23.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: uudistettu tuttavuus – Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai on tavallinen katumaasturi, mutta uusi ProPilot Pack uudistaa tuttavuutta. Hyvää: kuljettajaa avustavan järjestelmän helppokäyttöisyys. Huonoa: avustavan järjestelmän herkkyys ja saatavuus. Nissan Qashqai ei tässä vaiheessa perusteellista esittelyä kaipaa. Edellisestä uudistuksesta on kutakuinkin tasan vuosi, joten suurta mullistusta ei tässä vaiheessa ole tarjolla. Tai niinhän sitä voisi luulla.Maan myydyimpien automallien kärkikolmikossa useamman vuoden keikkunut auto on myyntilukujen valossa myös katumaasturien ykkönen Suomessa.Mutta, jos faceliftin vertaa uutta ei ole tarjolla, mistä lienee kyse? Autoon ei ole kajottu ulkoisesti, eikä sisätiloissakaan ole vuodentakaiseen verrattuna uutta. Vastaus löytyy pienen sinisen napin takaa ratista.Autoon on poimittu lisävarustelistalta ProPilot Pack, eli älykäs kuljettajan avustusjärjestelmä. Sen saa Qashqai-mallistossa toistaiseksi vain dCi 130 Xtronic -automaattiversion pariksi, joten siinä lisäsyy diesel-mallin valintaan.Varustetasoltaan koeajoauto on Tekna+, eli malliston parhaiten varusteltu versio. Sen huomaa näyttävyyden lisäksi myös hinnasta. Saman moottorin ja cvt-automaattivaihteiston saa omakseen yli 7 000 euroa halvemmallakin. Kaikkiaan Qashqain varustetasoja on seitsemän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄly avustaaArtikkelia kirjoitettaessa älykkäästä kuljettajanavustusjärjestelmästä on valmistauduttava maksamaan veroineen 1 000 euroa. Maahantuojan mukaan hinnastomuutokset saattavat olla mahdollisia.Vastineeksi lisäsijoitukselle saa kaistallapitoavustimen, mukautuvan vakionopeudensäätimen ja liikenneruuhka-avustimen. Ja hieman älyä kolmikon kaitsemiseen. Vaikka kuljettaja on edelleen kuningas ratin takana, on yhdistelmä merkittävä tunnustelu autonomisen ajamisen suuntaan. Samaa tarjoavat toki muutkin valmistajat.Järjestelmää ei ole pakko käyttää kaikessa laajuudessaan, esimerkiksi ohjausominaisuuden saa kytkettyä pois päältä, jos automatiikan rattiin kajoaminen tuntuu liian vieraalta. Ajossa järjestelmän aktivoidaan rattiin sijoitetusta painikkeesta. Muutamalla napinpainalluksella asetetaan myös haluttu etäisyys edellä ajavaan sekä haluttu nopeus. Sen jälkeen kuljettajan tehtäväksi jää käsien pitäminen ohjauspyörällä sekä mahdollisten ongelmatilanteiden ratkaisu.Näkymätön käsi ohjaaAlkutotuttelun jälkeen oikeat painikkeet löytyvät automaattisesti ja avustettu ajo alkaa sujua. Hyväkuntoisella tiellä, jonka kaistamerkinnät näkyvät selvästi, taittuu matka varsin sujuvasti. Qashqai seuraa omaa kaistaa nöyrästi myös mutkissa ja edellä ajavan hidastaessa auto hidastaa automaattisesti säilyttäen asetetun etäisyyden. Järjestelmä pyrkii pitämään auton keskellä kaistaa ja onnistuukin siinä kelvollisesti. Mutta ajolinjan valinnan poiketessa omasta näkemyksestä esimerkiksi kaarteessa, tuntuu avustimen toiminta vieraalta. Kuin kartturi kajoaisi rattiin. Luottamus vaatii totuttelua.Tarvittaessa järjestelmä pysäyttää auton kokonaan. Sen kokeileminen onnistuu vaikkapa ruuhkassa. Liikennevalojen vaihtuessa punaiselle ja jonon matelemisen tyssätessä, pysähtyy myös auto. Ja jonon jatkaessa matkaa, lähtee Qashqai liikkeelle omatoimisesti, kunhan kuljettajan kädet pysyvät ratilla.Jos auto aistii kuljettajan irrottavan otteensa useamman sekunnin ajaksi, seuraa välitön varoitusääni ja sen myötä avustus päättyy, ellei käsiä palauta kehälle.Järjestelmä ilmoittaa äänimerkillä myös kaistamerkinnän ylityksestä sekä heittäessään ohjat ongelmatilanteissa takaisin kuljettajalle. Täysin omissa ajatuksissaan kuljettaja ei siis voi avustetussakaan ajotilanteessa olla. Tarkaksi osoittautuneen järjestelmän merkkiäänet pitävät osaltaan huolen siitä, että ajatus ei harhaudu. Herkintä pinnaa äänimaailma saattaa kiristää.Keskikaiteen ja haarautuvien kaistojen yhdistelmä tuntuu olevan järjestelmälle haaste, samoin haalistuneet kaistaviivat. Päällysteen uusintaa kaipaavalla pikkutiellä avustusta ei saa päälle lainkaan. Tien kuoppia ja muita vaurioita avustin ei myöskään kiertele.Varsinaisesta ongelmasta ei kuitenkaan voi puhua kuin tienhoidollisesta näkökulmasta. Koeajolenkillä käy nopeasti ilmi, että sillä saralla parannettavaa riittää paljon, ennen kuin avustetusta ajosta saa kaiken hyödyn irti.Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman Razinkov Lue myös: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-suv-suosikki-nissan-qashqai-kesapaivityksessa/ https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-kohennettu-kansanmaasturi-nissan-qashqai/ Lisätietoja: www.nissan.fi/qashqai Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa