29.5.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy on halvimmillaan lataushybridinä. Volkswagen Caddy on niittänyt mainetta järkevänä ja käytännöllisenä tila-autona. Pakettiautomainen kuori kätkee sisäänsä valtavasti tilaa. Lyhyt perusmalli on viisipaikkainen ja pidempi Maxi seitsenpaikkainen.Uudella lataushybriditekniikalla varustettuna Caddy paranee entisestään. Edullinen verokohtelu korvaa kalliimman tekniikan. Volkswagenin 75-vuotisjuhliensa kunniaksi juhlistamat erikoisvarustelut yhdessä lataushybriditekniikan kanssa tekevät tavallisista bensa- ja dieselversioista tarpeettomia. Varusteiden lisäksi kaupan päälle tulee lisää tehoa ja ahkerille lataajille halpoja ja päästöttömiä kilometrejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa seitsemälle aikuiselleAjossa ollut isompi Caddy Maxi tarjoaa vakiona seitsemän paikkaa kohtuuhintaan, vaikka esittelyautoa oli lisävarusteltu. Takimmaisen rivin kaksi paikkaa ovat kylläkin vain tilapäiskäyttöön laimeammin muotoiltuna ja pehmustettuna. Tilaa on kyllä myös aikuiselle ja käynti on helppoa keskirivin penkin nippuun kääntämällä. Vaikka takalattia on korkeammalla, pääntila riittää auton korkeuden ansiosta. Vaikka istuimet ovat ohkaiset, ne eivät mene lattian tasoon kaadettuna. Ne on kyllä helppo irrottaa ja nostaa pois kyydistä.Viisipaikkaisena tavaratilaa on hulppeasti. Nyt kontista olisi varaa tinkiä, mutta harmillisesti keskirivissä ei ole etäisyyssäätöä. Keskirivin polvitilat eivät ole mitenkään hulppeat varsinkaan etuistuinten selkänojien lentokonepöytien takia. Joku matkustajista saattaisi kaivata avattavia ikkunoita, pikkuräppänät saa lisävarustelistalta.Etupenkillä ei ole juuri valituksen aiheita, istuimien muotoilu ja ajoasento ovat luontevat. Näkyvyys on isojen lasipintojen ansiosta hyvä. Vaikka Caddyn perusrakenne on yhtenevä henkilömallien kanssa, sisustus tuo mieleen hyötyajoneuvon, kova muovipinta hallitsee. Ratin nappulat ovat perinteiset ja kosketusnäytön alta on oikotie tärkeimpiin valikoihin. Silti jotkin toiminnot, kuten vaikkapa regeneroinnin tason säätö ovat turhan monen näpäytyksen takana. Helposti sata kilometriä sähkölläCaddyn 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ympärille rakennettu hybridijärjestelmä on jo tuttu merkin muusta mallistosta, nyt vain vähempitehoiseksi (110 kW/150 hv) viritettynä. Valmistajan ilmoittamasta yhdeksän sekunnin 0–100 km/h -kiihtyvyyslukemasta jää toista sekuntia, mutta ihan pirteä tapaus Caddy on molempien moottorien ollessa käytössä. Sähkömoottorin alkupotkun ja akuston tuoman takapainoisuuden takia etupyörät sutaisevat helposti. Pelkällä sähköllä tai akun tyhjennyttyä bensiinimoottorilla meno on rauhallisempaa.Akun tyhjennyttyä bensiinimoottori joutuu ahkeroimaan enemmän sen kuuluessa kiihdytyksissä myös sisälle. Vauhdin kasvaessa moottoriääni jää taka-alalle renkaiden kuminan noustessa hallitsevaksi. Alusta tasapainottelee ajettavuuden ja mukavuuden välillä keskivertoa paremmin, korkea kori ei kallistele liiaksi. Tyhjänä jousitus on mukulakivillä aika napakka, mutta paranee kuorman kasvaessa.Muiden Volkswagenin uusien lataushybridien tapaan Caddynkin akusto on isompi, 19,7 kWh. Kevätsäässä akullisella pääsee helposti yli sata kilometriä, kunhan se ei ole kokonaan moottoritietä. Talvella valtavan sisätilan lämmittäminen nipistää matkasta osansa. Akun lataus onnistuu vaihtovirralla 11 kW -teholla ja tasavirralla 40 kW -teholla. Sähköajoa pystyy jatkamaan parhaimmillaan siis jo reilun puolen tunnin lounaspysähdyksellä.Akun tyhjennyttyä bensaa palaa seitsemisen litraa satasella. Kohtuullisesta kulutuksesta huolimatta huoltoasemallakin joutuu vierailemaan usein, sillä akuston suuren koon takia bensatankkia on pienennetty 32 litraan. Hyvät ja huonot puolet runsaat tilat käytännöllisyys sähköinen toimintamatka rengasmelu kosketusnäytön valikot Volkswagen Caddy Maxi Style 75-v juhlamalli pitkä 1.5 eHybrid OPF 110 kW 6-vaihteinen LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 350 Nm Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,5 l/100km CO2-päästöt 12 g/km toimintamatka sähköllä 113 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s huippunopeus 183 km/h Mitat Pituus 4 853 mm Leveys 1 855 mm Korkeus 1 836 mm Akseliväli 2 970 mm Tavaratila 446–3 105 l Omamassa 1 994 kg perävaunu 1 400 / 750 kg Euro NCAP 5 (2021) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 36 320 € koeajoauto 47 274 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”