29.8.2023

Koeajo: Volkswagen Amarok – Tyylitietoinen työjuhta

Volkswagen veisteli Amarokin uusiksi ja tulos vakuuttaa. Hyvää: ulkonäkö, varustelu, ajo-omonaisuudet, maastokyky Huonoa: viisipaikkaisten mallien hinta

Amarok kuuluu meikäläisten markkinoiden suosituimpiin lava-automaleihin, mutta ensimmäinen sukupolvi ehti olla markkinoilla turhankin pitkään. Vuonna 2010 julkaistu malli painetaan uuden sukupolven myötä unholaan, ja uudistus on tehnyt autolle hyvää.

Volkswagen on tehnyt Amarokin yhteistyönä Fordin kanssa. Ranger ja Amarok jakavat pitkälle saman DNA:n, tekniikan, ulkomuodon ja ominaisuuksien suhteen, mutta aivan samaksi tuotteeksi kaksikkoa ei sovi niputtaa. Molemmat tehtaat ovat tuoneet mukaan omaleimaisia piirteitä.

Heti ensimetreillä käy selväksi, että Amarok on aiempaa järeämpi työkalu. Akseliväli on venähtänyt 17 senttiä, ja pituuttakin on kasvettu kymmenen sentin verran. Lavalle on saatu leveyttä ja nyt pyöränkoteloiden väliin mahtuu eurolava, mikä lienee monelle kynnyskysymys hankintaa pohdittaessa.

Koeajettu versio on varustettu 3-litraisella dieselmoottorilla, joka tuottaa mukavat 170 kW (240 hv) ja 600 Nm. Moottori on muhkea tapaus, ja tätä nykyä V6-moottoria tapaa Euroopassa harvakseltaan. Tarjolla on myös 2-litrainen ja nelisylinterinen versio, jonka voimantuotto on sekin riittävää. Rivinelosesta irtoaa 151 kW (205 hv) ja 500 Nm.

Vaihteistoksi on tarjolla molempien moottorivaihtoehtojen kanssa 10-vaihteinen automaattiaski. Laatikko on tuttu Fordilta ja toimii hyvin yksiin myös Amarokin kohdalla. Moderni vaihdelaatikko tekee paljon, sillä pakuluokassa on usein tyydytty viiteen tai kuuteen portaaseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljä vai kuusi sylinteriä? Ei suurempaa väliä

Ero nelos- ja kuutoskoneen välillä jää paperilla pieneksi, mutta kovin suuri se ei ole käytännössäkään. Ero alkaa näkyä vasta silloin kun ollaan vetokyvyn rajamailla. Koeajolla tarjoutui mahdollisuus testata V6-moottorin väkevyyttä trailerin kanssa.

Yhdistelmän yhteispaino oli 2000 kilon paremmalla puolella ja Amarok ei ollut lastista moksiskaan. Itse asiassa jäykällä taka-akselilla varustettu auto tuntui painoa vetäessä mukavammalta kuin ilman lastia. Tämä kertoo paljon auton kantavuudesta ja luonteesta.

Amarok on aina ollut kyvykäs auto maastossa, mutta tällä kertaa homma viedään astetta pidemmälle. Nelivetojärjestelmä toimi erityisen hyvin maastossa, ja pääsin viemään maastoiselle testilenkille koeajotapahtumassa ennen varsinaista koeajoa. Siellä Amarok osoitti potentiaalinsa paikoissa, joihin ilman ajokouluttajan kehotusta olisi tuskin tullut mentyä.

Nelivetojärjestelmää on hiottu huolella ja automaattisessa 4A-tilassa voimaa jaetaan etuakselille 0–50 % välillä. Lähtökohtaisesti mennään siis takavedolla. Laatikosta löytyvät myös hidas alue, jolloin välityssuhde on 3.06.1.

Yksi hienoimmista maastoajoa helpottavista varusteista on alamäkiavustin, jonka avulla auto pitää vauhdin jyrkissä alamäissä tasaisena. Sitä käyttämällä kuski voi keskittyä auton ohjaamiseen, sillä kärry itsessään huolehtii kaasun käytöstä. Järjestelmä rentouttaa ajamista jyrkissä alamäissä.

Kaupunkiin, työmaalle tai maastoon

Amarokista on tarjolla kolme erilaista versiota, joista perusvarusteltua edustaa Life. Hinnat alkaen -malli on sekin varsin kattavasti varusteltu, sillä pakettiin kuuluu 10” kosketusnäyttö, adaptiivinen vakionopeudensäädin, LED-valot ja parkkitutkat.

Koeajettu Aventura on tyylitelty ja kaupunki-orientoituneempi tapaus. Varusteisiin kuuluu Harman & Kardonin äänentoisto, korinvärinen lavakaari, avaimeton käynnistys ja parempi infotainment-näyttö. Lisäksi mukaan pakettiin sisällytetään takatasauspyörästön mekaaninen lukko ja kookkaammat vanteet.

Kovin merkittävää eroa Lifen ja Aventuran välillä ei ole, mutta toki kalliimpi versio tarjoaa suuremman digimittariston ja keskikonsolin näytön ja reippaasti lisää varusteita. Niihin kuuluvat mm. astinlaudat, Harman Kadon äänentoistojärjestelmän, LED-matriisivalot ja niin edelleen.

Maastoisempi tapaus on nimeltään PanAmerican, jossa on astinlaudat ja All-terrain -renkaat. Lavalla on musta lavakaari, joka vie kokonaisuutta hieman roisimman näköiseen suuntaan, mutta teknisesti kyseessä on pitkälti samanlainen auto kuin kaksi edellistä, mutta ulkonäkö viittaa kadun ulkopuolelle.

Vaikka kyseessä on työkalu ja maastossa näppärästi etenevä malli, on Amarok erittäin viihtyisä auto arkiajossa. Se on hiljainen, mukava ja suorituskykyinen automalli, jonka korkeasta ohjaamosta on helppo havainnoida ympärillä olevaa liikennettä.

Uusi Amaok on pätevä kokonaisuus, joka miellyttää jo perusvarusteltuna mallina. Ongelmaksi muodostuu kotimaan autoverotus viisipaikkaisilla versioilla, sillä koeajettu V6-moottorilla varustettu Aventura maksaa veroineen yli 115 000 euroa. Autoveroa lätkäistään hankintahinnan päälle 45 000 euroa. Se on laillistettu ryöstö.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala

Volkswagen Amarok Aventura 3.0 V6 TDI 177 kW 4Motion

Hinta alkaen

115 225 €

Moottori

Dieselmoottori, V6, turboahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

177 kW (240 hv), 3250 r/min

Vääntö

600 Nm (1750-2250 r/min)

Vääntö

600 Nm (1750-2250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,8 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 10,2 (yhd.)

CO2-päästöt

266 g/km

Mitat

pituus 5350 mm, leveys 1910 mm, korkeus 1888 mm, akseliväli 3270 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

3500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 200 000 km

Luetuimmat