14.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf R 20 Years – lisää potkua synttäreiden kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Golfin tehomalli R juhlistaa 20 vuoden taivaltaan 333 hevosvoimalukemalla ja entistä ripeämmällä kululla. Hyvää: voimalinja, monipuolisuus, käytös rata-ajossa Huonoa: hinta Volkswagen Golfia voi hyvällä syyllä kutsua automaailman makaronilaatikoksi. Se on automalli, joka maistuu jokaiselle, mutta ei välttämättä herätä intohimoa. Volkkarin perhemalilla tuskin herätellään naapurustossa kateellisia katseita. Ellei kyseessä sitten satu olemaan tehomalli R.Golf R on kulkenut kaksikymmenvuotisen taipaleensa aikana kutoskoneisesta ja 3,2-litraisesta vaparista nelisylinteriseksi bensaturboksi. Tätä nykyä kuutiotilavuutta on kaksi litraa, mutta tehoa on edelleen riittämiin. Itse asiassa enemmän kuin koskaan.Kolopalloauton uudeksi tehohuipuksi leimataan juhlamallin myötä 333 hevosvoimaa. Vääntöä kaksilitrainen tuottaa 420 Nm. Kiihdytyslukema on pienelle perheautolle sovelias 4,6 sekuntia. Lukema ei tietenkään kuulosta erityiseltä, sillä tätä nykyä moni nelivetoinen sähköauto näyttää Golfille kaapin paikan. Reilu vuosikymmen sitten viiden sekunnin alitus oli superautojen yksinoikeus. Eikä kovin moni auto yltänyt 270 km/h huippunopeuteen.Vaikka tehoa on reippaasti ja kiihtyvyyslukema alhainen, tuntuu R-malli jollain kummallisella tavalla viipyilevältä alakierroksilla. Aski ja moottori tuntuvat hieman miettivän ennen kuin päälle laitetaan täysi rähinä. Kun moottori vaihdoin herää, tehoa kyllä piisaa.Toki Volkswagenin sporttimallissa ei ole kyse vain ripeästä kiihtyvyydestä, vaan itse asiassa ihan kaikesta muusta. Golf R on nelivetoinen ja erinomaisella alustalla varustettu sporttinen automalli. Alusta ei ole liioitellun kova, vaan mukavuus edellä tehty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyR makaa matalammallaToki hidastustöyssyjen yli ajellessa kannattaa muistaa, että R makaa normimallia matalammalla, mutta ei töyssyjen ohi silti sivuttain tarvitse ajella. Se on hyvä kompromissi jokapäiväisen käytön ja ratapäivien välillä, sillä alustaa saa säädettyä tuntuvasti.Sähköisesti säätyvä alusta reagoi ajotiloihin, ja tiukentuu merkittävästi comfortin ja race-tilan välillä. Individual-tilassa jousitusta voi säätää kymmenportaisella asteikolla mieleisekseen, ja säätäminen todella vaikuttaa siihen, miltä auto kulloinkin tuntuu.Ajotilat vaikuttavat alustan lisäksi myös moottorinohjaukseen. Ero comfortin ja sportin välillä on selkeä, ja race-tilassa moottorista otetaan irti kaikki mahdollinen. Race-tilassa valittavissa on vielä kaksi vaihtoehtoa: drift ja special. Näistä jälkimmäinen optimoi auton nopealle ratakierrokselle ja ensimmäinen kikkailuun.Drift-moodissa nelivedon vetosuhde muutetaan muotoon 50:50. Tämä kuulostaa hieman erikoiselta, sillä voisi kuvitella paremman vetosuhteen olevan vaikka 30:70. Takapainotteinen tai ei, drift-ajomoodi kyllä saa Golfin luistamaan kauniissa viisteessä kuivalla asfaltilla. Juju piilee torque vectoring -järjestelmässä, joka antaa tarvittaessa 100 prosenttia taka-akselin väännöstä yhdelle pyörälle.Golf R on kiistatta nopea auto radalla, balanssi on kohdallaan ja torque vectoring -järjestelmä kääntää autoa mutkiin ja sieltä ulos. Golf on helppo ajettava ja tehoa on juuri passelisti pienemmille radoille. Vaihteisto toimii hienosti automaattina, mutta halutessaan pykäliä voi läpsytellä sisään myös ratin takana olevista siivekkeistä.Kuppi vasten pyllyä, pum pumKuppimallisissa penkeissä on hyvä sivuttaistuki, mutta ne soveltuvat leveäselkäiselle kuskille, eli hommaa ei ole viety liian pitkälle. Kaikkea tekemistä leimaa se, että autosta on haluttu tehdä järkevä ja helppo käyttöauto, jossa piisaa suorituskykyä. Auto on kaikella tapaa sivistynyt.Ohjaamo muistuttaa monilta osin muita Golf-malleja, mutta R-logot kertovat, että kyseessä on astetta raaempi hatchback. Samaa kieltä kertoo myös kojelaudan hiilikuituiset somisteet, jotka ovat tuttu kauraa aiemmista R-malleista.Golf R on ollut historiansa ajan ollut arvostettu ja ihailtu, mutta samaan aikaan se on painettu unholaan. Hot hatch -kategoriassa suuremman huomion on saavuttanut Golf GTI, joka oli pitkään ja on monella tapaa edelleen luokkansa mittatikku. Nelivetoinen R lienee ollut hieman liian hintava noustakseen samaan arvoon GTI:n kanssa.Ihan edullisesti ei R-malli uudelle omistajalle irtoa. Hinnat alkaen -lapussa seisoo yli 72 000 euroa ja koeajettu versio kipuaa yli 80 000 euroon. Teho ja ominaisuudet eivät siis tule halvalla.Volkswagen Golf R on kiistatta kallis versio, sillä perusvarusteinen Golf irtoaa kaupasta halvimmillaan alle 30 000 eurolla. Tosin tuolla mallilla ei ole nimeä ja ulkopuolen muotoilua enempää yhteistä. Yhden kirjaimen ero malinimessä tekee niin monta asiaa eri tavalla.Vaikka monen mielestä Golf R:n taika katosi turbomoottorin myötä, olen itse eri leirissä. Automaailmassa on aina tilaa tehokkaalle hatchback-mallille, ja tekniikan lisääntyminen ei automaattisesti pilaa ajonautintoa. Volkswagen Golf R on edelleen raju automalli, jonka ajaminen on nostattaa tunteet pintaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen Golf R 20 Years Edition Hinta alkaen 7 284 523 € Koeajetun auton hinta varusteineen 8 161 360 € Moottori Bensiinimoottori 1 84 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv) Vääntö 420 Nm (2100-5500 r/min) Vääntö 420 Nm (2100-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4290 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2628 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1555 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta