29.5.2025

Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle

Kuva Petri Munukka

Volkswagen Caddy on halvimmillaan lataushybridinä.

Volkswagen Caddy on niittänyt mainetta järkevänä ja käytännöllisenä tila-autona. Pakettiautomainen kuori kätkee sisäänsä valtavasti tilaa. Lyhyt perusmalli on viisipaikkainen ja pidempi Maxi seitsenpaikkainen.

Uudella lataushybriditekniikalla varustettuna Caddy paranee entisestään. Edullinen verokohtelu korvaa kalliimman tekniikan. Volkswagenin 75-vuotisjuhliensa kunniaksi juhlistamat erikoisvarustelut yhdessä lataushybriditekniikan kanssa tekevät tavallisista bensa- ja dieselversioista tarpeettomia. Varusteiden lisäksi kaupan päälle tulee lisää tehoa ja ahkerille lataajille halpoja ja päästöttömiä kilometrejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa seitsemälle aikuiselle

Ajossa ollut isompi Caddy Maxi tarjoaa vakiona seitsemän paikkaa kohtuuhintaan, vaikka esittelyautoa oli lisävarusteltu. Takimmaisen rivin kaksi paikkaa ovat kylläkin vain tilapäiskäyttöön laimeammin muotoiltuna ja pehmustettuna. Tilaa on kyllä myös aikuiselle ja käynti on helppoa keskirivin penkin nippuun kääntämällä. Vaikka takalattia on korkeammalla, pääntila riittää auton korkeuden ansiosta. Vaikka istuimet ovat ohkaiset, ne eivät mene lattian tasoon kaadettuna. Ne on kyllä helppo irrottaa ja nostaa pois kyydistä.

Viisipaikkaisena tavaratilaa on hulppeasti. Nyt kontista olisi varaa tinkiä, mutta harmillisesti keskirivissä ei ole etäisyyssäätöä. Keskirivin polvitilat eivät ole mitenkään hulppeat varsinkaan etuistuinten selkänojien lentokonepöytien takia. Joku matkustajista saattaisi kaivata avattavia ikkunoita, pikkuräppänät saa lisävarustelistalta.

Etupenkillä ei ole juuri valituksen aiheita, istuimien muotoilu ja ajoasento ovat luontevat. Näkyvyys on isojen lasipintojen ansiosta hyvä. Vaikka Caddyn perusrakenne on yhtenevä henkilömallien kanssa, sisustus tuo mieleen hyötyajoneuvon, kova muovipinta hallitsee. Ratin nappulat ovat perinteiset ja kosketusnäytön alta on oikotie tärkeimpiin valikoihin. Silti jotkin toiminnot, kuten vaikkapa regeneroinnin tason säätö ovat turhan monen näpäytyksen takana.

Helposti sata kilometriä sähköllä

Caddyn 1,5-litraisen ahdetun bensiinimoottorin ympärille rakennettu hybridijärjestelmä on jo tuttu merkin muusta mallistosta, nyt vain vähempitehoiseksi (110 kW/150 hv) viritettynä. Valmistajan ilmoittamasta yhdeksän sekunnin 0–100 km/h -kiihtyvyyslukemasta jää toista sekuntia, mutta ihan pirteä tapaus Caddy on molempien moottorien ollessa käytössä. Sähkömoottorin alkupotkun ja akuston tuoman takapainoisuuden takia etupyörät sutaisevat helposti. Pelkällä sähköllä tai akun tyhjennyttyä bensiinimoottorilla meno on rauhallisempaa.

Akun tyhjennyttyä bensiinimoottori joutuu ahkeroimaan enemmän sen kuuluessa kiihdytyksissä myös sisälle. Vauhdin kasvaessa moottoriääni jää taka-alalle renkaiden kuminan noustessa hallitsevaksi. Alusta tasapainottelee ajettavuuden ja mukavuuden välillä keskivertoa paremmin, korkea kori ei kallistele liiaksi. Tyhjänä jousitus on mukulakivillä aika napakka, mutta paranee kuorman kasvaessa.

Muiden Volkswagenin uusien lataushybridien tapaan Caddynkin akusto on isompi, 19,7 kWh. Kevätsäässä akullisella pääsee helposti yli sata kilometriä, kunhan se ei ole kokonaan moottoritietä. Talvella valtavan sisätilan lämmittäminen nipistää matkasta osansa. Akun lataus onnistuu vaihtovirralla 11 kW -teholla ja tasavirralla 40 kW -teholla. Sähköajoa pystyy jatkamaan parhaimmillaan siis jo reilun puolen tunnin lounaspysähdyksellä.

Akun tyhjennyttyä bensaa palaa seitsemisen litraa satasella. Kohtuullisesta kulutuksesta huolimatta huoltoasemallakin joutuu vierailemaan usein, sillä akuston suuren koon takia bensatankkia on pienennetty 32 litraan.

Hyvät ja huonot puolet

  • runsaat tilat
  • käytännöllisyys
  • sähköinen toimintamatka
  • rengasmelu
  • kosketusnäytön valikot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat