17.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – palautteen ja Passatin jäljet näkyvät Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.7 raivaa monella tapaa tietä koko mallistolle. Samalla se antaa vakavan haasteen kilpailijoiden sähkösedaneille ja menee jopa 700 km yhdellä latauksella. Loputtomien crossovereiden keskellä sähköautokisassa tapahtuu vihdoin myös matalampien sedan-henkisten autojen kohdalla. Volkswagenin näkemys ID-malliston ehdokkaasta on ID.7. Auto on samalla muistutus siitä, miten VW flirttaili malliston yläpäässä premiumin laitamilla. Volkswagen ID.7 on ehkä henkisesti sähköinen Passat, mutta auto on paljon muutakin. Mietitään hetki kilpailijoita. Mercedes-Benzin malliston lähin vastine on EQE, joka jättää hiukan kylmäksi takatilojen osalta. Samaa voidaan sanoa Hyundain Ioniq 6:sta, joka on tehty aerodynaamisuuden ehdoilla. Molemmat autoissa lattiaan asennettu akkupaketti ja takaistuinten yllä laskeutuva kattolinja ovat haastava yhdistelmä. Teslan mallistoon peilattuna ID.7 asettuu perustutun Model 3:n ja ikivihreän Model S:n väliin. Mutta asiaa on puitavana paljon, joten ota kuppi kuumaa ja ryhdytään perkaamaan Volkswagenin uutuutta.Varsinaiset koeajot toteutettiin naamioiduilla prototyypeillä, minkä lisäksi auton ominaisuuksiin tutustuttiin valmiinoloisilla esisarjan autoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTila ja muotoVolkswagen ID.7 on 4,96 metriä pitkä, mutta 1,54 metriä korkea, joten auto näyttäytyy pitkänhuiskeana erityisesti erilaisten uutuuscrossovereiden keskellä. Leveyttä on tyypilliset 1,86 metriä, vaikka vaakalinjat pyrkivätkin korostamaan leveää olemusta. Akseliväli on pidemmästä päästä, 2,97 metriä, joten matkustamon sisätilat ovat olleet prioriteetti. Etu- ja takaylitykset on tarkoituksella jätetty lyhyiksi. Ilmanvastuskerroin on parhaimmillaan 0,23 varustelusta riippuen. Katto ja pilarit ovat aina mustat, joskin kromilistat saattavat korostaa katon muotoa. Keulalla on säilytetty vieno hymy, mutta ilme on tarkoituksella hiukan omahyväisesti muikistelevia sisarmalleja vakavampi. Kylkilinjassa on mielenkiintoinen voimakas olka, joka ikään kuin hengähtää B-pilarin kohdalla ennen nousun jatkamista perää kohti. Myös kynnyskotelon muoto heijastelee olkapokkauksen linjaa.Perän käytännöllisessä ja aerodynaamisesti ajatellussa kulmikkuudessa on tiettyä teslamaisuutta, mutta toisaalta valot ovat täysin eri. Volkswagen on tehnyt uudet valoanimaatiot ID.7:aan ja erityisesti avausanimaatio on kieltämättä makea. Tavaratilaa on 532 litraa ja tila on sopivan syvä. Takaluukku on liftback-mallinen, joten lastaamisen ei pitäisi olla ongelma.Tavaratila on tyypillinen korimallille. Keulatilaa ei ole.Tuttua flirttailuaTakaistuimilla tilaa on puolestaan hyvin aina noin 1,80 metriä pitkille. Istuimet on muotoiltu voimakkaasti, lähes etuistuinten tapaan. Tilaa on pelattu myös kallistamalla asentoa hiukan taaksepäin. Takapenkin keskipaikka on lättänä ja tarkoitettu erittäin selkeästi vain väliaikaiseen kuljettamiseen. Reunapaikoilla autossa voisi puolestaan olla pitkiäkin autolomia ja jalkatilaa on hyvin. Kookas lasikatto tuo matkustamoon ilmavuutta. Perinteisen verhon puuttumista kompensoidaan sillä, että lasi on muutettavissa maitolasiksi sähköisesti. Lasi heijastaa myös infrapunasäteilyn pois, joten ulkolämpö pysyy ulkona kesällä ja toisaalta talvella lasi vähentää lämmön karkaamista.Etuistuimia on saatavissa useana versiona. Malliston huipulla ovat ErgoPremiumit, jotka ulottavat hierontatoiminnot jopa istuinosaan asti, aktivoiden lantiota perinteisen selkähieronnan lisäksi. Istuinten lämmityksen ja tuuletuksen voi jättää automatiikan murheeksi, jolloin kosteus- ja lämpötilasensorit arvioivat tilanteen ja saattavat käyttää jopa molempia toimintoja yhtä aikaa. Voimakkaasti muotoillut istuimet ovat hyvää vaihtelua viime vuosien lättäpenkkitrendin keskellä.Ja mikäli uudistuneelle ääniavustajalle valittaa esimerkiksi kylmiä käsiä, ohjauspyörän lämmityksen lisäksi auto ohjaa lämmintä ilmaa tuuletusräppänöistä rattikehälle.Pelkistetty, mutta muotoiltu sisäilme yhdessä materiaalien ja valojen kanssa nostaa ID.7:n yli muista Volkswagenin sähkömalleista ja asettaa vakavan haasteen monille kilpakumppaneille. Premiumin kanssa flirttaileva olemus on suunniteltu muistuttamaan auton asemasta ID-mallistossa ja vastaamaan kilpailijoiden haasteeseen.Palautelaatikon tyhjennysUudistuneesta ääniavustajasta puheen ollen Volkswagen on ottanut palautetta vastaan ID.7:n tietoviihdejärjestelmän kanssa. Ääni kaiuttimissa vastaa jatkossa huhuiluun “hello IDA”, mutta nimen voi vaihtaa vapaasti, mikäli nimi on esimerkiksi käytössä lähipiirissä tai haluaa luopua hello-etuliitteestä. Ääniavustaja ei puhu suomea, mutta se tulkitsee ralliaksenttiakin kohtuullisen hyvin ja osaa entistä enemmän toimintoja. Mikäli järjestelmälle huhuilee “I love you”, väläyttää auto punaista sisävalaistusta punastumisen merkiksi. Myös vitsivalikoimaa on pyritty kasvattamaan, sen ollessa yksi yleisimmin kysytyistä toiminnoista.Palataan hetkeksi ilmastointiin. Koko kojelaudan leveydeltä tehty tuuletusjärjestely on automatisoitu, eli tuuletuksen avaus ja suuntaus tapahtuu tietoviihdejärjestelmän kautta. Ratkaisu antaa mahdollisuuden myös oskilloida ilmavirtaa kääntyvän pöytätuulettimen tapaan. Tuuletusratkaisu on hakenut inspiraationsa Phaeton-lippulaivasta.Mittaristo on kutistettu yhdeksi vakionäkymäksi, joka näyttää kaikkein tärkeimmät tiedot.Kojelaudassa on pieni mittaristonäyttö lähinnä tärkeimpiä tietoja ja mahdollisia varoitusvaloja varten. Mittaristossa ei ole lainkaan mukautettavia näkymiä. Kaikki Volkswagen ID.7:t on varustettu tuulilasin heijastusnäytöllä (HUD), joka tukee lisätyn todellisuuden (AR) ominaisuuksia ja sen näkymät ovat muovattavissa. Tuulilasinäyttö (HUD) on aina vakiovaruste ja trendi on tervetullut.Kojelaudassa on uusi 15-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on uusittu muihin ID-malleihin verrattuna. Koti- ja päänkymät on eriytetty, ja muovattavia oikoteitä on eri puolilla. järjestelmä sisältää myös henkisen viittauksen Touaregin Innovision Cockpit -järjestelmään, sillä sen tavoin ilmastoinnin hallinta on pysyvästi ruudun alareunassa. Myös näytön edessä olevassa hipaisukehyksessä on nyt taustavalot, eli loputon marmatus on vihdoin mennyt perille. Kokonaisuutena kyseessä on ikään kuin ID 2.0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiike ja apuVirrat päälle ja menoksi. Volkswagen ID.7 lainaa Buzzissa esitellyn vaihdeviiksen. Koeajettu 77 kilowattitunnin akkuversiolla varustettu takaveto liikkuu hyvin ja Comfort-ajotilassa vauhtipolkimen vaste on miellyttävän lineaarista. Ohjaus on nopeahko, mutta sopivan tarkka ja pitkähköstä akselivälistä huolimatta auto kääntyy ketterästi. Uusittu takamoottori on merkittävä päivitysaskel aiempiin MEB-alustalla nähtyihin verrattuna. Vahvemmat magneetit ja parannettu käämitys auttavat energiatehokkuutta, minkä lisäksi moottorin jäähdytystä on parannettu nestekierron lisäksi olevalla öljykierrolla. Tehoa on 210 kilowattia ja se on tarjolla pidempään ja tasaisemmin akun varaustilasta huolimatta. Nelivetoversiot liittyvät mallistoon myöhemmin.Säädettävä DCC-iskunvaimennus reagoi ajotilavalintaan selkeillä eroilla. Sport-asetuksella kaasupolkimen profiili on turhan kulmikas ja iskunvaimennus turhankin napakka. Comfortilla molemmat osa-alueet asettuvat paremmin arkiautolta odotettavaan käytökseen. Etuakseli on luonteeltaan hiukan pompottava, mutta kokonaisuutena ID.7 soveltuu ainakin Espanjan tiestölle erinomaisesti. Ajoavustimien hienoudet jäivät lyhyellä koeajolenkillä kokeilematta, mutta tarjolla on kaksi päivitettyä toimintoa. Uusi pysäköintiavustin tallentaa edelliset 50 metriä ajoa ja sinne voi tallentaa esimerkiksi kotipihaan peruutuksen. Auto tallentaa pihan pysyvät piirteet maamerkeiksi ja osaa reagoida esimerkiksi ajotielle jätettyihin tavaroihin. Lähtiessä se voi puolestaan ajaa samaa reittiä eteenpäin automaattisesti. Lisäksi pysäköintiä voidaan ohjata etänä älypuhelimen avulla. Myös vakionopeussäätimen ympärille rakennettu Travel Assist on oppinut uusia ominaisuuksia. Kaista-avustin osaa lukea nyt kanttarien kaltaisia piirteitä kaistan reunaksi. Yli 90 km/h nopeudessa monikaistaisilla tieosuuksilla auto pystyy myös tekeemään avustetun kaistanvaihdoksen. ID.7 on myös ensimmäinen Volkswagen, joka hyödyntää parvitietoa, eli aiemmin tieosuudella ajaneet autot kertovat palvelimille tietoja esimerkiksi nopeusrajoituksista.Pinnan alllaVolkswagen ID.7 lisää myös uuden akustovaihtoehdon MEB-perusrakenteen valikoimaan. Pitkän akselivälin ansiosta akkumoduulien määrää on voitu kasvattaa ja uusi iso akku on nimelliskooltaan 91 kilowattituntia, nettona 86 kilowattituntia. Isolla akulla varustettu Volkswagen ID.7 Pro S hätyytteleekin 700 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, mikä oli yksi tehtaan tavoitteista uutuusmallille. Ison akun latauksen huipputeho on 200 kilowattia.Koeajettu 77 kWh:n akkukoko (82 kWh nimellinen) on tuttu ID-mallistosta ja sen latauksen huipputeho on 170 kilowattia. Sen turvin ID.7 Pro saavuttaa noin 615 kilometrin WLTP-toimintamatkan, minkä pitäisi riittää useimpiin päiviin tai viikkoihin mainiosti. Molempien versioiden Type 2 AC-latauksen huipputeho on 11 kW.Pohjoisten olojen kannalta mielenkiintoisimpiin ominaisuuksiin kuuluu mahdollisuus akun esilämmitykseen latausta varten reittiopastuksen kautta, vihdoinkin. Lisäksi Volkswagen esitteli jo valmiin näköistä valikkoruutua, jossa oli mahdollisuus akun esilämmitykseen ihan vain pyytämällä. Ominaisuus on tulossa tulevissa ohjelmistoversioissa ennemmin kuin myöhemmin. Volkswagen ID.7 valmistetaan Saksan Emdenissä Euroopan markkinoita varten. Myöhemmin vuorossa on auton julkaisu Kiinassa ja Yhdysvalloissa.Seuraava vaiheID.7 kertoo, että Volkswagenilla kuunnellaan palautetta ja siihen reagoidaan, kunhan kommentteja kertyy tarpeeksi ja tehtaalla on aikaa reagoida. Melko puhtaalta pöydältä suunniteltu VW ID.7 on selkeä kehitysaskel sekä tekniikassa että käytettävyydeltään. Samalla Volkswagen on muistellut vanhoja hyviä aikoja tuomalla autoon ripauksen sitä "melkein premiumia", josta Passatin kaltaiset mallit muistetaan. Mutta se prototyypeistä. Jäämme odottamaan seuraavaksi auton valmista tuotantoversiota ja tulevia kokemuksia kotoisilla tieosuuksilla. Myöhemmin ID.7 saa vielä himoitun farmariversion.Volkswagen ID.7 saapuu loppuvuoden aikana Euroopan markkinoille ja hiljalleen kuultaneen lisää myös auton hinnoittelusta ja tilaamisesta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen ID.7 Pro (77 kWh) prototyyppi Moottori Sähkömoottori taka-akselilla, kestomagnetoitu (PSM). Teho 210 kW (286 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82 / 77 kWh. Latauksen huipputeho 170 kW (CCS), 11 kW (3x16A) Type 2. Toimintamatka 614 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 210 kW Mitat pituus 4961 mm, leveys 1862 mm, korkeus 1538 mm, akseliväli 2966 mm Tavaratila: 532 l Omamassa: 2200 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 kg Euro NCAP Ei testattu Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?