6.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: uusittu Hyundai i30 N vaihtaa itse ja paukkuu päälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perusmalliston uudistukset saavuttavat nyt kevyesti piristetyn Hyundai i30 N:n. Merkittävin uutuus on siirtyminen kaksoiskytkinautomaattiin. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: Suomessa vain kaksoiskytkinautomaattina, lisäpauke. Hyundai i30 N aiheutti vähintäänkin aaltoja kuumien viistoperien luokassa ensiesiintyessään vuonna 2017. Kova ja paukkuva tulokas sai monet kilpakumppanit vaikuttamaan hiukan kliinisiltä. Nyt i30:n facelift tuo mukanaan uutta myös N-puolelle.Suomessa 250 hevosvoiman perusmalli ja manuaali ovat poistuneet, joten voimalinja on aina 280 hv kaksoiskytkinvaihteistolla. Valintoja on enää yksi: perinteinen hatchback vai linjakkaampi fastback?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää löylyäViidellä hevosvoimalla piristetty moottori vääntää edeltäjää tasaisemmin halki kierrosalueen, joten ero tuntuu numeroita suuremmalta. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti auttaa löytämään suorituskykyä koska tahansa, minkä lisäksi vaihteisto on kohtuullisen mukava taajama-ajossa. Se myös viilaa maantiekulutusta litran manuaalia pienemmäksi.Yhteisvaikutuksena 0–100 km/h kiihdytysaika tippuu jo alle 5,5 sekunnin, ja auto tuntuu huomattavan ripeältä jopa edelliseen versioon verrattuna.Hyundai on myös säätänyt alustaa hiukan jäykemmäksi, antanut autolle kevyemmät taotut vanteet, tuonut lisävarustelistalle kevyemmät urheiluistuimet ja keitellyt lisää aakkossoppaa erilaisten lyhenteiden parissa. Esimerkiksi ohjauspyörän NGS-painike toimii hiukan Porschen Sport Responsen tapaan, eli asetukset loikkaavat 20 sekunniksi äärimmilleen. N:ssä vaihteisto hyppää kuitenkin pienimmälle mahdolliselle pykälälle, joten menoa, mörinää ja pauketta riittää jo nolostuttavan paljon.Fiksumpi fiilisHyundai i30 N saa samalla kaikki perusmallin faceliftin uudistukset, joista merkittävin lienee uusittu tietoviihdejärjestelmä. Varustelistalta löytyy myös digimittaristo viisareiden tilalle, ja turvavarusteet ovat saaneet päivityskierroksen. Nykyinen hinnasto alkaa 46 390 eurosta, missä on yli 6 000 euron kasvu vastaavan malliversion esittelyhintaan 2017. Uusi hinta pistää i30 N:n kovaan seuraan 300-hevosvoimaisten VW Golf GTI Clubsportin, Renault Mégane R.S. Trophyn ja nelivetoisen Cupra Formentor VZ:n välimaastoon. Manuaalivaihteisto voisikin olla hyvä kilpailuvaltti ajamisesta innostuneille.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: Hyundai i20 N ja pikkuveljen kovat otteet Maistiainen: Hyundai i20 N – hauskuuden ytimessä Koeajo: Hyundai i30 N – Ohituskaistalta kärkijoukkoon Hyundai i30 N Fastback 2.0 T-GDI 8DCT 280 hv Hinta alkaen 46 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 164 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 206 kW (280 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Vääntö 392 Nm (2100–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1419 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”