25.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudella voimalla – Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 ja ensimmäisenä myyntiin tullut 1,4-litrainen bensiinimoottori on raikas yhdistelmä. Hyvää: maavara, jämäkkyys, tilat. Huonoa: näyttö kuin jälkiasennus. Audi Q2 edustaa kaikin tavoin tuttua Audi-ajattelua, jossa toiminnot on huolellisesti mietitty käden ulottuville. Keskikonsoliin sijoitettu pyöreä käyttöpainike ja sen vierestä löytyvät vipukytkimet ovat toiminnoiltaan selkeitä ja myös riittävän reilun kokoisia, jotta niitä pystyy käyttämään tarvittaessa hanskat kädessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli aurausvallienKatumaasturit ovat jo pitkään vedonneet autonostajien sydämiin. Audi Q2 on hyvin tervetullut pikkumaasturi, josta riittää ominaisuuksia useimmalle maasturia päivittäiseen käyttöön mielivälle.Audi Q2 tarjoaa ulkomittoihinsa nähden erinomaiset tilat. Se on 20 cm lyhyempi kuin Q3 ja 10 cm pidempi kuin A1. Maavaraa on 15 cm ja se osoitti jo talviaurausten vallittamilla kaduilla toimivuutensa. Ulkomitoiltaan pieni auto on kätevä taajamissa, mutta tilat ja ajettavuus riittävät maanteille ja pidemmillekin matkoille hyvin.1,4-litraisesta moottorista löytyy tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm. Enempää ei kaipaakaan. Seitsenportaisen kaksoiskytkinautomaatin ja moottorin yhteistyö on huomaamatonta. Ohituskiihdytyksiin lähdetään aikailematta eikä vaihteenvaihtoja normaalissa ajossa edes huomaa.Ajettavuudeltaan Audi Q2 saa epäilemättä kiittää merkin isompia ja kalliimpia malleja. Se on kunnossa. Huomionarvoista on, että korkeasta korimallista huolimatta matkustamossa ei ole havaittavissa kallistelua edes syheröisellä mutkatiellä.Myös ajoavustimia löytyy kiitettävästi.Näyttö ihmetyttääAudi Q2 maksaa halvimmillaan 27 628 euroa. Koeajossa ollut malliversio sijoittuu hinnaston puoliväliin 31 993 euron listahinnallaan. Lisävarustepaketit nostivat koeajetun yksilön hinnan 36 194 euroon. Lisävarusteiksi oli valittu kommunikaatiopaketti ja Q2 assist -paketti.Kommunikaatiopaketin myötä autoon saadaan navigointivalmius, mutta ei vielä navigointia. Se ei kuitenkaan ole ongelma, sillä matkapuhelimen navigoinnin saa näkyviin näyttöruudulle kytkemällä puhelimen usb-liittimeen. Toimiva ratkaisu tämäkin, mutta jos puhelimen käyttö navigointiin ei tyydytä, silloin kannattaa tilata lisävarusteinen navigointi jo tehdasasennuksena auton oston yhteydessä.Navigointiasia kannattaa ehdottomasti miettiä ostohetkellä, sillä keskikonsolin toinen vipukytkin on varattu navigoinnille ja jos sitä ei autosta missään muodossa löydykään, joutilas kytkin vain turhaan muistuttelee asiasta.Q2 assist -paketti tuo mukanaan muun muassa mukautuvan vakionopeussäätimen ja paikallaanpitoavustimen.Sisätilat ovat selkeät ja pelkistetyt. Eniten ihmetystä aiheuttaa vakiovarustukseen kuuluvan näyttöruudun sijoittelu. Se nököttää kojelaudan päällä sen näköisenä kuin se olisi ensin unohtunut suunnittelijalta kokonaan ja sitten tyrkätty paikoilleen muuten jo valmiiseen autoon. Kun näyttöä ei edes pysty laskemaan kojelaudan sisään piiloon, jää se häiritsevästi luomaan pientä keskeneräisyyden tunnetta muuten niin viimeisteltyyn autoon.Talviautojen ykkösluokkaaOsoitus Audin pikkumaasturin kyvykkyydestä on myös vast’ikään saavutettu jaettu ykkössija Tekniikan Maailman talvitestissä. Testin mukaan se selviytyi kärkeen nimenomaan tasaisella suorituksella.Päätelmä kertookin paljon Audi Q2:n olemuksesta. Se tarjoaa kokonaisuuden, joka palvelee kuljettajaa monenlaisissa tarpeissa ajettavuudesta tinkimättä.Teksti Eila Parviainen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: audi.fi/q2/ Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Hinta alkaen 27 628 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 194 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm3, 4 sylinteriä, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 212 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4191 mm, leveys 2009 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”