6.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Hyundai i30 N vaihtaa itse ja paukkuu päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmalliston uudistukset saavuttavat nyt kevyesti piristetyn Hyundai i30 N:n. Merkittävin uutuus on siirtyminen kaksoiskytkinautomaattiin. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: Suomessa vain kaksoiskytkinautomaattina, lisäpauke. Hyundai i30 N aiheutti vähintäänkin aaltoja kuumien viistoperien luokassa ensiesiintyessään vuonna 2017. Kova ja paukkuva tulokas sai monet kilpakumppanit vaikuttamaan hiukan kliinisiltä. Nyt i30:n facelift tuo mukanaan uutta myös N-puolelle.Suomessa 250 hevosvoiman perusmalli ja manuaali ovat poistuneet, joten voimalinja on aina 280 hv kaksoiskytkinvaihteistolla. Valintoja on enää yksi: perinteinen hatchback vai linjakkaampi fastback?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää löylyäViidellä hevosvoimalla piristetty moottori vääntää edeltäjää tasaisemmin halki kierrosalueen, joten ero tuntuu numeroita suuremmalta. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti auttaa löytämään suorituskykyä koska tahansa, minkä lisäksi vaihteisto on kohtuullisen mukava taajama-ajossa. Se myös viilaa maantiekulutusta litran manuaalia pienemmäksi.Yhteisvaikutuksena 0–100 km/h kiihdytysaika tippuu jo alle 5,5 sekunnin, ja auto tuntuu huomattavan ripeältä jopa edelliseen versioon verrattuna.Hyundai on myös säätänyt alustaa hiukan jäykemmäksi, antanut autolle kevyemmät taotut vanteet, tuonut lisävarustelistalle kevyemmät urheiluistuimet ja keitellyt lisää aakkossoppaa erilaisten lyhenteiden parissa. Esimerkiksi ohjauspyörän NGS-painike toimii hiukan Porschen Sport Responsen tapaan, eli asetukset loikkaavat 20 sekunniksi äärimmilleen. N:ssä vaihteisto hyppää kuitenkin pienimmälle mahdolliselle pykälälle, joten menoa, mörinää ja pauketta riittää jo nolostuttavan paljon.Fiksumpi fiilisHyundai i30 N saa samalla kaikki perusmallin faceliftin uudistukset, joista merkittävin lienee uusittu tietoviihdejärjestelmä. Varustelistalta löytyy myös digimittaristo viisareiden tilalle, ja turvavarusteet ovat saaneet päivityskierroksen. Nykyinen hinnasto alkaa 46 390 eurosta, missä on yli 6 000 euron kasvu vastaavan malliversion esittelyhintaan 2017. Uusi hinta pistää i30 N:n kovaan seuraan 300-hevosvoimaisten VW Golf GTI Clubsportin, Renault Mégane R.S. Trophyn ja nelivetoisen Cupra Formentor VZ:n välimaastoon. Manuaalivaihteisto voisikin olla hyvä kilpailuvaltti ajamisesta innostuneille.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä Koeajo: Hyundai i30 N – Ohituskaistalta kärkijoukkoon Hyundai i30 N Fastback 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hinta alkaen 46 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 164 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1419 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa