14.9.2023

Koeajo: Volkswagen Golf R 20 Years – lisää potkua synttäreiden kunniaksi

Golfin tehomalli R juhlistaa 20 vuoden taivaltaan 333 hevosvoimalukemalla ja entistä ripeämmällä kululla. Hyvää: voimalinja, monipuolisuus, käytös rata-ajossa Huonoa: hinta

Volkswagen Golfia voi hyvällä syyllä kutsua automaailman makaronilaatikoksi. Se on automalli, joka maistuu jokaiselle, mutta ei välttämättä herätä intohimoa. Volkkarin perhemalilla tuskin herätellään naapurustossa kateellisia katseita. Ellei kyseessä sitten satu olemaan tehomalli R.

Golf R on kulkenut kaksikymmenvuotisen taipaleensa aikana kutoskoneisesta ja 3,2-litraisesta vaparista nelisylinteriseksi bensaturboksi. Tätä nykyä kuutiotilavuutta on kaksi litraa, mutta tehoa on edelleen riittämiin. Itse asiassa enemmän kuin koskaan.

Kolopalloauton uudeksi tehohuipuksi leimataan juhlamallin myötä 333 hevosvoimaa. Vääntöä kaksilitrainen tuottaa 420 Nm. Kiihdytyslukema on pienelle perheautolle sovelias 4,6 sekuntia. Lukema ei tietenkään kuulosta erityiseltä, sillä tätä nykyä moni nelivetoinen sähköauto näyttää Golfille kaapin paikan. Reilu vuosikymmen sitten viiden sekunnin alitus oli superautojen yksinoikeus. Eikä kovin moni auto yltänyt 270 km/h huippunopeuteen.

Vaikka tehoa on reippaasti ja kiihtyvyyslukema alhainen, tuntuu R-malli jollain kummallisella tavalla viipyilevältä alakierroksilla. Aski ja moottori tuntuvat hieman miettivän ennen kuin päälle laitetaan täysi rähinä. Kun moottori vaihdoin herää, tehoa kyllä piisaa.

Toki Volkswagenin sporttimallissa ei ole kyse vain ripeästä kiihtyvyydestä, vaan itse asiassa ihan kaikesta muusta. Golf R on nelivetoinen ja erinomaisella alustalla varustettu sporttinen automalli. Alusta ei ole liioitellun kova, vaan mukavuus edellä tehty.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

R makaa matalammalla

Toki hidastustöyssyjen yli ajellessa kannattaa muistaa, että R makaa normimallia matalammalla, mutta ei töyssyjen ohi silti sivuttain tarvitse ajella. Se on hyvä kompromissi jokapäiväisen käytön ja ratapäivien välillä, sillä alustaa saa säädettyä tuntuvasti.

Sähköisesti säätyvä alusta reagoi ajotiloihin, ja tiukentuu merkittävästi comfortin ja race-tilan välillä. Individual-tilassa jousitusta voi säätää kymmenportaisella asteikolla mieleisekseen, ja säätäminen todella vaikuttaa siihen, miltä auto kulloinkin tuntuu.

Ajotilat vaikuttavat alustan lisäksi myös moottorinohjaukseen. Ero comfortin ja sportin välillä on selkeä, ja race-tilassa moottorista otetaan irti kaikki mahdollinen. Race-tilassa valittavissa on vielä kaksi vaihtoehtoa: drift ja special. Näistä jälkimmäinen optimoi auton nopealle ratakierrokselle ja ensimmäinen kikkailuun.

Drift-moodissa nelivedon vetosuhde muutetaan muotoon 50:50. Tämä kuulostaa hieman erikoiselta, sillä voisi kuvitella paremman vetosuhteen olevan vaikka 30:70. Takapainotteinen tai ei, drift-ajomoodi kyllä saa Golfin luistamaan kauniissa viisteessä kuivalla asfaltilla. Juju piilee torque vectoring -järjestelmässä, joka antaa tarvittaessa 100 prosenttia taka-akselin väännöstä yhdelle pyörälle.

Golf R on kiistatta nopea auto radalla, balanssi on kohdallaan ja torque vectoring -järjestelmä kääntää autoa mutkiin ja sieltä ulos. Golf on helppo ajettava ja tehoa on juuri passelisti pienemmille radoille. Vaihteisto toimii hienosti automaattina, mutta halutessaan pykäliä voi läpsytellä sisään myös ratin takana olevista siivekkeistä.

Kuppi vasten pyllyä, pum pum

Kuppimallisissa penkeissä on hyvä sivuttaistuki, mutta ne soveltuvat leveäselkäiselle kuskille, eli hommaa ei ole viety liian pitkälle. Kaikkea tekemistä leimaa se, että autosta on haluttu tehdä järkevä ja helppo käyttöauto, jossa piisaa suorituskykyä. Auto on kaikella tapaa sivistynyt.

Ohjaamo muistuttaa monilta osin muita Golf-malleja, mutta R-logot kertovat, että kyseessä on astetta raaempi hatchback. Samaa kieltä kertoo myös kojelaudan hiilikuituiset somisteet, jotka ovat tuttu kauraa aiemmista R-malleista.

Golf R on ollut historiansa ajan ollut arvostettu ja ihailtu, mutta samaan aikaan se on painettu unholaan. Hot hatch -kategoriassa suuremman huomion on saavuttanut Golf GTI, joka oli pitkään ja on monella tapaa edelleen luokkansa mittatikku. Nelivetoinen R lienee ollut hieman liian hintava noustakseen samaan arvoon GTI:n kanssa.

Ihan edullisesti ei R-malli uudelle omistajalle irtoa. Hinnat alkaen -lapussa seisoo yli 72 000 euroa ja koeajettu versio kipuaa yli 80 000 euroon. Teho ja ominaisuudet eivät siis tule halvalla.

Volkswagen Golf R on kiistatta kallis versio, sillä perusvarusteinen Golf irtoaa kaupasta halvimmillaan alle 30 000 eurolla. Tosin tuolla mallilla ei ole nimeä ja ulkopuolen muotoilua enempää yhteistä. Yhden kirjaimen ero malinimessä tekee niin monta asiaa eri tavalla.

Vaikka monen mielestä Golf R:n taika katosi turbomoottorin myötä, olen itse eri leirissä. Automaailmassa on aina tilaa tehokkaalle hatchback-mallille, ja tekniikan lisääntyminen ei automaattisesti pilaa ajonautintoa. Volkswagen Golf R on edelleen raju automalli, jonka ajaminen on nostattaa tunteet pintaan.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Volkswagen Golf R 20 Years Edition

Hinta alkaen

7 284 523 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

8 161 360 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 84 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto, neliveto

Teho

245 kW (333 hv)

Vääntö

420 Nm (2100-5500 r/min)

Vääntö

420 Nm (2100-5500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,6 s

Huippunopeus

270 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,8 (yhd.)

CO2-päästöt

175 g/km

Mitat

pituus 4290 mm, leveys 1789 mm, korkeus 1451 mm, akseliväli 2628 mm
Tavaratila: 380 l
Omamassa: 1555 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat