6.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusittu uudistus – Lexus CT 200h F Sport S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus CT 200h koki jo toisen päivityksensä. Lievän ulkonäkömuutoksen ohella keskityttiin varusteparannuksiin. Hyvää: vaivattomuus, istuinmukavuus. Huonoa: tunnoton ohjaus, pintakova alusta. Kaksi kasvojenkohennusta samalle mallille sen elinkaaren aikana on valmistajalle edullinen ratkaisu, jos auto istuu vuosienkin päästä saumattomasti muuhun mallistoon ja – ennen kaikkea – se käy edelleen kaupaksi. Lexus CT 200h täyttää nämä kriteerit.Menekistä puhuvat parhaiten globaalit myyntiluvut. Lexus-perheen pienokainen on ollut yksi merkkinsä suosituimmista malleista, joten täysin uudella seuraajalla ei ole ollut kiire. Suomessa auto on kylläkin jäänyt suhteessa selvästi harvinaisemmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLievää lisäturvaaCT 200h ensiesiteltiin vuonna 2010, ja ensimmäinen suurempi päivitys oli vuorossa vuonna 2013. Tuolloin auton keula veistettiin nykylexusmaisen irvistäväksi, minkä lisäksi koria jäykistettiin ja alustaa pehmennettiin paremman ajomukavuuden nimissä.Tämänkertaiset kohennukset kohdistuvat ennen kaikkea varustepuolelle, sillä ulkonäössä muutokset ovat selvästi huomaamattomampia niin keulassa kuin perässäkin. Myös hybriditekniikan numeroarvot ovat tismalleen ennallaan.Varustelun tärkein pointti on kaikkiin malleihin vakioksi tullut Lexus Safety System+ -paketti, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen hätäjarrutuksen, kaistallapitoavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja kaukovaloavustimen. Varustetasoja on Lexus-tapaan runsaasti, viisi kappaletta, ja saman tekniikan jakavien mallien hintahaitari venyykin Eco-version 30 435 eurosta nyt koeajetun F Sport S:n 43 842 euroon. Myydyimmän mallin, CT 200h Comfortin, hinta (33 288 euroa) on hieman laskenut.Perinteistä pesämäisyyttäKohta kahdeksan vuoden malli-ikä tuntuu tietysti CT 200h:ssa monin paikoin. Tavaratila on perusmuodossaan todella matala, seisontajarru on hankalaa poljinkäyttöistä mallia, eikä numeronäyttöistä nopeusmittariakaan autosta löydy.Toisaalta kuljettajan valtaa sama ajaton harmonia kuin luokkaa suuremmassa IS 300 h -mallissa. Istuin on miellyttävän kuppimainen ja pehmustukseltaan juuri sopiva, ja ajoasentoaa järjestyy hyväksi, vaikka penkin pitkittäissäätövara kolahtaakin helposti tappiinsa.Kojelauta tuo väistämättä mieleen auton valmistusmaan, mutta materiaalit ja sovitukset tuntuvat pääosin moitteettomilta. Pikkukiusa on vakionopeudensäätimen asetus vain 5 km/h portailla, ja pikkuruiset istuinlämmittimien säädinnupit lähinnä huvittavat.Toisin kuin arkisemman sisarmerkin Toyotan monissa malleissa, mittariston ja näytön väritykset ja typografiat rimmaavat hyvin yhteen. Ellei sitten pistä päälle sporttisempaa ajotilaa; tällöin mittaristo vaihtaa lookinsa teinimäisen punaiseksi. Tässä varusteversiossa saa nauttia myös aiempaa suuremmasta, 10,3-tuumaisesta kojelaudan keskinäytöstä. Edullisempiin malleihin se tosin pitää hankkia lisävarusteena, kuten navigaattorikin tykötarpeineen.Vaivatonta vapinaaCT 200h ei ole, F Sport S -mallinimestään huolimatta, mikään pikkusportti, mistä pitää tunnottoman tahmea ohjaus huolen. 1,8-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä ei myöskään lupaile paperilla mitään kovin kiivasta menoa.Luontevinta onkin suhtautua autoon vaivattomuus edellä, ja tällöin myös hyviä puolia alkaa löytyä runsaasti. Hybridivoimalinja pelaa äärimmäisen tasaisesti ja pehmeästi, ja vaihteenvalitsin vaatii liikkuakseen pelkät sormivoimat.Rengasmelu säilyy ainakin nastattomilla talvirenkailla kohtuullisella tasolla, mutta ajomukavuudessa on hieman huomautettavaa. Tienpinnan värinät tuntuvat jopa vastalevitetyllä asfaltilla – ja röpelöpinnalla joukkoon liittyy myös kolahteluja.Lexuksen edustajat korostavat mielellään sitä, että CT 200h on luokkansa ainoa ”ei-ladattava” hybridi – mikä tietysti on tottakin. Lisäeroa eteläsaksalaisiin kilpailijoihin tuo myös huomaamattomampi imago; seikka, joka vain korostaa sitä sisäistä rauhaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.lexus.fi/ct Lexus CT 200h F Sport S Hinta alkaen 43 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 812 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (2800–440 r/min) Teho 60 kW, 207 r/min Vääntö 142 Nm (2800–440 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 94 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen