6.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusittu uudistus – Lexus CT 200h F Sport S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus CT 200h koki jo toisen päivityksensä. Lievän ulkonäkömuutoksen ohella keskityttiin varusteparannuksiin. Hyvää: vaivattomuus, istuinmukavuus. Huonoa: tunnoton ohjaus, pintakova alusta. Kaksi kasvojenkohennusta samalle mallille sen elinkaaren aikana on valmistajalle edullinen ratkaisu, jos auto istuu vuosienkin päästä saumattomasti muuhun mallistoon ja – ennen kaikkea – se käy edelleen kaupaksi. Lexus CT 200h täyttää nämä kriteerit.Menekistä puhuvat parhaiten globaalit myyntiluvut. Lexus-perheen pienokainen on ollut yksi merkkinsä suosituimmista malleista, joten täysin uudella seuraajalla ei ole ollut kiire. Suomessa auto on kylläkin jäänyt suhteessa selvästi harvinaisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLievää lisäturvaaCT 200h ensiesiteltiin vuonna 2010, ja ensimmäinen suurempi päivitys oli vuorossa vuonna 2013. Tuolloin auton keula veistettiin nykylexusmaisen irvistäväksi, minkä lisäksi koria jäykistettiin ja alustaa pehmennettiin paremman ajomukavuuden nimissä.Tämänkertaiset kohennukset kohdistuvat ennen kaikkea varustepuolelle, sillä ulkonäössä muutokset ovat selvästi huomaamattomampia niin keulassa kuin perässäkin. Myös hybriditekniikan numeroarvot ovat tismalleen ennallaan.Varustelun tärkein pointti on kaikkiin malleihin vakioksi tullut Lexus Safety System+ -paketti, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen hätäjarrutuksen, kaistallapitoavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja kaukovaloavustimen. Varustetasoja on Lexus-tapaan runsaasti, viisi kappaletta, ja saman tekniikan jakavien mallien hintahaitari venyykin Eco-version 30 435 eurosta nyt koeajetun F Sport S:n 43 842 euroon. Myydyimmän mallin, CT 200h Comfortin, hinta (33 288 euroa) on hieman laskenut.Perinteistä pesämäisyyttäKohta kahdeksan vuoden malli-ikä tuntuu tietysti CT 200h:ssa monin paikoin. Tavaratila on perusmuodossaan todella matala, seisontajarru on hankalaa poljinkäyttöistä mallia, eikä numeronäyttöistä nopeusmittariakaan autosta löydy.Toisaalta kuljettajan valtaa sama ajaton harmonia kuin luokkaa suuremmassa IS 300 h -mallissa. Istuin on miellyttävän kuppimainen ja pehmustukseltaan juuri sopiva, ja ajoasentoaa järjestyy hyväksi, vaikka penkin pitkittäissäätövara kolahtaakin helposti tappiinsa.Kojelauta tuo väistämättä mieleen auton valmistusmaan, mutta materiaalit ja sovitukset tuntuvat pääosin moitteettomilta. Pikkukiusa on vakionopeudensäätimen asetus vain 5 km/h portailla, ja pikkuruiset istuinlämmittimien säädinnupit lähinnä huvittavat.Toisin kuin arkisemman sisarmerkin Toyotan monissa malleissa, mittariston ja näytön väritykset ja typografiat rimmaavat hyvin yhteen. Ellei sitten pistä päälle sporttisempaa ajotilaa; tällöin mittaristo vaihtaa lookinsa teinimäisen punaiseksi. Tässä varusteversiossa saa nauttia myös aiempaa suuremmasta, 10,3-tuumaisesta kojelaudan keskinäytöstä. Edullisempiin malleihin se tosin pitää hankkia lisävarusteena, kuten navigaattorikin tykötarpeineen.Vaivatonta vapinaaCT 200h ei ole, F Sport S -mallinimestään huolimatta, mikään pikkusportti, mistä pitää tunnottoman tahmea ohjaus huolen. 1,8-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä ei myöskään lupaile paperilla mitään kovin kiivasta menoa.Luontevinta onkin suhtautua autoon vaivattomuus edellä, ja tällöin myös hyviä puolia alkaa löytyä runsaasti. Hybridivoimalinja pelaa äärimmäisen tasaisesti ja pehmeästi, ja vaihteenvalitsin vaatii liikkuakseen pelkät sormivoimat.Rengasmelu säilyy ainakin nastattomilla talvirenkailla kohtuullisella tasolla, mutta ajomukavuudessa on hieman huomautettavaa. Tienpinnan värinät tuntuvat jopa vastalevitetyllä asfaltilla – ja röpelöpinnalla joukkoon liittyy myös kolahteluja.Lexuksen edustajat korostavat mielellään sitä, että CT 200h on luokkansa ainoa ”ei-ladattava” hybridi – mikä tietysti on tottakin. Lisäeroa eteläsaksalaisiin kilpailijoihin tuo myös huomaamattomampi imago; seikka, joka vain korostaa sitä sisäistä rauhaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.lexus.fi/ct Lexus CT 200h F Sport S Hinta alkaen 43 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 812 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (2800–440 r/min) Teho 60 kW, 207 r/min Vääntö 142 Nm (2800–440 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 94 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja