2.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: vakuuttava kaikilta osin – Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition Teksti Jari Saarentaus Kuva Roman Razinkov Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Seat Ibiza on valmiina taistelemaan pikkuautoluokan kärkipaikasta. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, taloudellisuus, voimalinja. Huonoa: oviaukkojen tartuntakahvat puuttuvat. Viidennen sukupolven Seat Ibiza käyttää MQB A0 -pohjalevyä, samaa perusrakennetta, jolle myös emoyhtiön uusi Volkswagen Polo pohjautuu. Seat sai yllättäen etumatkaa uuden Ibizan kanssa, sillä Polo tulee myyntiin vasta syksyllä. Uusi pohjalevy tuo sisätiloihin lisää tilaa. Akseliväli on kasvanut 95 mm, eli se vie pyörät kauemmas kulmiin. Auto on myös 87 mm leveämpi, mikä konkretisoituu väljyytenä kuljettajan paikalla. Uudet mitat tuntuvat selkeimmin takaistuimella. Pikkuauto-käsite onkin harhaanjohtava, sillä Ibizassa matkustaa tarvittaessa viisi aikuista, neljä jopa väljästi. Istuma-asento on myös takana hyvä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mainiot ajo-ominaisuudet Uusi Ibiza kulkee maantiellä vakaasti. Ohjaus on tunnokas ja sopivasti tehostettu. Etuistuimet antavat hyvän sivuttaistuen myös mutkaisella tiellä. Ibizan ratin takana todella viihtyy, ja auto on hienosti tasapainossa. Jousitus on yhdistelmä tukevuutta ja mukavuutta. Tien kuopat ja röykyt kumahtelevat vaimeasti, ja äänieristys on onnistunut. Moottorin ääni pysyy etäisenä: 3-sylinterisen ”törinän” kuulee vasta korkeilla kierroksilla. Epätasaisella kestopäällysteellä ohjaamoon kantautuu vain lievästi rengasääniä. Sekin kertoo uuden perusrakenteen onnistuneisuudesta. Lähtömallissa luksusta Koeajetun Start Moving Edition -version varustelu on kattava. Kyseessä on erikoismalli, jota on saatavilla vain rajoitetun ajan. Jatkossa Ibizan varustetasoja on neljä: Reference, Style, Xcellence sekä urheilullinen FR. Näistä koeajettua mallia lähimpänä on Xcellence, josta puuttuu Start Moving Editionissa oleva vakionopeudensäätimen tutkaominaisuus. Mukautuva vakionopeussäädin on ruuhkaliikenteessä todella kätevä, ja yleensä se on ollut saatavilla vasta isomman luokan autoihin. Erikoismallin erottaa myös Mystic Magenta -metalliväristä sekä led-ajovaloista. Musiikin ystäviä kiinnostaa 300 watin Beats Audio -äänentoistojärjestelmä, joka jytisee erillisen subwooferin avustamana. Älypuhelimen avulla toimiva Apple CarPlay hoitaa muun muassa navigoinnin. Karttojen päivitys, joka on kiinteissä autonavigaattoreissa ajoittain tarpeen, jää näin historiaan. Navigaattori ymmärtää myös puhetta, mikä tekee käytön todella helpoksi. Viihdekeskusta hallitaan 8-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Pirteä 3-sylinterinen Yksilitrainen ja kolmisylinterinen moottori on hämmästyttävä voimanpesä. Koeajettu 115-hevosvoimainen versio on hyvä yhdistelmä suorituskykyä sekä taloudellisuutta. Moottori vetää tasaisesti ja värinättömästi koko kierrosalueella, ja ylärekisteriä tarvitaan vasta ohitustilanteissa. Koeajettu versio oli 6-vaihteinen manuaali, mutta tarjolla on myös 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Myöhemmin syksyllä Ibizaan tulee myös 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensaturbo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moderni muotoilu Uusi Ibiza on särmikäs niin ulkoa kuin sisältäkin. Trendikäs muotoilu miellyttää myös nuorempia ostajia, joka onkin Seatille tärkeä kohderyhmä. Moderni linja jatkuu matkustamossa. Verhoilumateriaalien laatu on selkeästi aiempaa parempi, vaikka pelkistetty muovisuus on edelleen läsnä. Mittaristo on esimerkillisen selkeä, samoin hallintalaitteiden sijoittelu. Mitään ylenpalttista koristelua ohjaamosta ei löydy, vaikka kyseessä on malliston lippulaiva. Yleisvaikutelma on enemmänkin asiallinen ja järkevä. Ibiza on kaiken kaikkiaan vakuuttava paketti, josta on vaikea löytää heikkouksia. Kestosuosikki Polon hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta siitä tulee varmasti Ibizaa kalliimpi. Pienen järkiperheauton ostajille Ibiza on vahva vaihtoehto. Siinä on jopa voittaja-ainesta. Teksti: Jari Saarentaus Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.seat.fi/new-ibiza Seat Ibiza 1.0 Eco TSI 115 Start Moving Edition Hinta alkaen 22 038 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 038 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 108 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan