6.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: uusittu uudistus – Lexus CT 200h F Sport S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus CT 200h koki jo toisen päivityksensä. Lievän ulkonäkömuutoksen ohella keskityttiin varusteparannuksiin. Hyvää: vaivattomuus, istuinmukavuus. Huonoa: tunnoton ohjaus, pintakova alusta. Kaksi kasvojenkohennusta samalle mallille sen elinkaaren aikana on valmistajalle edullinen ratkaisu, jos auto istuu vuosienkin päästä saumattomasti muuhun mallistoon ja – ennen kaikkea – se käy edelleen kaupaksi. Lexus CT 200h täyttää nämä kriteerit. Menekistä puhuvat parhaiten globaalit myyntiluvut. Lexus-perheen pienokainen on ollut yksi merkkinsä suosituimmista malleista, joten täysin uudella seuraajalla ei ole ollut kiire. Suomessa auto on kylläkin jäänyt suhteessa selvästi harvinaisemmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lievää lisäturvaa CT 200h ensiesiteltiin vuonna 2010, ja ensimmäinen suurempi päivitys oli vuorossa vuonna 2013. Tuolloin auton keula veistettiin nykylexusmaisen irvistäväksi, minkä lisäksi koria jäykistettiin ja alustaa pehmennettiin paremman ajomukavuuden nimissä. Tämänkertaiset kohennukset kohdistuvat ennen kaikkea varustepuolelle, sillä ulkonäössä muutokset ovat selvästi huomaamattomampia niin keulassa kuin perässäkin. Myös hybriditekniikan numeroarvot ovat tismalleen ennallaan. Varustelun tärkein pointti on kaikkiin malleihin vakioksi tullut Lexus Safety System+ -paketti, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, automaattisen hätäjarrutuksen, kaistallapitoavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen ja kaukovaloavustimen. Varustetasoja on Lexus-tapaan runsaasti, viisi kappaletta, ja saman tekniikan jakavien mallien hintahaitari venyykin Eco-version 30 435 eurosta nyt koeajetun F Sport S:n 43 842 euroon. Myydyimmän mallin, CT 200h Comfortin, hinta (33 288 euroa) on hieman laskenut. Perinteistä pesämäisyyttä Kohta kahdeksan vuoden malli-ikä tuntuu tietysti CT 200h:ssa monin paikoin. Tavaratila on perusmuodossaan todella matala, seisontajarru on hankalaa poljinkäyttöistä mallia, eikä numeronäyttöistä nopeusmittariakaan autosta löydy. Toisaalta kuljettajan valtaa sama ajaton harmonia kuin luokkaa suuremmassa IS 300 h -mallissa. Istuin on miellyttävän kuppimainen ja pehmustukseltaan juuri sopiva, ja ajoasentoaa järjestyy hyväksi, vaikka penkin pitkittäissäätövara kolahtaakin helposti tappiinsa. Kojelauta tuo väistämättä mieleen auton valmistusmaan, mutta materiaalit ja sovitukset tuntuvat pääosin moitteettomilta. Pikkukiusa on vakionopeudensäätimen asetus vain 5 km/h portailla, ja pikkuruiset istuinlämmittimien säädinnupit lähinnä huvittavat. Toisin kuin arkisemman sisarmerkin Toyotan monissa malleissa, mittariston ja näytön väritykset ja typografiat rimmaavat hyvin yhteen. Ellei sitten pistä päälle sporttisempaa ajotilaa; tällöin mittaristo vaihtaa lookinsa teinimäisen punaiseksi. Tässä varusteversiossa saa nauttia myös aiempaa suuremmasta, 10,3-tuumaisesta kojelaudan keskinäytöstä. Edullisempiin malleihin se tosin pitää hankkia lisävarusteena, kuten navigaattorikin tykötarpeineen. Vaivatonta vapinaa CT 200h ei ole, F Sport S -mallinimestään huolimatta, mikään pikkusportti, mistä pitää tunnottoman tahmea ohjaus huolen. 1,8-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä ei myöskään lupaile paperilla mitään kovin kiivasta menoa. Luontevinta onkin suhtautua autoon vaivattomuus edellä, ja tällöin myös hyviä puolia alkaa löytyä runsaasti. Hybridivoimalinja pelaa äärimmäisen tasaisesti ja pehmeästi, ja vaihteenvalitsin vaatii liikkuakseen pelkät sormivoimat. Rengasmelu säilyy ainakin nastattomilla talvirenkailla kohtuullisella tasolla, mutta ajomukavuudessa on hieman huomautettavaa. Tienpinnan värinät tuntuvat jopa vastalevitetyllä asfaltilla – ja röpelöpinnalla joukkoon liittyy myös kolahteluja. Lexuksen edustajat korostavat mielellään sitä, että CT 200h on luokkansa ainoa ”ei-ladattava” hybridi – mikä tietysti on tottakin. Lisäeroa eteläsaksalaisiin kilpailijoihin tuo myös huomaamattomampi imago; seikka, joka vain korostaa sitä sisäistä rauhaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.lexus.fi/ct Lexus CT 200h F Sport S Hinta alkaen 43 842 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 812 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (2800–440 r/min) Teho 60 kW, 207 r/min Vääntö 142 Nm (2800–440 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 100 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 94 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe