7.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vähän fiinimpi avolava – Mercedes-Benz X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pick-upien ollessa tunnettuja kestävyydestään rankoissa työ- ja vetotehtävissä Mercedes-Benz haluaa yhdistää mielikuvaan myös tyyliä, ajettavuutta ja ylellisyyttä mahdollistamaan käyttöä myös työn ulkopuolella. Hyvää: maastokelpoisuus, vetokyky, viimeistely, hiljaisuus, varustelumahdollisuudet. Huonoa: jousitus maantieajossa, säilytystilan puute. Mercedes-Benz X on premiummerkille uusi aluevaltaus, mutta aivan tyhjästä uutuusmallia ei ole polkaistu kasaan. X-sarja on Renault-Nissan -yhtymän kanssa tehdyn yhteistyön tuorein hedelmä. Perusrakenne on yhteinen Nissan Navaran kanssa. Tänä talvena markkinoille tulee myös Renaultin versio Alaskan. Koko kolmikko valmistetaan samalla tuotantolinjalla Barcelonassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset sukujuuretSukulaisuutta on kuitenkin erittäin vaikea havaita. Mercedes-Benzin keulailmeen lisäksi kaikki muutkin peltiosat ovat erilaisia. Ovien karmit ovat yhtenevät, mutta pintapeltien vekit eri tavoin vedettyjä.Eikä tehtävä helpotu sisustuksessakaan, kojelauta, hallintalaitteet monitoimiviiksineen ja verhoukset ovat selkeästi saksalaisia. Mittariston ja keskinäytön valikot toimivat ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevystä ja käyttöpyörästä Mercedes-Benzien tapaan. Mersukuski tuntee olonsa heti kotoisaksi.Tarkemmin syynäämällä Nissanin DNA:ta löytyy vain vaihdevivusta sekä nelivedon ja ilmastoinnin kytkimistä. Perinteinen käsijarrukahvakin on harvinainen näky Mercedeksessä.Silmältä piilossa on enemmän lainatavaraa. Tikapuurunko ja voimalinja ovat sellaisenaan Nissanista, mutta akselistoa ja jousitusta on muokattu. Takajouset on vaihdettu progressiivisiksi kierrejousiksi, raideväliä on levitetty sekä iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja vaihdettu.Neliovinen koriMercedes on valinnut ohjaamoista vain pisimmän neliovisen ainoaksi korivaihtoehdoksi. Valinnanvaraa tuo verotus, takapenkit poistettuna kaksipaikkaisena selviää pakettiautoverolla ja viisipaikkaisena on pulitettava autovero täysimääräisenä. Eroa tulee 14 000–18 000 versiosta riippuen.Varustelutasoja on kolme, Pure, Progressive ja Power. Pure erottuu joukosta mustilla puskureillaan, mutta varustelu on jo varsin kattava mukaan lukien elektroniset turvajärjestelmät ja liitettävyys. Kalliimmat tasot tuovatkin ennen kaikkea lisää näyttävyyttä somisteiden, kromin ja verhoilun muodossa.Toiminnallisista varusteista jää kuitenkin kaipaamaan Power-tason sähkösäätöisiä istuimia. Ei sillä, ettei niitä jaksaisi lihasvoimalla säätää, vaan lisäsäädöt istuimen etureunaan ja ristiselän tukeen tekevät pick-upin istuma-asennon poikkeuksellisen luontevaksi. Lisää herkkuja, kuten mm. kamerat ympäriinsä on tarjolla vielä paketteina.Aluksi nelisylinteriset dieselitMyynnin alkaessa X-sarjan moottorit ovat Nissanista tuttuja 2,3-litraisia nelisylinterisiä dieseleitä. Tehoversioita on kaksi, X220d (163 hv) tai X250d (190 hv). Säyseämpi on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, tehokkaamman saa myös seitsenvaihteisella perinteisellä automaatilla. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla, alennusvaihteella ja alamäkihidastimella. Takatasauspyörästön lukko on lisävaruste.Ensi syksynä mallisto laajenee X350d:llä (258 hv), jossa on Mercedes-Benzin oma kolmilitrainen V6-diesel, 7G-tronic-vaihteisto, jatkuva nelivetojärjestelmä ja ajotilanvalitsin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLava-autojen parhaimmistoaMaastokyvyistään huolimatta X-sarja kuuluu lava-autojen mukavimpiin yhdessä Volkswagen Amarokin kanssa. Silti ajoneuvoluokalle tyypillisesti ero vaikkapa henkilömaastoautoihin on selkeä niin ajettavuudessa kuin mukavuudessakin. Massa ja simppelit alustaratkaisut maastoajon vaatimine ratkaisuineen aiheuttavat maantiellä lievää nypytystä ja kaivonkansissa pompahtelua Mercedes-Benzin hienosäädöstä huolimatta. Äänitaso pysyy miellyttävän alhaisena isoillakin nopeuksilla. Mercedeksen uutuus on kilpailijoihin nähden ominaisuuksiltaan hiotumpi ja yksityiskohdiltaan viimeistellympi, mutta samalla myös kalliimpi. Japanilaissisko Navara ja muut japanilaiset ovat kutakuinkin kymppitonnin halvempia. Mercedes haluaa selkeästi luoda premiumluokan myös pick-uppeihin ja olla sekaantumatta rahvaanomaiseen hintakilpailuun.Mercedes-Benz X-sarjan lanseerataan Suomessa 22.11.Katso lisää: Mercedes-Benz.fiTeksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz X 250d 4Matic 5H Power Hinta alkaen 47 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 937 € Moottori Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 3150 mm Muu tieto Kantavuus 1042 kg, jarrullinen perävaunu 3 500 kg, hinta 2-paikkaiselle mallille Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa