6.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Hyundai i30 N vaihtaa itse ja paukkuu päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmalliston uudistukset saavuttavat nyt kevyesti piristetyn Hyundai i30 N:n. Merkittävin uutuus on siirtyminen kaksoiskytkinautomaattiin. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: Suomessa vain kaksoiskytkinautomaattina, lisäpauke. Hyundai i30 N aiheutti vähintäänkin aaltoja kuumien viistoperien luokassa ensiesiintyessään vuonna 2017. Kova ja paukkuva tulokas sai monet kilpakumppanit vaikuttamaan hiukan kliinisiltä. Nyt i30:n facelift tuo mukanaan uutta myös N-puolelle.Suomessa 250 hevosvoiman perusmalli ja manuaali ovat poistuneet, joten voimalinja on aina 280 hv kaksoiskytkinvaihteistolla. Valintoja on enää yksi: perinteinen hatchback vai linjakkaampi fastback?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää löylyäViidellä hevosvoimalla piristetty moottori vääntää edeltäjää tasaisemmin halki kierrosalueen, joten ero tuntuu numeroita suuremmalta. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti auttaa löytämään suorituskykyä koska tahansa, minkä lisäksi vaihteisto on kohtuullisen mukava taajama-ajossa. Se myös viilaa maantiekulutusta litran manuaalia pienemmäksi.Yhteisvaikutuksena 0–100 km/h kiihdytysaika tippuu jo alle 5,5 sekunnin, ja auto tuntuu huomattavan ripeältä jopa edelliseen versioon verrattuna.Hyundai on myös säätänyt alustaa hiukan jäykemmäksi, antanut autolle kevyemmät taotut vanteet, tuonut lisävarustelistalle kevyemmät urheiluistuimet ja keitellyt lisää aakkossoppaa erilaisten lyhenteiden parissa. Esimerkiksi ohjauspyörän NGS-painike toimii hiukan Porschen Sport Responsen tapaan, eli asetukset loikkaavat 20 sekunniksi äärimmilleen. N:ssä vaihteisto hyppää kuitenkin pienimmälle mahdolliselle pykälälle, joten menoa, mörinää ja pauketta riittää jo nolostuttavan paljon.Fiksumpi fiilisHyundai i30 N saa samalla kaikki perusmallin faceliftin uudistukset, joista merkittävin lienee uusittu tietoviihdejärjestelmä. Varustelistalta löytyy myös digimittaristo viisareiden tilalle, ja turvavarusteet ovat saaneet päivityskierroksen. Nykyinen hinnasto alkaa 46 390 eurosta, missä on yli 6 000 euron kasvu vastaavan malliversion esittelyhintaan 2017. Uusi hinta pistää i30 N:n kovaan seuraan 300-hevosvoimaisten VW Golf GTI Clubsportin, Renault Mégane R.S. Trophyn ja nelivetoisen Cupra Formentor VZ:n välimaastoon. Manuaalivaihteisto voisikin olla hyvä kilpailuvaltti ajamisesta innostuneille.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä Koeajo: Hyundai i30 N – Ohituskaistalta kärkijoukkoon Hyundai i30 N Fastback 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hinta alkaen 46 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 164 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1419 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä