14.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf R 20 Years – lisää potkua synttäreiden kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Golfin tehomalli R juhlistaa 20 vuoden taivaltaan 333 hevosvoimalukemalla ja entistä ripeämmällä kululla. Hyvää: voimalinja, monipuolisuus, käytös rata-ajossa Huonoa: hinta Volkswagen Golfia voi hyvällä syyllä kutsua automaailman makaronilaatikoksi. Se on automalli, joka maistuu jokaiselle, mutta ei välttämättä herätä intohimoa. Volkkarin perhemalilla tuskin herätellään naapurustossa kateellisia katseita. Ellei kyseessä sitten satu olemaan tehomalli R.Golf R on kulkenut kaksikymmenvuotisen taipaleensa aikana kutoskoneisesta ja 3,2-litraisesta vaparista nelisylinteriseksi bensaturboksi. Tätä nykyä kuutiotilavuutta on kaksi litraa, mutta tehoa on edelleen riittämiin. Itse asiassa enemmän kuin koskaan.Kolopalloauton uudeksi tehohuipuksi leimataan juhlamallin myötä 333 hevosvoimaa. Vääntöä kaksilitrainen tuottaa 420 Nm. Kiihdytyslukema on pienelle perheautolle sovelias 4,6 sekuntia. Lukema ei tietenkään kuulosta erityiseltä, sillä tätä nykyä moni nelivetoinen sähköauto näyttää Golfille kaapin paikan. Reilu vuosikymmen sitten viiden sekunnin alitus oli superautojen yksinoikeus. Eikä kovin moni auto yltänyt 270 km/h huippunopeuteen.Vaikka tehoa on reippaasti ja kiihtyvyyslukema alhainen, tuntuu R-malli jollain kummallisella tavalla viipyilevältä alakierroksilla. Aski ja moottori tuntuvat hieman miettivän ennen kuin päälle laitetaan täysi rähinä. Kun moottori vaihdoin herää, tehoa kyllä piisaa.Toki Volkswagenin sporttimallissa ei ole kyse vain ripeästä kiihtyvyydestä, vaan itse asiassa ihan kaikesta muusta. Golf R on nelivetoinen ja erinomaisella alustalla varustettu sporttinen automalli. Alusta ei ole liioitellun kova, vaan mukavuus edellä tehty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyR makaa matalammallaToki hidastustöyssyjen yli ajellessa kannattaa muistaa, että R makaa normimallia matalammalla, mutta ei töyssyjen ohi silti sivuttain tarvitse ajella. Se on hyvä kompromissi jokapäiväisen käytön ja ratapäivien välillä, sillä alustaa saa säädettyä tuntuvasti.Sähköisesti säätyvä alusta reagoi ajotiloihin, ja tiukentuu merkittävästi comfortin ja race-tilan välillä. Individual-tilassa jousitusta voi säätää kymmenportaisella asteikolla mieleisekseen, ja säätäminen todella vaikuttaa siihen, miltä auto kulloinkin tuntuu.Ajotilat vaikuttavat alustan lisäksi myös moottorinohjaukseen. Ero comfortin ja sportin välillä on selkeä, ja race-tilassa moottorista otetaan irti kaikki mahdollinen. Race-tilassa valittavissa on vielä kaksi vaihtoehtoa: drift ja special. Näistä jälkimmäinen optimoi auton nopealle ratakierrokselle ja ensimmäinen kikkailuun.Drift-moodissa nelivedon vetosuhde muutetaan muotoon 50:50. Tämä kuulostaa hieman erikoiselta, sillä voisi kuvitella paremman vetosuhteen olevan vaikka 30:70. Takapainotteinen tai ei, drift-ajomoodi kyllä saa Golfin luistamaan kauniissa viisteessä kuivalla asfaltilla. Juju piilee torque vectoring -järjestelmässä, joka antaa tarvittaessa 100 prosenttia taka-akselin väännöstä yhdelle pyörälle.Golf R on kiistatta nopea auto radalla, balanssi on kohdallaan ja torque vectoring -järjestelmä kääntää autoa mutkiin ja sieltä ulos. Golf on helppo ajettava ja tehoa on juuri passelisti pienemmille radoille. Vaihteisto toimii hienosti automaattina, mutta halutessaan pykäliä voi läpsytellä sisään myös ratin takana olevista siivekkeistä.Kuppi vasten pyllyä, pum pumKuppimallisissa penkeissä on hyvä sivuttaistuki, mutta ne soveltuvat leveäselkäiselle kuskille, eli hommaa ei ole viety liian pitkälle. Kaikkea tekemistä leimaa se, että autosta on haluttu tehdä järkevä ja helppo käyttöauto, jossa piisaa suorituskykyä. Auto on kaikella tapaa sivistynyt.Ohjaamo muistuttaa monilta osin muita Golf-malleja, mutta R-logot kertovat, että kyseessä on astetta raaempi hatchback. Samaa kieltä kertoo myös kojelaudan hiilikuituiset somisteet, jotka ovat tuttu kauraa aiemmista R-malleista.Golf R on ollut historiansa ajan ollut arvostettu ja ihailtu, mutta samaan aikaan se on painettu unholaan. Hot hatch -kategoriassa suuremman huomion on saavuttanut Golf GTI, joka oli pitkään ja on monella tapaa edelleen luokkansa mittatikku. Nelivetoinen R lienee ollut hieman liian hintava noustakseen samaan arvoon GTI:n kanssa.Ihan edullisesti ei R-malli uudelle omistajalle irtoa. Hinnat alkaen -lapussa seisoo yli 72 000 euroa ja koeajettu versio kipuaa yli 80 000 euroon. Teho ja ominaisuudet eivät siis tule halvalla.Volkswagen Golf R on kiistatta kallis versio, sillä perusvarusteinen Golf irtoaa kaupasta halvimmillaan alle 30 000 eurolla. Tosin tuolla mallilla ei ole nimeä ja ulkopuolen muotoilua enempää yhteistä. Yhden kirjaimen ero malinimessä tekee niin monta asiaa eri tavalla.Vaikka monen mielestä Golf R:n taika katosi turbomoottorin myötä, olen itse eri leirissä. Automaailmassa on aina tilaa tehokkaalle hatchback-mallille, ja tekniikan lisääntyminen ei automaattisesti pilaa ajonautintoa. Volkswagen Golf R on edelleen raju automalli, jonka ajaminen on nostattaa tunteet pintaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen Golf R 20 Years Edition Hinta alkaen 7 284 523 € Koeajetun auton hinta varusteineen 8 161 360 € Moottori Bensiinimoottori 1 84 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto, neliveto Teho 245 kW (333 hv) Vääntö 420 Nm (2100-5500 r/min) Vääntö 420 Nm (2100-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,8 (yhd.) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4290 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2628 mm Tavaratila: 380 l Omamassa: 1555 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”