4.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudella ilmeellä kaupunkiin – Škoda Citigo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston pienin, Škoda Citigo, pesi kasvonsa ja kasvatti avustinkatrastaan. Hyvää: ketterä ajettava, napakka vaihteisto, tilat. Huonoa: sisämelu, etuistuimen säätö, suuntavakaus maantiellä, hinta varusteltuna. Moottorin koeajama Škoda Citigo 1.0 75 Dynamic on hyvä kaupunkiauto. Malli on käynyt lävitse kasvojenkohotuksen, jonka osasia ovat uusi keulailme ja konepelti, uusiksi muotoiltu puskuri tarkoittaa sen alaosan aiempaa leveämpää kitaa.Hätäjarrutusavustin on ehkäisemässä peräänajoja, se toimii automaattisesti nopeusvälillä 5–30 km/h. Tarvittaessa järjestelmä seisauttaa auton.Škodamaisuutta on sateenvarjo etumatkustajan istuimen alla ja kääntyvä kassikoukku hansikaslokeron kahvassa.Myös mittariston ilme on päivittynyt. Harmi kyllä, sen yläosa jää ratin taakse näkökatveeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäyseä tapausYksilitraisen vapaasti hengittävän moottorin käyntiääni on yllättävän tasainen, säyseä ja miellyttävä kolmisylinteriseksi. Turbo toisi etenemiseen lisäpuhtia, mutta sen puute ei tee autosta kuitenkaan toivottoman laiskaa. Tehoa on tarjolla 75 hevosvoimaa, joka riittää hyvin kevyen auton tarpeisiin kaupungissa ja taajamassa.Citigolla pärjää toki maantielläkin, kunhan muistaa, ettei kannata haaveilla rekkojen ohituksista ylämäissä.Lyhyenä Citigo on altis voimakkaille sivutuulille. Citigo on näissä suhteissa tyypillinen autoluokkansa edustaja.Ohjaustuntuma on luonteva. Kaupunkiruuhkissa Citigo on vaivattoman rivakka, kunhan vaihtaa uutta vaihdetta silmään riittävän ahkerasti. Viisilovisen vaihteiston välitykset ovat toimivat ja vaihdekepin liikeradat täsmälliset.Ja ehdoton valtti on pysäköinti. Citigolla löytyy kätevästi isompiensa jättämiä lokosia kadunvarsilta, joihin auto taittuu kertaviikkauksella.Vaikkei sekalaisessa koeajossa aivan ylletty luvattuun yhdistettyyn keskikulutukseen (4,4 l/100 km), on auto miellyttävän pihi tapaus.Ajoasennon etsintääKuljettaja saa aseteltua ajoasennon varsin hyvin mieleisekseen, mutta pitkäkoipisemmalla voisi olla tukalaa, sillä ohjauspyörä ei säädy syvyyssuunnassa.Etuistuin jättää toivomisen varaa. Etenkin istuinosan sivutuki saisi olla napakampi. Selkänojan karkealovinen vipusäätö ei vedä vertoja tarkempitoimiselle pyörösäätimelle.Plussaa on, että ovet aukeavat laajalle, joten autoon ja autosta on vaivatonta käydä.Ei liene yllätys, että tämän kokoluokan autossa takana istuvilla on tyköistuva tunnelma. Polvet nousevat korkealle ja jalkatila on kortilla. Auton matkustamotilojen tilankäyttö on silti toimivaa. Pyörät ovat aivan auton kulmissa, joten kaikki niiden väliin säästyvä tila on käytetty taiten hyväksi.Tavaratila ei ole kovin avara, mutta 251-litraisena ja selkeämuotoisena riittävä.Škoda Citigon akilleen kantapää on äänieristys. Terävät tärähdykset välittyvät eturenkaista myös ääninä. Renkaiden rallatuksen lisäksi sisälle ja korviin kantavat erilaiset kumahtelut myös jostain takaviistosta. Luonnollista kyllä, ajoäänet kuuluvat häiritsevinä sisälle sitä kovempaa, mitä kovempaa ajetaan.Hinta ratkaisee – ja varusteluPienet kaupunkiautot ovat nykyisin niin haluttaessa varsin muhkeasti varusteltuja. Jos kukkaro vaan kestää, niin näppärät arkiautot saa räätälöityä mieleisikeen niin ajoturvallisuutta tuovien varusteiden kuin mukavuutta lisäävienkin herkkujen osalta.Pikkuauton ostaja toivoo näppärää, tyylikästä ja turvallista käyttöautoa, jossa on vaivatonta ajoa takaava voimalinja – mahdollisimman varusteltuna mutta myös kohtuuhintaisena. Yhtälö on yhtä hankala kuin mahdotonkin. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa, jostakin on tingittävä.Koeajetussa Citigo-yksilössä on lisävarusteina muun muassa vakionopeudensäädin, Move&Fun-kännykkäteline, etusumuvalot kääntymisvaloilla, poppikone vahvistimella ja subwooferilla, pirteä Kiwi Green -erikoisväri ja sisälle ilmettä luova mustien koristelistojen Dynamic-paketti.Varustelun kääntöpuolena on suolaiseksi kohoava hinta. Jos 3,6-metrinen kaupunkikuljin maksaa koeajoyksilön tapaan lisävarusteineen jo 17 202 euroa, ollaan kipurajoilla.Pikkuautoissa hinta on tärkeä tekijä: muutama sata euroa varustetasojen tai automerkkien välillä voi ratkaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme sisarmalliaKoeajettu Škoda Citigo jakaa saman perustekniikan sisarmallien Volkswagen Upin ja Seat Miin kanssa. Hintavertailun näiden mallien kesken voi tehdä vain suuntaa antavasti, sillä eri keulamerkkien alla on toisistaan eroavia vaihteistoja ja varustekokonaisuuksia.Koeajo-Citigon saa tällä voimalinjalla varustettuna edullisimmillaan 13 991 eurolla. Ambition-varustetasolla voi tosin vain haikailla esimerkiksi automaatti-ilmastoinnista, etusumuvaloista, tummennetuista taka- ja sivuikkunoista tai pysäköintitutkasta taakse.Seat Mii 75-hevosvoimaisena (1.0 Start&Stop Style) maksaa ilman lisävarusteita 14 439 euroa, mutta on tarjolla vain automaattivaihteisena. Volkswagen Upin 75-hevosvoimainen manuaalivaihteinen malliversio (move up! 1.0 55 kW) maksaa puolestaan 14 621 euroa.Järjellä ja tunteellaRiidattomat tekniset ominaisuudet, varustekatras, hinta ja vakaa harkinta ovat yhdessä ostopäätöksen järki. Sillä on sijansa, mutta järki ei kuitenkaan syrjäytä tunnetta ostopäätöksen taustalla.Škoda Citigon hankinnan voi perustella kummallakin – tunteella ja järjellä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/citigo Škoda Citigo 1.0 75 Dynamic Hinta alkaen 16 004 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 202 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3597 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2421 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti