7.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Vähän fiinimpi avolava – Mercedes-Benz X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pick-upien ollessa tunnettuja kestävyydestään rankoissa työ- ja vetotehtävissä Mercedes-Benz haluaa yhdistää mielikuvaan myös tyyliä, ajettavuutta ja ylellisyyttä mahdollistamaan käyttöä myös työn ulkopuolella. Hyvää: maastokelpoisuus, vetokyky, viimeistely, hiljaisuus, varustelumahdollisuudet. Huonoa: jousitus maantieajossa, säilytystilan puute. Mercedes-Benz X on premiummerkille uusi aluevaltaus, mutta aivan tyhjästä uutuusmallia ei ole polkaistu kasaan. X-sarja on Renault-Nissan -yhtymän kanssa tehdyn yhteistyön tuorein hedelmä. Perusrakenne on yhteinen Nissan Navaran kanssa. Tänä talvena markkinoille tulee myös Renaultin versio Alaskan. Koko kolmikko valmistetaan samalla tuotantolinjalla Barcelonassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiset sukujuuretSukulaisuutta on kuitenkin erittäin vaikea havaita. Mercedes-Benzin keulailmeen lisäksi kaikki muutkin peltiosat ovat erilaisia. Ovien karmit ovat yhtenevät, mutta pintapeltien vekit eri tavoin vedettyjä.Eikä tehtävä helpotu sisustuksessakaan, kojelauta, hallintalaitteet monitoimiviiksineen ja verhoukset ovat selkeästi saksalaisia. Mittariston ja keskinäytön valikot toimivat ratin puolista, keskikonsolin kosketuslevystä ja käyttöpyörästä Mercedes-Benzien tapaan. Mersukuski tuntee olonsa heti kotoisaksi.Tarkemmin syynäämällä Nissanin DNA:ta löytyy vain vaihdevivusta sekä nelivedon ja ilmastoinnin kytkimistä. Perinteinen käsijarrukahvakin on harvinainen näky Mercedeksessä.Silmältä piilossa on enemmän lainatavaraa. Tikapuurunko ja voimalinja ovat sellaisenaan Nissanista, mutta akselistoa ja jousitusta on muokattu. Takajouset on vaihdettu progressiivisiksi kierrejousiksi, raideväliä on levitetty sekä iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja vaihdettu.Neliovinen koriMercedes on valinnut ohjaamoista vain pisimmän neliovisen ainoaksi korivaihtoehdoksi. Valinnanvaraa tuo verotus, takapenkit poistettuna kaksipaikkaisena selviää pakettiautoverolla ja viisipaikkaisena on pulitettava autovero täysimääräisenä. Eroa tulee 14 000–18 000 versiosta riippuen.Varustelutasoja on kolme, Pure, Progressive ja Power. Pure erottuu joukosta mustilla puskureillaan, mutta varustelu on jo varsin kattava mukaan lukien elektroniset turvajärjestelmät ja liitettävyys. Kalliimmat tasot tuovatkin ennen kaikkea lisää näyttävyyttä somisteiden, kromin ja verhoilun muodossa.Toiminnallisista varusteista jää kuitenkin kaipaamaan Power-tason sähkösäätöisiä istuimia. Ei sillä, ettei niitä jaksaisi lihasvoimalla säätää, vaan lisäsäädöt istuimen etureunaan ja ristiselän tukeen tekevät pick-upin istuma-asennon poikkeuksellisen luontevaksi. Lisää herkkuja, kuten mm. kamerat ympäriinsä on tarjolla vielä paketteina.Aluksi nelisylinteriset dieselitMyynnin alkaessa X-sarjan moottorit ovat Nissanista tuttuja 2,3-litraisia nelisylinterisiä dieseleitä. Tehoversioita on kaksi, X220d (163 hv) tai X250d (190 hv). Säyseämpi on aina varustettu kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, tehokkaamman saa myös seitsenvaihteisella perinteisellä automaatilla. Kaikki mallit on varustettu kytkettävällä nelivedolla, alennusvaihteella ja alamäkihidastimella. Takatasauspyörästön lukko on lisävaruste.Ensi syksynä mallisto laajenee X350d:llä (258 hv), jossa on Mercedes-Benzin oma kolmilitrainen V6-diesel, 7G-tronic-vaihteisto, jatkuva nelivetojärjestelmä ja ajotilanvalitsin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLava-autojen parhaimmistoaMaastokyvyistään huolimatta X-sarja kuuluu lava-autojen mukavimpiin yhdessä Volkswagen Amarokin kanssa. Silti ajoneuvoluokalle tyypillisesti ero vaikkapa henkilömaastoautoihin on selkeä niin ajettavuudessa kuin mukavuudessakin. Massa ja simppelit alustaratkaisut maastoajon vaatimine ratkaisuineen aiheuttavat maantiellä lievää nypytystä ja kaivonkansissa pompahtelua Mercedes-Benzin hienosäädöstä huolimatta. Äänitaso pysyy miellyttävän alhaisena isoillakin nopeuksilla. Mercedeksen uutuus on kilpailijoihin nähden ominaisuuksiltaan hiotumpi ja yksityiskohdiltaan viimeistellympi, mutta samalla myös kalliimpi. Japanilaissisko Navara ja muut japanilaiset ovat kutakuinkin kymppitonnin halvempia. Mercedes haluaa selkeästi luoda premiumluokan myös pick-uppeihin ja olla sekaantumatta rahvaanomaiseen hintakilpailuun.Mercedes-Benz X-sarjan lanseerataan Suomessa 22.11.Katso lisää: Mercedes-Benz.fiTeksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz X 250d 4Matic 5H Power Hinta alkaen 47 724 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 937 € Moottori Dieselmoottori 2 298 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, kytkettävä neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 176 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1819 mm, akseliväli 3150 mm Muu tieto Kantavuus 1042 kg, jarrullinen perävaunu 3 500 kg, hinta 2-paikkaiselle mallille Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”