14.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Ukkosen jumala – Audi RS 6 Performance Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi RS 6 Performance on kuin lähestyvä ukkosrintama. Se jyrisee uhkaavasti, mutta pysyy etäällä – jos kuljettaja niin haluaa. Kevyellä kaasunpainalluksella rajuilma pääsee välittömästi irti. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, tilat, äänimaailma. Huonoa: kulutus, autovero. Audi RS 6 Performance on hämmentävän hieno auto. Sen kuvailemiseen on otettava superlatiivit avuksi. 605 hevosvoimaa on järisyttävä lukema 5-paikkaisessa perheautossa. Vääntöäkin on muhkeat 750 newtonmetriä.Vertailun vuoksi esimerkiksi Lamborghini Huracán jää näistä lukemista altavastaajaksi 5,2 litran V10 -moottorista huolimatta. Vastaavat luvut ovat 573 hevosvoimaa ja 533 newtonmetriä.Vääntöä Audi tarvitseekin, sillä se painaa yli 2000 kiloa. Painosta huolimatta 0-100 kiihdytys vie vain 3,7 sekuntia. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 305 km/h. Näillä lukemilla pärjää hyvin jopa urheiluautojen eliitille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tehoaAudi RS 6 Performancen 4-litrainen alumiinikasi on varustettu kahdella turboahtimella. Tehoa on tavalliseen RS6:een verrattuna 45 hevosvoimaa enemmän. Lisähevosten syy lienee Mercedes-AMG E 63 S -mallissa, joka Audin Performance-lisähevosvoimista huolimatta pysyy turvan mitan edellä. Kilpailu kiristyy entisestään, kun BMW uusi M5 saapuu nelivetoisena.Neliveto tarpeenAudin turbovoimalan jatkeena on 8-vaihteinen Tiptronic -automaattivaihteisto. Voima siirtyy tiehen nelivedon avustuksella. Jatkuva neliveto on tarpeen, sillä siitäkin huolimatta Audi luistelee tarvittaessa näyttävästi nelipyöräluisussa. Varsinkin jos tien pinta on märkä. Voimalinja toimii esimerkillisesti. Automaatti vaihtaa nykimättä ja sen reagointi on salamannopeaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy... ja ne pakoäänetMoottorin voimavarat tuntuvat loputtomilta. Audi RS 6 Performance asettaa kuljettajan vaikeaan asemaan, sillä sen voimaa on vaikea vastustaa. Pakoputkista kantautuva jylinä, ja vaihteen vaihtoa säestävä pauke saa sydämen hakkaamaan rajusti. Dynamic asetus tiukentaa jousituksen ja iskunvaimennuksen hyökkäysvalmiuteen. Vaihteisto vaihtaa valmiiksi pari pykälää alemmaksi ja pakoputket avartuvat ammolleen. Moottorijarrutuksessa ilmoille kantautuu mahtava jytinä. Perheautosta murisee kuin täysverinen kilpa-auto.Urheiluauto perheauton vaatteissaRS 6:n hienous piilee siinä, että se on urheiluauton suorituskyvystä huolimatta mukava ja tilava perheauto. Lisäksi kun malttaa pitää säätöasetuksen Comfort asennossa, pakoäänetkin pysyvät vaimeina. Ainoastaan etäinen jyrinä kertoo uinuvasta jättiläisestä konehuoneessa.Mainiosti toimiva ilmajousitus on täydellinen yhdistelmä urheilullisuutta ja mukavuutta. Tiukimmalla Dynamic-asetuksellakaan jousitus ei tunnu liian kovalta. Ei siitäkään huolimatta, vaikka vanteet ovat 21 tuumaiset. Performance mallin vakiorengaskoko on 285/30 R21.Iso ja suorituskykyinen farmariauto tarvitsee myös isot jarrut. Audi pysähtyy tehokkaasti yhtä nopeasti kuin on nopeuden kerännytkin. Lisävarusteena on tarjolla myös keraamiset jarrut. Lisähinta on vaikuttavat 17 200 euroa. RS 6 lokasuojat ovat vakiomallia leveämmät. Takapuskurin alla on ilmanohjain ja sen laidoilla vaikuttavan kokoiset pakoputkenpäät. Muuten ulkomuoto on jopa aavistuksen hillitty. Voimasta kertoo ulospäin parhaiten moottorin jyrinä.Kattava varustelu, mutta lisääkin on tarjollaAudi RS 6 Performancen sisätilat ovat mustanpuhuvat. Nahkaa ja koristeompeleita, sekä sopivasti hiilikuitukoristeita. Sähköllä säätyvät urheiluistuimet tarjoavat erinomaisen tuen. Säätövarat ovat riittävät ja sivutukea voi säätää sopivaksi. Mittaristo sen sijaan on edelleen on analoginen.Isojen mittareiden keskellä on näyttö, johon saa esimerkiksi navigaattorin karttanäkymän tai nopeusnäytön numeerisesti. Kojelaudan päällä oleva Heads Up display maksaa lisää 2846 euroa. Se heijastaa näkökenttään nopeuden, sekä tiellä vallitsevan nopeusrajoituksen. Näin kalliin auton ostajalle se voi olla pieni summa siitä, että välttää ylinopeussakot. Koeajoauton hintalapussa lukee 230 753 euroa, josta lisävarusteiden osuus on noin 20 000 euroa. Se on järkyttävä kasa euroja, mutta kaikki on niin suhteellista. Lähes neljännesmiljoonalla saa tilavan perheauton ja urheiluauton samoissa kuorissa.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Performa¬nce 4.0 V8 TFSI 445 kW quattro tiptronic Hinta alkaen 198 355 € Koeajetun auton hinta varusteineen 230 753 € Moottori Bensiinimoottori 3993 cm³,, 8-sylinteriä, 2 turboahdinta, 8-v. automaatti, neliveto Teho 445 kW (605 hv), 6100–6800 r/min Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Vääntö 750 Nm (1750–6000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 2086 mm, korkeus 6141 mm, akseliväli 2915 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?