7.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vähän fiinimpi avolava – Mercedes-Benz X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pick-upien ollessa tunnettuja kestävyydestään rankoissa työ- ja vetotehtävissä Mercedes-Benz haluaa yhdistää mielikuvaan myös tyyliä, ajettavuutta ja ylellisyyttä mahdollistamaan käyttöä myös työn ulkopuolella. Hyvää: maastokelpoisuus, vetokyky, viimeistely, hiljaisuus, varustelumahdollisuudet. Huonoa: jousitus maantieajossa, säilytystilan puute. Mercedes-Benz X on premiummerkille uusi aluevaltaus, mutta aivan tyhjästä uutuusmallia ei ole polkaistu kasaan. X-sarja on Renault-Nissan -yhtymän kanssa tehdyn yhteistyön tuorein hedelmä. Perusrakenne on yhteinen Nissan Navaran kanssa. Tänä talvena markkinoille tulee myös Renaultin versio Alaskan. Koko kolmikko valmistetaan samalla tuotantolinjalla Barcelonassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset sukujuuretSukulaisuutta on kuitenkin erittäin vaikea havaita. Mercedes-Benzin keulailmeen lisäksi kaikki muutkin peltiosat ovat erilaisia. Ovien karmit ovat yhtenevät, mutta pintapeltien vekit eri tavoin vedettyjä.Eikä tehtävä helpotu sisustuksessakaan, kojelauta, hallintalaitteet monitoimiviiksineen ja verhoukset ovat selkeästi saksalaisia. Mittariston ja keskinäytön valikot toimivat ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevystä ja käyttöpyörästä Mercedes-Benzien tapaan. Mersukuski tuntee olonsa heti kotoisaksi.Tarkemmin syynäämällä Nissanin DNA:ta löytyy vain vaihdevivusta sekä nelivedon ja ilmastoinnin kytkimistä. Perinteinen käsijarrukahvakin on harvinainen näky Mercedeksessä.Silmältä piilossa on enemmän lainatavaraa. Tikapuurunko ja voimalinja ovat sellaisenaan Nissanista, mutta akselistoa ja jousitusta on muokattu. Takajouset on vaihdettu progressiivisiksi kierrejousiksi, raideväliä on levitetty sekä iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja vaihdettu.Neliovinen koriMercedes on valinnut ohjaamoista vain pisimmän neliovisen ainoaksi korivaihtoehdoksi. Valinnanvaraa tuo verotus, takapenkit poistettuna kaksipaikkaisena selviää pakettiautoverolla ja viisipaikkaisena on pulitettava autovero täysimääräisenä. Eroa tulee 14 000–18 000 versiosta riippuen.Varustelutasoja on kolme, Pure, Progressive ja Power. Pure erottuu joukosta mustilla puskureillaan, mutta varustelu on jo varsin kattava mukaan lukien elektroniset turvajärjestelmät ja liitettävyys. Kalliimmat tasot tuovatkin ennen kaikkea lisää näyttävyyttä somisteiden, kromin ja verhoilun muodossa.Toiminnallisista varusteista jää kuitenkin kaipaamaan Power-tason sähkösäätöisiä istuimia. Ei sillä, ettei niitä jaksaisi lihasvoimalla säätää, vaan lisäsäädöt istuimen etureunaan ja ristiselän tukeen tekevät pick-upin istuma-asennon poikkeuksellisen luontevaksi. Lisää herkkuja, kuten mm. kamerat ympäriinsä on tarjolla vielä paketteina.Aluksi nelisylinteriset dieselitMyynnin alkaessa X-sarjan moottorit ovat Nissanista tuttuja 2,3-litraisia nelisylinterisiä dieseleitä. Tehoversioita on kaksi, X220d (163 hv) tai X250d (190 hv). Säyseämpi on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, tehokkaamman saa myös seitsenvaihteisella perinteisellä automaatilla. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla, alennusvaihteella ja alamäkihidastimella. Takatasauspyörästön lukko on lisävaruste.Ensi syksynä mallisto laajenee X350d:llä (258 hv), jossa on Mercedes-Benzin oma kolmilitrainen V6-diesel, 7G-tronic-vaihteisto, jatkuva nelivetojärjestelmä ja ajotilanvalitsin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLava-autojen parhaimmistoaMaastokyvyistään huolimatta X-sarja kuuluu lava-autojen mukavimpiin yhdessä Volkswagen Amarokin kanssa. Silti ajoneuvoluokalle tyypillisesti ero vaikkapa henkilömaastoautoihin on selkeä niin ajettavuudessa kuin mukavuudessakin. Massa ja simppelit alustaratkaisut maastoajon vaatimine ratkaisuineen aiheuttavat maantiellä lievää nypytystä ja kaivonkansissa pompahtelua Mercedes-Benzin hienosäädöstä huolimatta. Äänitaso pysyy miellyttävän alhaisena isoillakin nopeuksilla. Mercedeksen uutuus on kilpailijoihin nähden ominaisuuksiltaan hiotumpi ja yksityiskohdiltaan viimeistellympi, mutta samalla myös kalliimpi. Japanilaissisko Navara ja muut japanilaiset ovat kutakuinkin kymppitonnin halvempia. Mercedes haluaa selkeästi luoda premiumluokan myös pick-uppeihin ja olla sekaantumatta rahvaanomaiseen hintakilpailuun.Mercedes-Benz X-sarjan lanseerataan Suomessa 22.11.Katso lisää: Mercedes-Benz.fiTeksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz X 250d 4Matic 5H Power Hinta alkaen 47 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 937 € Moottori Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 3150 mm Muu tieto Kantavuus 1042 kg, jarrullinen perävaunu 3 500 kg, hinta 2-paikkaiselle mallille Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!