25.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudella voimalla – Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 ja ensimmäisenä myyntiin tullut 1,4-litrainen bensiinimoottori on raikas yhdistelmä. Hyvää: maavara, jämäkkyys, tilat. Huonoa: näyttö kuin jälkiasennus. Audi Q2 edustaa kaikin tavoin tuttua Audi-ajattelua, jossa toiminnot on huolellisesti mietitty käden ulottuville. Keskikonsoliin sijoitettu pyöreä käyttöpainike ja sen vierestä löytyvät vipukytkimet ovat toiminnoiltaan selkeitä ja myös riittävän reilun kokoisia, jotta niitä pystyy käyttämään tarvittaessa hanskat kädessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli aurausvallienKatumaasturit ovat jo pitkään vedonneet autonostajien sydämiin. Audi Q2 on hyvin tervetullut pikkumaasturi, josta riittää ominaisuuksia useimmalle maasturia päivittäiseen käyttöön mielivälle.Audi Q2 tarjoaa ulkomittoihinsa nähden erinomaiset tilat. Se on 20 cm lyhyempi kuin Q3 ja 10 cm pidempi kuin A1. Maavaraa on 15 cm ja se osoitti jo talviaurausten vallittamilla kaduilla toimivuutensa. Ulkomitoiltaan pieni auto on kätevä taajamissa, mutta tilat ja ajettavuus riittävät maanteille ja pidemmillekin matkoille hyvin.1,4-litraisesta moottorista löytyy tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Enempää ei kaipaakaan. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin ja moottorin yhteistyö on huomaamatonta. Ohituskiihdytyksiin lähdetään aikailematta eikä vaihteenvaihtoja normaalissa ajossa edes huomaa.Ajettavuudeltaan Audi Q2 saa epäilemättä kiittää merkin isompia ja kalliimpia malleja. Se on kunnossa. Huomionarvoista on, että korkeasta korimallista huolimatta matkustamossa ei ole havaittavissa kallistelua edes syheröisellä mutkatiellä.Myös ajoavustimia löytyy kiitettävästi.Näyttö ihmetyttääAudi Q2 maksaa halvimmillaan 27 628 euroa. Koeajossa ollut malliversio sijoittuu hinnaston puoliväliin 31 993 euron listahinnallaan. Lisävarustepaketit nostivat koeajetun yksilön hinnan 36 194 euroon. Lisävarusteiksi oli valittu kommunikaatiopaketti ja Q2 assist -paketti.Kommunikaatiopaketin myötä autoon saadaan navigointivalmius, mutta ei vielä navigointia. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä matkapuhelimen navigoinnin saa näkyviin näyttöruudulle kytkemällä puhelimen usb-liittimeen. Toimiva ratkaisu tämäkin, mutta jos puhelimen käyttö navigointiin ei tyydytä, silloin kannattaa tilata lisävarusteinen navigointi jo tehdasasennuksena auton oston yhteydessä.Navigointiasia kannattaa ehdottomasti miettiä ostohetkellä, sillä keskikonsolin toinen vipukytkin on varattu navigoinnille ja jos sitä ei autosta missään muodossa löydykään, joutilas kytkin vain turhaan muistuttelee asiasta.Q2 assist -paketti tuo mukanaan muun muassa mukautuvan vakionopeussäätimen ja paikallaanpitoavustimen.Sisätilat ovat selkeät ja pelkistetyt. Eniten ihmetystä aiheuttaa vakiovarustukseen kuuluvan näyttöruudun sijoittelu. Se nököttää kojelaudan päällä sen näköisenä kuin se olisi ensin unohtunut suunnittelijalta kokonaan ja sitten tyrkätty paikoilleen muuten jo valmiiseen autoon. Kun näyttöä ei edes pysty laskemaan kojelaudan sisään piiloon, jää se häiritsevästi luomaan pientä keskeneräisyyden tunnetta muuten niin viimeisteltyyn autoon.Talviautojen ykkösluokkaaOsoitus Audin pikkumaasturin kyvykkyydestä on myös vast’ikään saavutettu jaettu ykkössija Tekniikan Maailman talvitestissä. Testin mukaan se selviytyi kärkeen nimenomaan tasaisella suorituksella.Päätelmä kertookin paljon Audi Q2:n olemuksesta. Se tarjoaa kokonaisuuden, joka palvelee kuljettajaa monenlaisissa tarpeissa ajettavuudesta tinkimättä.Teksti Eila Parviainen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: audi.fi/q2/ Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Hinta alkaen 27 628 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 194 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm3, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4191 mm, leveys 2009 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous