 2 turboahdinta, 8-v. automaatti, neliveto Teho 445 kW (605 hv), 6100–6800 r/min Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 2086 mm, korkeus 6141 mm, akseliväli 2915 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?