7.11.2017

Koeajo: Vähän fiinimpi avolava – Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X

Pick-upien ollessa tunnettuja kestävyydestään rankoissa työ- ja vetotehtävissä Mercedes-Benz haluaa yhdistää mielikuvaan myös tyyliä, ajettavuutta ja ylellisyyttä mahdollistamaan käyttöä myös työn ulkopuolella. Hyvää: maastokelpoisuus, vetokyky, viimeistely, hiljaisuus, varustelumahdollisuudet. Huonoa: jousitus maantieajossa, säilytystilan puute.

Mercedes-Benz X on premiummerkille uusi aluevaltaus, mutta aivan tyhjästä uutuusmallia ei ole polkaistu kasaan. X-sarja on Renault-Nissan -yhtymän kanssa tehdyn yhteistyön tuorein hedelmä. Perusrakenne on yhteinen Nissan Navaran kanssa. Tänä talvena markkinoille tulee myös Renaultin versio Alaskan. Koko kolmikko valmistetaan samalla tuotantolinjalla Barcelonassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Japanilaiset sukujuuret

Sukulaisuutta on kuitenkin erittäin vaikea havaita. Mercedes-Benzin keulailmeen lisäksi kaikki muutkin peltiosat ovat erilaisia. Ovien karmit ovat yhtenevät, mutta pintapeltien vekit eri tavoin vedettyjä.

Mercedes-Benz X

Eikä tehtävä helpotu sisustuksessakaan, kojelauta, hallintalaitteet monitoimiviiksineen ja verhoukset ovat selkeästi saksalaisia. Mittariston ja keskinäytön valikot toimivat ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevystä ja käyttöpyörästä Mercedes-Benzien tapaan. Mersukuski tuntee olonsa heti kotoisaksi.

Tarkemmin syynäämällä Nissanin DNA:ta löytyy vain vaihdevivusta sekä nelivedon ja ilmastoinnin kytkimistä. Perinteinen käsijarrukahvakin on harvinainen näky Mercedeksessä.

Mercedes-Benz X

Silmältä piilossa on enemmän lainatavaraa. Tikapuurunko ja voimalinja ovat sellaisenaan Nissanista, mutta akselistoa ja jousitusta on muokattu. Takajouset on vaihdettu progressiivisiksi kierrejousiksi, raideväliä on levitetty sekä iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja vaihdettu.

Neliovinen kori

Mercedes on valinnut ohjaamoista vain pisimmän neliovisen ainoaksi korivaihtoehdoksi. Valinnanvaraa tuo verotus, takapenkit poistettuna kaksipaikkaisena selviää pakettiautoverolla ja viisipaikkaisena on pulitettava autovero täysimääräisenä. Eroa tulee 14 000–18 000 versiosta riippuen.

Varustelutasoja on kolme, Pure, Progressive ja Power. Pure erottuu joukosta mustilla puskureillaan, mutta varustelu on jo varsin kattava mukaan lukien elektroniset turvajärjestelmät ja liitettävyys. Kalliimmat tasot tuovatkin ennen kaikkea lisää näyttävyyttä somisteiden, kromin ja verhoilun muodossa.

Mercedes-Benz X

Toiminnallisista varusteista jää kuitenkin kaipaamaan Power-tason sähkösäätöisiä istuimia. Ei sillä, ettei niitä jaksaisi lihasvoimalla säätää, vaan lisäsäädöt istuimen etureunaan ja ristiselän tukeen tekevät pick-upin istuma-asennon poikkeuksellisen luontevaksi. Lisää herkkuja, kuten mm. kamerat ympäriinsä on tarjolla vielä paketteina.

Aluksi nelisylinteriset dieselit

Myynnin alkaessa X-sarjan moottorit ovat Nissanista tuttuja 2,3-litraisia nelisylinterisiä dieseleitä. Tehoversioita on kaksi, X220d (163 hv) tai X250d (190 hv). Säyseämpi on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, tehokkaamman saa myös seitsenvaihteisella perinteisellä automaatilla. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla, alennusvaihteella ja alamäkihidastimella. Takatasauspyörästön lukko on lisävaruste.

Mercedes-Benz X

Ensi syksynä mallisto laajenee X350d:llä (258 hv), jossa on Mercedes-Benzin oma kolmilitrainen V6-diesel, 7G-tronic-vaihteisto, jatkuva nelivetojärjestelmä ja ajotilanvalitsin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lava-autojen parhaimmistoa

Maastokyvyistään huolimatta X-sarja kuuluu lava-autojen mukavimpiin yhdessä Volkswagen Amarokin kanssa. Silti ajoneuvoluokalle tyypillisesti ero vaikkapa henkilömaastoautoihin on selkeä niin ajettavuudessa kuin mukavuudessakin. Massa ja simppelit alustaratkaisut maastoajon vaatimine ratkaisuineen aiheuttavat maantiellä lievää nypytystä ja kaivonkansissa pompahtelua Mercedes-Benzin hienosäädöstä huolimatta. Äänitaso pysyy miellyttävän alhaisena isoillakin nopeuksilla.

Mercedeksen uutuus on kilpailijoihin nähden ominaisuuksiltaan hiotumpi ja yksityiskohdiltaan viimeistellympi, mutta samalla myös kalliimpi. Japanilaissisko Navara ja muut japanilaiset ovat kutakuinkin kymppitonnin halvempia. Mercedes haluaa selkeästi luoda premiumluokan myös pick-uppeihin ja olla sekaantumatta rahvaanomaiseen hintakilpailuun.

Mercedes-Benz X-sarjan lanseerataan Suomessa 22.11.

Katso lisää: Mercedes-Benz.fi

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mercedes-Benz X 250d 4Matic 5H Power

Hinta alkaen

47 724 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

78 937 €

Moottori

Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto

Teho

140 kW (190 hv), 3750 r/min

Vääntö

450 Nm (1500–2500 r/min)

Vääntö

450 Nm (1500–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,8 s

Huippunopeus

176 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

207 g/km

Mitat

pituus 5340 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 3150 mm

Muu tieto

Kantavuus 1042 kg, jarrullinen perävaunu 3 500 kg, hinta 2-paikkaiselle mallille

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat