16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman myydyin pakettiauto VW Transporter on edennyt seitsemänteen sukupolveen. Ja nyt ollaan jännän äärellä. Volkswagen Transporterin edellinen kuudes sukupolvi ehti olla markkinoilla vuodesta 2006 saakka. Liki 20 vuotta on automallille pitkä aikakausi, etenkin ajassa, jossa automallit tuntuvat uudistuvan entistä kiivaammassa tahdissa.Kun kyseessä on maailman myydyin pakettiauto, on uudistuksessa pelissä paljon. VW on pitänyt pakumallinsa valmistuksen omana asianaan 75 vuoden ajan, mutta jatkossa se on yhteistyömalli Ford Transitin kanssa. Se jatkaa siis samaa linjaa kuin Amarok, Caddy ja liuta sähköautomalleja.Vaikka kyseessä onkin yhteistyömalli, lienee Transporter jatkossakin luokkansa kärkikahinoissa. Ja kokonaismyyntitilastossa lähin haastaja on useiden miljoonien myytyjen yksiköiden päässä.Transporter tulee saataville kaikilla voimalinjoilla, eli dieselinä, lataushybridinä ja täyssähkönä. Koska tonnipaku-luokka pelaa edelleen vahvasti perinteisen polttomoottorin varassa, tulevat dieselversiot olemaan niitä suosituimpia. Pakettiautoista kannettavalla pienellä verolla ero dieselin ja sähköisten voimalinjojen kanssa ei nimittäin ole samalla tavalla merkittävä kuin henkilöautoissa.Diesel-versioita on kolme: 81 kW, 110 kW ja 125 kW. Kaikki perustuvat samaan kaksilitraiseen moottoriin, ja miedointa versiota on saatavilla vain 6-vaihteisena manuaalina ja etuvetoisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttinen paku nelivedolla?Välimallin 110 kW tehoversion saa joko manuaalina tai automaattina ja etu- tai nelivetoisena. Tehomalli on puolestaan aina 8-vaihteisella automaattiaskilla ja nelivedolla varustettu. 125 kW (170 hv) ja 390 Nm vääntävä pakettiauto on voimakas työkaveri.Koeajolenkille oli tarjolla dieselmalliston huippuversio, eli nelivetoinen ja 170 hv sporttipaku. Vastaavia moottoreita on perinteisesti ollut tarjolla lähinnä henkilöautomallistoon, mutta suorituskyvystä ei ole haittaa työkäytössäkään. Tehokkain dieselmalli tuo pakulla ajamiseen uuden ulottuvuuden, sillä enää koppiautolla ei tarvitse odotella tien tukkeena. Myös ajettavuus on kohdallaan.Transporterissa on monta asiaa uudella tolalla, mutta pakettiauton konsepti on sinänsä ennallaan. Edelleen pääpaino on maksimaalisessa kuljetuskapasiteetissa, jonka äärellä ohjaamon istuinmukavuus on vähän niin ja näin. Tavaratilan seinä tulee nopeasti vastaan sopivaa ajoasentoa haettaessa.Hytin koon sijaan VW on halunnut panostaa tavaratilan pituuteen, ja se onkin pidempi kuin aiemmin. Pitkässä versiossa kuomatila on yli 3 metriä pitkä. Myös vetokyky on aiempaa parempi: 2800 kiloa.Hallintalaitteet edustavat henkilöautomaailmaa, ja enää pakettiauton kuskin ei tarvitse tyytyä antiikkiseen tietoviihteeseen. VW:stä löytyy Apple CarPlay, mikä on tätä nykyä perusvaatimus autossa. Myös turvallisuusvarusteet on päivitetty vastaamaan nykypäivää, mikä ei ole lainkaan pahitteeksi.Uuden Transporterin hinnat alkavat reilusta 43 000 eurosta ja nelivetoinen automaatti maksaa perusversiona hieman yli 56 000 euroa. Pitkän mallin nelivetoinen Transporter maksaa tuhat euroa lisää. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”