2.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: vakuuttava kaikilta osin – Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition Teksti Jari Saarentaus Kuva Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Seat Ibiza on valmiina taistelemaan pikkuautoluokan kärkipaikasta. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, taloudellisuus, voimalinja. Huonoa: oviaukkojen tartuntakahvat puuttuvat. Viidennen sukupolven Seat Ibiza käyttää MQB A0 -pohjalevyä, samaa perusrakennetta, jolle myös emoyhtiön uusi Volkswagen Polo pohjautuu. Seat sai yllättäen etumatkaa uuden Ibizan kanssa, sillä Polo tulee myyntiin vasta syksyllä.Uusi pohjalevy tuo sisätiloihin lisää tilaa. Akseliväli on kasvanut 95 mm, eli se vie pyörät kauemmas kulmiin. Auto on myös 87 mm leveämpi, mikä konkretisoituu väljyytenä kuljettajan paikalla.Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuimella. Pikkuauto-käsite onkin harhaanjohtava, sillä Ibizassa matkustaa tarvittaessa viisi aikuista, neljä jopa väljästi. Istuma-asento on myös takana hyvä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainiot ajo-ominaisuudetUusi Ibiza kulkee maantiellä vakaasti. Ohjaus on tunnokas ja sopivasti tehostettu. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen myös mutkaisella tiellä. Ibizan ratin takana todella viihtyy, ja auto on hienosti tasapainossa.Jousitus on yhdistelmä tukevuutta ja mukavuutta. Tien kuopat ja röykyt kumahtelevat vaimeasti, ja äänieristys on onnistunut. Moottorin ääni pysyy etäisenä: 3-sylinterisen ”törinän” kuulee vasta korkeilla kierroksilla.Epätasaisella kestopäällysteellä ohjaamoon kantautuu vain lievästi rengasääniä. Sekin kertoo uuden perusrakenteen onnistuneisuudesta.Lähtömallissa luksustaKoeajetun Start Moving Edition -version varustelu on kattava. Kyseessä on erikoismalli, jota on saatavilla vain rajoitetun ajan. Jatkossa Ibizan varustetasoja on neljä: Reference, Style, Xcellence sekä urheilullinen FR.Näistä koeajettua mallia lähimpänä on Xcellence, josta puuttuu Start Moving Editionissa oleva vakionopeudensäätimen tutkaominaisuus. Mukautuva vakionopeussäädin on ruuhkaliikenteessä todella kätevä, ja yleensä se on ollut saatavilla vasta isomman luokan autoihin.Erikoismallin erottaa myös Mystic Magenta -metalliväristä sekä led-ajovaloista. Musiikin ystäviä kiinnostaa 300 watin Beats Audio -äänentoistojärjestelmä, joka jytisee erillisen subwooferin avustamana.Älypuhelimen avulla toimiva Apple CarPlay hoitaa muun muassa navigoinnin. Karttojen päivitys, joka on kiinteissä autonavigaattoreissa ajoittain tarpeen, jää näin historiaan. Navigaattori ymmärtää myös puhetta, mikä tekee käytön todella helpoksi. Viihdekeskusta hallitaan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla.Pirteä 3-sylinterinenYksilitrainen ja kolmisylinterinen moottori on hämmästyttävä voimanpesä. Koeajettu 115-hevosvoimainen versio on hyvä yhdistelmä suorituskykyä sekä taloudellisuutta. Moottori vetää tasaisesti ja värinättömästi koko kierrosalueella, ja ylärekisteriä tarvitaan vasta ohitustilanteissa.Koeajettu versio oli 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolla on myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Myöhemmin syksyllä Ibizaan tulee myös 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensaturbo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModerni muotoiluUusi Ibiza on särmikäs niin ulkoa kuin sisältäkin. Trendikäs muotoilu miellyttää myös nuorempia ostajia, joka onkin Seatille tärkeä kohderyhmä.Moderni linja jatkuu matkustamossa. Verhoilumateriaalien laatu on selkeästi aiempaa parempi, vaikka pelkistetty muovisuus on edelleen läsnä. Mittaristo on esimerkillisen selkeä, samoin hallintalaitteiden sijoittelu. Mitään ylenpalttista koristelua ohjaamosta ei löydy, vaikka kyseessä on malliston lippulaiva. Yleisvaikutelma on enemmänkin asiallinen ja järkevä. Ibiza on kaiken kaikkiaan vakuuttava paketti, josta on vaikea löytää heikkouksia. Kestosuosikki Polon hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta siitä tulee varmasti Ibizaa kalliimpi. Pienen järkiperheauton ostajille Ibiza on vahva vaihtoehto. Siinä on jopa voittaja-ainesta.Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition Hinta alkaen 22 038 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 038 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?