20.1.2018 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf R ja 4 917 euroa titaanipakoputkistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf R on nopea ja hauska, mutta hieno urheilupakoputkisto ei ole lisäinvestoinnin arvoinen. Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus, hauskuus, käytettävyys. Huonoa: Akrapovič-pakoputkisto kannattaa jättää kauppaan. Jos sen maalaisi hillityn harmaaksi, olisi Volkswagen Golf R melkoinen soluttautuja. Autoista kiinnostumaton ohittaa sen tavallisena saksalaisena perheautona. Vihkiytyneet erottavat R:n tavallisemmista sisaristaan aggressiivisemmin muotoilluista puskureista, helmoista ja neljästä pakoputkenpäästä.Juuri pakoputkisto on koeajoauton se jokin: se on slovenialaisen Akrapovičin valmistama. Yritys on noussut maailmanmaineeseen moottoripyöriin ja arvoautoihin valmistetuilla titaaniputkistoilla .Titaani on kevyttä ja vahvaa materiaalia. Siitä rakennettu Akrapovič-putkisto koostuu Golf R:n tapauksessa takaäänenvaimentajasta ja kahdesta tuplaulostulosta. Lisävarusteinen titaaniputkisto tuo tavallisen Golf R:n pakoputkistoon verrattuna seitsemän kilon painonsäästön.Huippumateriaalilla on myös hintansa: 702 euroa per kilogramma. Yhteensä Golf R:n titaaniputkistolla haluava joutuu maksamaan koeajoyksilön tapauksessa 4917 euroa – ja yhden sentin. Huima hinta, mutta kysehän on lisävarusteesta. Sen tilaa henkilö, joka kokee varusteen rahan arvoiseksi. Jälkivarustelusta kiinnostuneille tiedoksi: Akrapovičin valmistamaa pakoputkistoa ei virallisesti saa jälkiasennettua autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄäntä puuttuuTässä kohtaa tosin on pakko todeta, ettei Akrapovičin pakoputkisto merkittävästi vaikuta ärrän äänimaailmaan: rajuimmalla Race-ajoasetuksellakin muhkeampi soundi sekoittuu kaiuttimista kantautuvana keinotekoiseen äänimaailmaan. Olisi suotavaa, että edes erikoisputkiston valitseva palkittaisiin vain autenttisella äänimaailmalla.Muutama tunneleissa tehty kiihdytys paljastaa ulos kantautuvan äänimaailman mukavan rosoiseksi – valitettavasti ohikulkijat eivät maksa kolehtia kuulemistaan.Eniten Akrapovičin titaanitaideteoksesta nauttii Golf R:n lähtöjärjestelmällä: turbomoottorin pauke yläkierroksilla kuulostaa erittäin uskottavalta. Kun jalan nostaa jarrulta, Golf ampaisee sataseen 310 hevosvoiman ja kaksoiskytkinvaihteiston turvin vain 4,6 sekunnissa. Volkswagen Golf R:ää valmistetaan myös manuaalivaihteisena, mutta Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain seitsenvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Muuten mainioTurhan kallista Akrapovič-lisävarustetta lukuun ottamatta Volkswagen Golf R on mainio paketti. Ärrän voi nähdä yksinkertaisesti parempana Golf GTI:nä: sekin yhdistää erinomaisesti tavallisen Golfin arkipäiväistä käytettävyyttä riemastuttavaan suorituskykyyn ja hauskaan ajettavuuteen. Jokapäiväiseksi kauppakassiksi Golf R suorituskyvystään huolimatta on riittävän mukava, hiljainen ja vaivaton.Ja vaikka kyseessä huippujärkevään Volkswagen Golfiin perustuva auto, tarjoaa Golf R repivää suorituskykyä ja upean tasapainoista käytöstä heti, kun kuljettajaa alkaa lapsettaa. Seitsemännen sukupolven Volkswagen Golfista rakennettu R on yksi Volkswagen-konsernin neutraaleimmin käyttäytyviä nelivetoja, joten se palkitsee vaativan kuljettajan pidon rajan kummallakin puolella. Ja nelivetonsa ansiosta se on hauska ympäri vuoden, toisin kuin etupyörävetoon tyytyvä edullisempi Golf GTI. Monikäyttöisyyttä kaipaaville auto on tarjolla myös farmarikorisena – siihen tosin ei Akrapovičin pakoputkistoa saa, mutta rahat voi käyttää järkevämminkin.Teksti Lauri Ahtiainen kuvat Jari Saarentaus Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion DSG Hinta alkaen 52 665 € Koeajetun auton hinta varusteineen 62 858 € Moottori Bensiinimoottori 1984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 228 kW (310 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5400 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4263 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2626 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”